– Det er urimelig og umenneskelig, sier Ole
Frafjord-Solbakken.
En natt i mai i år ble det dramatisk for familiefaren.
Hans gravide samboer blødde mye og måtte akutt fraktes i
ambulanse fra sykehuset i Østfold til Ullevål sykehus. Hun var gravid med
tvillinger i 27. uke, altså i sjette måned. Legene bestemte seg for å forløse barna.
BOT: Parkeringsvakten tok dette bildet av Teslaen og den gule boten.Bilde fra klagesaken
Hjemme i Sarpsborg måtte Frafjord-Solbakken i all hast
ordne barnevakt til parets to år gamle datter, før han kunne kjøre etter
innover til Oslo. Da han kom til Ullevål sykehus, parkerte han – og betalte med
Easypark-appen.
I appen har han registrert begge familiens to biler, en Tesla
Model X og en Toyota Hilux. I farten valgte han Toyotaen, selv om det var
Teslaen han kjørte, og skulle betale for.
Noen timer senere la parkeringsvakten en bot på 660
kroner på frontruten til familiens Tesla.
Nødsituasjon
Ole Frafjord-Solbakken forklarte til parkeringsselskapet
at han hadde blingset, og spurte om boten kunne slettes.
– Jeg har jo betalt for meg, men for den andre bilen vår,
sier han.
Oslo universitetssykehus, som selv håndterer parkeringen
ved sykehuset, avslo forespørselen. Dermed klaget Frafjord-Solbakken til
Parkeringsklagenemnda, som er en klagenemnd som behandler klagesaker fra
bilister som får bøter av parkeringsselskapene.
Det er mulig å få ettergitt en bot, også når man selv har
gjort feil – slik Frafjord-Solbakken gjorde da han valgte feil bil
i appen.
Da er imidlertid kravet at det skal være en nødsituasjon
eller en akuttsituasjon, og at det anses å være urimelig å få bot.
Annonse
Bilfører er ansvarlig
Er det ikke en nødsituasjon, og du selv har tastet feil
registreringsnummer eller valgt feil bil i appen, er terskelen for å slippe en
parkeringsbot svært høy.
– Hovedregelen er at føreren selv er ansvarlig for å
taste inn korrekt informasjon, skriver Parkeringsklagenemnda på sine nettsider.
TO BILER: Ole Frafjord-Solbakken har både en Tesla Model X og en Toyota Hilux.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Det godtas ingen avvik. Alt skal være korrekt,
understreker nemnda. Det hjelper heller ikke å henvise til at bilen man ved en
feil registrerer, er langt unna der man parkerer med den andre bilen.
Parkeringsklagenemnda ga Ole Frafjord-Solbakken medhold i
klagen. Men ikke med nødsituasjon og urimelighet som begrunnelse. Nemnda har
hengt seg opp i at skiltingen på parkeringsområdet ikke var korrekt gjort.
Dermed er kontrollsanksjonen, som parkeringsbot formelt kalles, ikke gyldig
ilagt, konkluderer nemnda.
– Bør utvise skjønn
Nemnda har ikke tatt stilling til rimeligheten.
Men det
har parkeringsseksjonen hos Oslo universitetssykehus langt på vei gjort.
I et
brev til Parkeringsklagenemnda skriver de at dersom Ole Frafjord-Solbakken
hadde forklart hvor dramatisk fødselssituasjonen var, kunne boten blitt
slettet, og Frafjord-Solbakken hadde sluppet å klage til Parkeringsklagenemnda.
Frafjord-Solbakken forteller til Motor at han valgte å skrive
en klage uten for mye detaljer om helseopplysninger.
– Jeg håpet og trodde det ville holde. De ser jo at jeg
har betalt for vår andre bil. Parkeringsselskapene bør utvise skjønn, slik vi
gjør i alle andre yrker, sier Ole Frafjord-Solbakken.
Han er selv sykepleier og jobber ved legevakten i
Sarpsborg.
Annonse
– Dramatisk
Fødsel i uke 27 regnes som ekstremt prematurt. Men
heldigvis gikk det bra, både med mor og tvillingene.
– Det var en dramatisk fødsel. Samboeren min mistet mye
blod, og førstemann måtte i respirator. Men nå går det veldig bra med alle tre.
Ole Frafjord-Solbakken kom også inn på sykehuset akkurat
i tide.
– Jeg kom frem akkurat idet hun skulle få bedøvelse. Jeg
rakk fødselen!