MOROBIL: Opel Mokka GSE imponerer ikke som elbil, men som morobil er den en av de beste.

Prøvekjørt: Opel Mokka GSE

Du får det ikke morsommere i en Opel

Opel har sendt Mokka til sin motorsportavdeling, resultatet er blitt en de av artigste bilene under dagens momsgrense. 

Publisert

Pluss:

Kjøreegenskaper, kul, moderne GTI-bil

Minus:

Rekkevidde, trolig pris, aldrende plattform

MADRID (Motor): I en pågående prosess med å gjøre Opel til en kulere merkevare finner den tyske bilprodusenten fram en benevnelse som første gang dukket opp i 1970 med Commodore GS/E.

Den gang sto bokstavene for Grand Sport Einspritzung, hvor det siste ordet betyr at bilen har bensininnsprøytning. Med Mokka GSE gir ikke det så mye mening, det er en elbil, og det ingen premie til dem som gjetter hva bokstaven står for nå.

Dagens Mokka kom med en face-lift for ett år siden. Modellen er bygget på Stellantis-gruppens velkjente plattform for kompakte biler. Det vil si 156 hestekrefter og et batteri på 54 kWt.

Motorsport

Mokka GSE har samme batteri, men 281 hestekrefter. Dette er nemlig en bil som er utviklet av motorsport-avdelingen til Opel. Som en testarena har de laget en rallyversjon, som brukes i løp.

Det betyr også at understellet, styringen og balansen i bilen er betydelig oppgradert. Opel kaller prosjektet «from rally to road.»

Opel Mokka GSE

  • Pris fra: Ikke klar.
  • Drivlinje: 54 kWt batteri, 281 hk/345 Nm, forhjulstrekk, ettrinns automat.
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 415, 179, 150.
  • Rekkevidde/forbruk: 336 km/17,9 kWt/100 km.
  • Lading: 100 kW, 10–80 prosent på 27 min.
  • Bagasjevolum (liter): 310/1060.
  • Vekt (kg): 1597
  • 0–100/toppfart: 5,9 sek/200 km/t
  • Konkurrenter: Alfa Romeo Junior Veloce, Volkswagen ID.3 GTX, Cupra Born VZ, Alpine A290 .

Mokka GSE har forhjulstrekk, og med 281 hestekrefter rett i hjula som samtidig skal styre bilen, er det rom for ganske håpløse resultater og en bil som bare vil rett fram ved tungt gasspådrag.

For å unngå dette er har Mokka en mekanisk Torsen-differensial foran, som fordeler krefter mellom forhjulene, og sender mer til det indre hjulet for å motvirke understyring.

I kombinasjon med en svært direkte styring, som har følelse med underlaget, har det blitt en riktig artig bil. Slik fortidens GTI-biler var. Sjåføren kjenner hva som skjer gjennom rattet, hvordan det indre hjulet hugger til når det trengs.

Banekjøring

Rett og slett veldig gøy. Og ikke minst er det en bil som kan by på dette på vanlig vei i lovlige hastigheter. Det er ikke en elbil der partytrikset er enormt mange hestekrefter som sprettertskyter deg til fengsel på tre sekunder, men noe for folk som har en favorittvei utenfor de norske hovdveiene.

Bilen passer også for dem som har banekjøring som hobby. Motor fikk prøve Mokka GSE noen runder på den legendariske Jarama-banen ved Madrid. En bane som både er svingete og kupert, og en langside som matcher bilens toppfart.

SITTER: Foran har Mokka GSE en Torsen-differensial, mens bakenden er stivet betraktelig opp med nye dempere og krengningsstabilisatorer.
FELGER: 20-tommers felger er standard på Mokka GSE.
GTI: Mokka er en liten kompaktbil, og i GSE-versjon blir det en slags arvtaker til fortidens GTI-biler.
ANDRE GENERASJON: Første Mokka kom i 2012. Dagens utgave er andre generasjon som ble lansert i 2021.
ALKANTARA: GSE-utgaven har sportsstoler med god sidestøtte, materialet er alkantara.

Her merkes det at både understell og styring er laget for slike forhold. Bilen er stabil selv i krappe svinger og ut av dem hugger forhjulene tak i asfalten. Det er større sjanse for at sjåføren feiger ut enn at bilen gjør det. Sport-modus er også fritatt for elbilgjengangeren regenerering, så det det er ingen ting som forstyrrer bremsefølelsen.

Et annet viktig moment er at Mokka GSE er lett, til en elbil å være. Bilen veier 1,6 tonn. Det er særlig merkbart når veien bukter seg, da slipper man å sloss med en alt for høy BMI.

Junior

Den observante leser vil huske at Alfa Romeo for ikke lenge siden kom med deres første elbil, Junior. Som har svært like spesifikasjoner. To Stellantis-produkter som er temmelig like i størrelse, med den samme motoren, Opel sier riktignok at Mokka GSE har én hestekreft mer.

Men de to selskapene har på hver sin front utviklet understell og styring. Dermed er de ikke helt like. Det kjennes som Mokka GSE er litt hvassere i svinger, med en mer aggressiv differensial. Noen mente også at understellet er noe mer tilgivende på rufsete underlag.

Men det er ikke store forskjellen.

BRYTERE: Interiøret i Mokka GSE er ikke av de mest minimalistiske. Her er det blant annet brytere som styrer klimaanlegget.
STOPPER: Foran er det oppgraderte bremser med fire stempler, og skiver på 380 millimeter.
VOLUM: Bagasjerommet tar drøyt 300 liter, bakseteryggen kan deles i to, men det er ikke gjennomlastingsluke.
ROM: Baksetet bærer preg av at det er en bil som er litt over fire meter lang.
TESTBENKEN: Opel har brukt en Rally-versjon av Mokka som testbenk for GSE-modellen.
KLASSIKER: Monza GSE var den heftigste varianten av modellen som ble laget mellom 1977 og 1986. Motoren yter 180 hestekrefter.

Begge er noe som elbilbølgen har savnet, snertne biler med mye kjøreglede. Og tøff design.

Helt genialt er det likevel ikke. Mokka GSE, som Junior Veloce, har en oppgitt rekkevidde på noe over 300 kilometer. Hvor lagt det faktisk er når termometeret er på den blå siden, kan man jo bare frykte.

Prisen?

At plassen er begrenset sier seg for så vidt selv, med de ytre målene. Dermed er Alfa Romeo-en altfor dyr, den starter på 430.000 kroner, hvis man skal være fornuftig.

Hvor mye Mokka GSE vil koste i Norge er ikke klart, men det spørs om den bør koste særlig over 400.000 hvis det skal være noen vits.

Trolig tåler en Alfa Romeo å være en smule dyrere enn en Opel.

På den annen side så var en GTI-bil betydelig dyrere enn en standard utgave den gang da. Det blir noe av de samme med Mokka GSE. Teknikken som er tilført GSE er seriøst sportsutstyr, og det er som kjent ikke billig.

Det er uansett kult at produsentene nå begynner å tilføre elbillandskapet biler for flere smaker, og den dagen en bil som Mokka GSE går ti mil lengre, er det meste på plass.

Inntil det får vi nøye oss med morsomme kjøreopplevelser i litt for små porsjonspakker. 

● Denne turen er betalt av produsent/importør. Disse kan ikke påvirke hva som kommer på trykk. Les mer om Motors redaksjonelle retningslinjer her.

Powered by Labrador CMS