MISFORNØYD: Aleksander Schipper mener det er altfor mange feil på familiens Skoda Enyaq. Nå vil han heve kjøpet.

Vil heve Enyaq-kjøp:

Har vært på verksted 22 ganger

Aleksander Schipper kjøpte en ny Skoda Enyaq i 2021. Siden da har bilen vært på verksted 22 ganger. Han vil heve kjøpet, men Møller Bil Etterstad nekter og tilbyr tilbakekjøp.

Publisert Sist oppdatert

Møller Bil mener de har strukket seg langt for å komme Schipper i møte, blant annet med tilbud om å kjøpe tilbake bilen, men nå havner konflikten i rettsapparatet.

– Vi føler oss ikke lenger trygge i bilen. Det siste som sluttet å virke, var barnesikringen på bakdøren. Da kan jo datteren vår åpne døren i full fart, sier en oppgitt Schipper.

Småbarnsfaren fra Bogerud i Oslo mener kundebehandlingen de har fått hos Møller Bil på Etterstad, er for dårlig. 

– Til tross for at vi nærmest er å regne som stamkunder hos Møller etter 22 verkstedbesøk, har vi aldri fått tilbud om lånebil. Familiehverdagen vår med barn blir veldig vanskelig når vi aldri vet om vi har bil eller ikke, sier Schipper. 

Ny bil

Møller sier dette:

TILBYR TILBAKEKJØP: Alexander Hjermind sier Skoda har tilbudt kunden innbytte på ny bil.

– Vi har ved flere anledninger forsøkt å løse dette basert på goodwill og et genuint ønske om å komme kunden i møte, også ved å tilby å kjøpe bilen av ham til det beløpet han selv har ment var en fornuftig pris. I tillegg har vi på hans oppfordring gitt ham tilbud på en ny bil med betydelige pris­avslag. Vi føler virkelig at vi har kommet kunden i møte, og slik sett er det overraskende både at saken ikke er løst, og at den blir en mediesak, sier kommunikasjonssjef for Skoda i Møller Alexander Hjermind. 

– Det stemmer at de har tilbudt å kjøpe tilbake bilen, men vi mener det er et altfor dårlig tilbud med tanke på de ulempene vi har hatt siden vi kjøpte bilen ny, kontrer Schipper. 

Forventer mer

Han og samboeren er skuffet over at bilen må inn på verksted i gjennomsnitt 5,6 ganger per år for å utbedre diverse små og store feil.

– For oss handler dette grunnleggende om at Møller Bil Etterstad har solgt oss en bil som ikke svarer til den kvalitet og driftssikkerhet man kan forvente av et nybilkjøp i denne prisklassen.

– Etter vårt syn er det derfor forhandleren som må bære den største kostnaden for dette, sier Schipper. 

Manglende testing

Aleksander Schipper, som selv jobber som UX-designer og har mye erfaring med testing av programvare, mener at Skoda har levert bilen ut i markedet på et for tidlig stadium. 

– De burde åpenbart testet ut systemene mye grundigere, sier han mens han tar oss med på en runde rundt og inn i bilen. 

Vi får se et ryggekamera som virker ni av ti ganger og en skjerm som plutselig går i svart. 

– Veldig mange av disse problemene er knyttet til programvare. Det blir helt feil når vi forbrukere blir prøvekaniner for bilprodusentenes manglende testrutiner. Når vi bruker over en halv million på en splitter ny bil, forventer vi at ting virker, sier Schipper. 

NOE MANGLER: Her skulle bildet fra ryggekameraet dukket opp, men skjermen er svart.

Forliksrådet

Schipper og samboeren vil nå heve kjøpet av bilen, men Møller Bil Etterstad sier nei. De har gitt familien et tilbud om å betale rundt 100.000 kroner i mellomlegg og få en ny utgave av den enkleste Enyaq-modellen. 

– Det er altfor dårlig. Vår modell er godt utstyrt og har ikke fungert tilfredsstillende siden kjøpstidspunktet. Vi er ikke villige til å betale 100.000 for en dårligere utstyrt versjon, sier Schipper. 

Han har derfor tatt saken videre til forliksrådet. Familien har også engasjert advokat. 

Lang liste

Motor har sett verkstedhistorikken på familiens Enyaq. Den er lang som et vondt år. Blant annet er det skiftet låskasse, dempere på bakluke, diverse kontrollenheter, 12-volts batteri, justert mansjetter på støtdempere, skiftet kompressor på AC, diverse lys og logoer, skiftet lenkearmer, skiftet takmoduler og gjort diverse programvareoppdateringer. 

Aleksander Schipper er oppgitt over alle verkstedbesøkene som tar mye tid, men han er også bekymret for hvor dyr denne bilen kan bli når garantien går ut. 

– Hvis feilene fortsetter på dette nivået, blir denne bilen veldig dyr i drift når garantien går ut, sier han. 

Schipper og samboeren gjorde mange undersøkelser før de bestemte seg for Skoda Enyaq i 2021. 

– Vi likte både kjørekomforten og utseendet, men med alle disse feilene angrer vi på valget, forteller han. 

Powered by Labrador CMS