FRONT: Den oppgraderte Citroën ë-C4 har fått en mer elegant front.Alle foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Prøvekjørt: Citroën ë-C4
En bil fra fortiden med framtidens idé
Midtlivsoppdateringen av Citroën ë-C4 er vellykket estetisk sett, og som en elektrisk lettvekter er bilen bygget på en idé flere produsenter burde følge.
Særlig er ny lysdesign foran og bak synlig. Lyktene har fått et mindre kaotisk oppsett, og bilen ser
helt klart bedre ut.
Det som er bevart, er gode seter og god fjæringskomfort. Elementer som har fått ë-C4 til å
skille seg litt ut fra alle de andre Stellantis-produktene basert på samme
plattform.
Vekt
Den
spesielle løsningen med to små puter som komprimerer og dekomprimerer
bevegelsene mot underlaget, gir bilen en oppførsel som kan minne om langt
dyrere biler.
Konkurrenter: VW ID.3, Renault Megane, Peugeot E-2008, MG4.
*Motor-pakka: Her velger vi den utstyrsgraden og de tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer hengerfeste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi som regel dette. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.
Og ikke minst er det noe man kan sette pris på i et land der
vedlikholdsetterslepet på veiene tilsvarer flere generasjoner i tid.
Det som gjør ë-C4 litt ekstra interessant, er at modellen, til tross for noen år på baken, er
bygget på en framtidsrettet idé. En viktig forutsetning for at elbilene ikke
skal ese helt ut av skala, er at produsentene må finne en balanse mellom vekt
og batteristørrelse.
I jakten på
rekkevidde er det mange som lar seg friste til å stappe inn et størst mulig
batteri, som gjør at bilen blir ekstra tung. En glatt sti, som også krever mer
energi for å flytte bilen forover.
Det er en
grunn til at mange elbiler har lav nyttelast, de er rett og slett så tunge at
de innenfor loven ikke kan ha mer enn noen håndvesker som bagasje.
Annonse
Grei rekkevidde
Vekt
ødelegger også kjøreegenskaper. Noen av de største elbilene etterlikner et
vogntog i svinger.
Med andre
ord er det mye å hente på mindre vekt, som vil si at bilen kan gå lengre, med
mindre batteri. En vinn-vinn-løsning.
BAK OGSÅ: Tidligere gikk baklyktene på kryss og tvers, nå er det roligere. Testbilens farge heter Grønn Manhattan og koster 2500 ekstra. Sort tak og speilhus koster 3500 kroner.
STØRRELSE: ë-C4 er nær ti centimeter lengre enn en Volkswagen ID.3. Testbilen er i utstyrsversjon Max, den enklere Plus koster 40.000 kroner mindre.
OVER HALVPARTEN: Siden introduksjonen i 2020 er over halvparten av alle Citroën-modeller som er levert i Norge, en ë-C4, nær 4700 eksemplarer.
FLERE MODELLER: Citroën har flere elektriske modeller: ë-C3, ë-C3 Aircross, ë-C4, ë-C4 X og ë-Berlingo, og snart kommer ë-C5 Aircross.
ë-C4 veier
litt over 1,5 tonn, ikke stort mer enn en tilsvarende bil med forbrenningsmotor. Et
batteri på 54 kWt er ikke mye å skryte av i dagens elbilklima, men gir likevel ë-C4
en rekkevidde på mer enn 400 kilometer.
I fint
høstvær virket dette også realistisk, vi endte faktisk med et forbruk som er
lavere enn det som står i brosjyren.
Det betyr at
en langtur egentlig ikke er noe problem, man trenger en pause før det er
kritisk med energi igjen på batteriet. Her vil noen kanskje si at ladefarten på
100 kilowatt ødelegger, men da glemmer de at batteriet er lite, og dermed går
energifyllingen fortere enn man skulle tro.
Og langtur i
denne bilen er slett ikke dumt. Man skulle kanskje tro at det er en
kompakt-elbil laget for turer mellom kjøpesentre i tettbebygd strøk, men
komfort og kjøreegenskaper gjør det til noe langt mer enn det.
ENKELT: Interiøret er funksjonelt, gjort i enkle materialer. Setene er behagelige, men mangler seteforlenger.
PLASS: Bak er det godkjent kompaktbil-plass.
BAGASJE: Bagasjerommet har så å si identisk størrelse som det man finner i en Volkswagen ID.3.
KNAPPERAD: Betjeningen av klimaanlegget er med knapper og hjul, det er smart og funksjonelt.
Det er
ganske fredelig i kupeen, setene og ergonomien er fin, og understellet holder,
som sagt, en god Citroën-tradisjon i hevd – mykt og behagelig.
Bilen er
helt klart ikke noe for de mest sporty av oss, men de ser nok aldri i retning av
en bil med 156 hestekrefter.
Hvis man
derimot er på utkikk etter en kompaktbil med karakter og komfort, til en
hyggelig pris, kan det lønne seg å titte innom en lokal Citroën-forhandler.