FRONT: Den oppgraderte Citroën ë-C4 har fått en mer elegant front.

Prøvekjørt: Citroën ë-C4

En bil fra fortiden med framtidens idé

Midtlivsoppdateringen av Citroën ë-C4 er vellykket estetisk sett, og som en elektrisk lettvekter er bilen bygget på en idé flere produsenter burde følge.

Publisert

Pluss:

Komfort, design, vekt

Minus:

Ladefart, interiørmaterialer, rennommé

Citroën ë-C4 ble lansert for fem år siden, og da er det jo på tide at modellen får en liten ansiktsløftning.

Særlig er ny lysdesign foran og bak synlig. Lyktene har fått et mindre kaotisk oppsett, og bilen ser helt klart bedre ut.

Det som er bevart, er gode seter og god fjæringskomfort. Elementer som har fått ë-C4 til å skille seg litt ut fra alle de andre Stellantis-produktene basert på samme plattform.

Vekt

Den spesielle løsningen med to små puter som komprimerer og dekomprimerer bevegelsene mot underlaget, gir bilen en oppførsel som kan minne om langt dyrere biler. 

Citroën ë-C4 Max

  • Pris fra (inkl. omkostninger): 328.900
  • Pris testbil: 353.600
  • Pris med motor-pakka*: 378.035
  • Motor/Drivlinje: 54 kWt batteri, 156 hk, 260 Nm, forhjulstrekk, ett-trinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 416 km/14,8 kWt/100 km
  • Ladefart: 100 kW. 20–80 prosent på 27 min.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 435/203/152/15,6 
  • Vekt/nyttelast (kg): 1571/454
  • Bagasjevolum (liter): 380/1250
  • Hengervekt/taklast (kg): -/80
  • 0–100 (sek)/toppfart (km/t): 9,1/150
  • Hjul: 195/60-18
  • Konkurrenter: VW ID.3, Renault Megane, Peugeot E-2008, MG4.
  • *Motor-pakka: Her velger vi den utstyrs­graden og de tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer henger­feste fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, så velger vi som regel dette. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.

Og ikke minst er det noe man kan sette pris på i et land der vedlikholds­etterslepet på veiene tilsvarer flere generasjoner i tid.

Det som gjør ë-C4 litt ekstra interessant, er at modellen, til tross for noen år på baken, er bygget på en framtids­rettet idé. En viktig forutsetning for at elbilene ikke skal ese helt ut av skala, er at produsentene må finne en balanse mellom vekt og batteristørrelse.

I jakten på rekkevidde er det mange som lar seg friste til å stappe inn et størst mulig batteri, som gjør at bilen blir ekstra tung. En glatt sti, som også krever mer energi for å flytte bilen forover.

Det er en grunn til at mange elbiler har lav nyttelast, de er rett og slett så tunge at de innenfor loven ikke kan ha mer enn noen håndvesker som bagasje.

Grei rekkevidde

Vekt ødelegger også kjøreegenskaper. Noen av de største elbilene etterlikner et vogntog i svinger.

Med andre ord er det mye å hente på mindre vekt, som vil si at bilen kan gå lengre, med mindre batteri. En vinn-vinn-løsning.

BAK OGSÅ: Tidligere gikk baklyktene på kryss og tvers, nå er det roligere. Testbilens farge heter Grønn Manhattan og koster 2500 ekstra. Sort tak og speilhus koster 3500 kroner.
STØRRELSE: ë-C4 er nær ti centimeter lengre enn en Volkswagen ID.3. Testbilen er i utstyrsversjon Max, den enklere Plus koster 40.000 kroner mindre.
OVER HALVPARTEN: Siden introduksjonen i 2020 er over halvparten av alle Citroën-modeller som er levert i Norge, en ë-C4, nær 4700 eksemplarer.
FLERE MODELLER: Citroën har flere elektriske modeller: ë-C3, ë-C3 Aircross, ë-C4, ë-C4 X og ë-Berlingo, og snart kommer ë-C5 Aircross.

ë-C4 veier litt over 1,5 tonn, ikke stort mer enn en tilsvarende bil med forbrenningsmotor. Et batteri på 54 kWt er ikke mye å skryte av i dagens elbilklima, men gir likevel ë-C4 en rekkevidde på mer enn 400 kilometer.

I fint høstvær virket dette også realistisk, vi endte faktisk med et forbruk som er lavere enn det som står i brosjyren.

Karakter og komfort

Det betyr at en langtur egentlig ikke er noe problem, man trenger en pause før det er kritisk med energi igjen på batteriet. Her vil noen kanskje si at ladefarten på 100 kilowatt ødelegger, men da glemmer de at batteriet er lite, og dermed går energifyllingen fortere enn man skulle tro.

Og langtur i denne bilen er slett ikke dumt. Man skulle kanskje tro at det er en kompakt-elbil laget for turer mellom kjøpesentre i tettbebygd strøk, men komfort og kjøreegenskaper gjør det til noe langt mer enn det.

ENKELT: Interiøret er funksjonelt, gjort i enkle materialer. Setene er behagelige, men mangler seteforlenger.
PLASS: Bak er det godkjent kompaktbil-plass.
BAGASJE: Bagasjerommet har så å si identisk størrelse som det man finner i en Volkswagen ID.3.
KNAPPERAD: Betjeningen av klimaanlegget er med knapper og hjul, det er smart og funksjonelt.

Det er ganske fredelig i kupeen, setene og ergonomien er fin, og understellet holder, som sagt, en god Citroën-tradisjon i hevd – mykt og behagelig.

Bilen er helt klart ikke noe for de mest sporty av oss, men de ser nok aldri i retning av en bil med 156 hestekrefter.

Hvis man derimot er på utkikk etter en kompaktbil med karakter og komfort, til en hyggelig pris, kan det lønne seg å titte innom en lokal Citroën-forhandler.

Powered by Labrador CMS