MONACO (Motor): Det er selvsagt en god grunn til at Volvo har lagt den første prøvekjøringen av ES90 til omgivelser der rikfolk ferdes, komfort nytes og luksus dyrkes.
Luftfjæringen bærer det nærmere 2,5 tonn tunge karosseriet gjennom ettermiddagstrafikken, slik en av de store yachtene nede i havna ville gjort en blikkstille morgen ute på Middelhavet.
Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdspakker er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.
I kupéen er stillheten så bemerkelsesverdig at sjåføren kan overhøre bedriftshemmelighetene i mumlingen fra direktøren i baksetet som forbereder dagens tale i sjefsgruppa.
Kikker man seg litt rundt, så kan men ense denne skandinaviske atmosfæren som Volvo ønsker å formidle.
Javisst, det er i stor grad en reklamegreie.
Men det er også noe med minimalismen og de rene, kjølige materialene som bringer tankene til klare høstdager og gryende nattefrost – mens man samtidig skrur på ventilasjonen i setene for å holde varmen langs den franske rivieraen litt på avstand.
Annonse
Mest komfortable
Som man forstår:
De første timene med ES90 er svært behagelige. Vi kan trygt fastslå at vi aldri har kjørt en mer komfortabel Volvo. Ja, kanskje snakker vi om en av de mest komfortable bilene vi har kjørt overhodet.
Så må vi naturligvis være litt kjedelige her, og nyansere det som i verste fall kan oppfattes som panegyrikk.
Vi nevner det hver gang, og gjør det igjen: Finkornet, varm, sydlandsk asfalt gir et helt annet inntrykk enn den grovkornete, kalde vi finner her hjemme i nord.
De enorme 22-toms hjulene med 25,5 cm brede dekk foran og 28,5 cm brede dekk bak, gir bilen et usedvanlig robust uttrykk.
Men det er slett ikke sikkert støyen blir like lav på E6 forbi Gardermoen, og andre steder der underlaget skal tåle mye trafikk, piggdekk og store temperaturforskjeller.
Annonse
TØFF: Hekken har fått det typiske lysdesignet til Volvo, legg merke til lysstripen som kryper opp på bakvinduet.
Komfort i toppsjktet
Uststyrversjonen vi tester, er også det ypperste Volvo kan tilby. Du må opp på det høyeste av tre nivåer for å få luftfjæring. Da starter prisen på 795.000 for versjonen med bakhjulsdfrift, ikke på 670.000.
Skal du ha firehjulsdrift, må du legge på ytterligere 60.000 på startprisen – som vi har gjort med vår Motor-pakke.
Vi skal uansett ikke bruke noe av dette som kritikk mot en bil som ennå ikke har kommet til landet. Og erfaringene med EX90 – som jo egentlig bare er en høyreist ES90 – er at Volvo nå har et komfortnivå helt i tetsjiktet.
I Motors test av EX90 (les testen her) ga vi bare 6 av 10 poeng i enkeltkategorien «design», og kalte modellen «dørgende kjedelig» og «kjedeligste nyhet vi har sett på årevis».
STRAMT: Materialene er elegante og litt skandinaviske i uttrykket, men vi hadde ønsket et mer intimt og førerorientert design.
Ulike uttrykk
Hvis vi ser bort fra EX90 er en SUV og ES90 er en kombikupé – altså med topphengslet bakluke – så er det bare ørsmå nyanseforskjeller i designeffektene, som for eksempel lyktene.
Likevel har bilene helt ulike uttrykk.
Der EX90 er en kjedelig kopi av 11 år gamle XC90, er ES90 en elegant og særpreget modell vi ikke har sett mange av før.
Selvsagt litt fordi denne type karosserier ikke sees like ofte på norske veier. Men mest fordi ES90 har mer karakter.
Vi liker spesielt den høye og kraftfulle hekken, med den tydelige vertikale linjen som markerer avslutningen på bilen.
Annonse
LIMOUSIN: Baksetet har to særdeles komfortable sitteplasser, med mer enn nok beinplass.
Nok plass
Volvo har designet noen av markedets lekreste biler de siste årene, og kanskje spesielt stasjonsvognene V60 og V90-serien, som mange av oss har et forhold til. Mye smak og behag selvsagt, men vi synes ES90 legger seg på samme nivå.
Og apropos smak og behag – og litt detaljfokus på design for dem som er dypt inne i Volvos verden:
Den åpne og gapende midtkonsollen gjør seg bedre på en SUV. I en mer førerorientert bil som dette, burde midtkonsollen vært høyere og mer elegant utformet – som i EX90. Midtkonsollene burde rett og slett vært byttet om.
Bagasjevolumet på ES90 er lite til å være en bil på fem meter. Frunken ser stor ut, men under lokket er det bare et lite hull igjen. Og nyttelasten er lav.
TILSTREKKELIG: Bagasjevolumet på 446 liter er ikke imponerende på en fem meter lang bil, men holder til dem som velger en sånn type bil. Topphengslet bakdør gir bedre lasteforhold og litt mer plass i høyden.
22 LITER: Det store lokket skjuler en liten frunk som såvidt har plass til en ladekabel.
Godt voksne
Men du vil aldri se en ES90 møkkete og fullastet på vei til det norske påskefjellet. Har man det behovet, så kjøper man seg en annen bil – for eksempel en EX90.
Til sitt bruk – lange og komfortable turer for godt voksne som gjerne betaler ekstra for litt luksus – er den både stor nok og praktisk nok.
Den usedvanlig gode bakkeklaringen gjør den riktig nok godt rustet for klisjéen ubrøytet bakke opp til familiehytta, vel å merke hvis du oppgraderer til firehjulsdrift.
Men den er nok minst like viktig for sittehøyden til – ja, de godt voksne som vurderer en bil som dette.
Annonse
KOMFORT: Baksetepassasjerene kan naturligvis styre temperatur og setevarme/kjøling separat.
JUSTERBAR RYGG: Vinkelen på bakseteryggen kan justeres elektrisk med knappen på dørsiden.
Rekkevidde
Dette er den første Volvoen med 800-volt teknologi. Ladetiden fra 10 til 80 skal altså være på 20 minutter under ideelle forhold. Og har du kjørt hjemmefra med fulladet bil, så er du virkelig på langtur.
Med rekkevidde på 65 mil kan vi trygt fastslå at du trenger disse 20 minuttene. Modellene med firehjulsdrift har for øvrig et større batteri, og ytterligere fem mil rekkevidde.
MER ELEGANT: ES90 har bredere og lengre lykter, sammenliknet med EX90.
HØYERE: SUV-en EX90 er litt tammere, og kler den store boksen på taket hakket bedre.
Etter noen timer med ES90 noterer vi oss også noen mindre minusfaktorer – mer eller mindre på detaljnivå:
Få ladere
Antallet trådløse ladere er bare én. Det burde vært minst to til. Det er plass til to ved siden av hverandre i midtkonsollen, men den ene flaten er bare hard plast. Heller ikke baksetepassasjerene har trådløs lader.
Utsynet gjennom bakvinduet er som å se gjennom en kikkert du har snudd feil vei. Her kunne nesten Volvo gjort som Polestar – stengt alt som er, og overlatt bakoversikten til et velfungerende kameraspeil.
Annonse
STORE HJUL: 22-toms felger og bakdekk som er 285 millimeter brede gir bilen et tungt og muskuløst uttrykk, men vi er spent på komforten under norske forhold.
VW-patent
Fra førerplassen betjener du vindusheisen til bakrutene med et patent VW innførte med ID.3, og som vi trodde ville få kort levetid på markedet. Vippeknappen til bakvinduene er fjernet.
I stedet må man trykke på en separat knapp, som gjør at man kan betjene bakvinduene med de to resterende knappene.
London-taxi?
Vi ser at Mercedes har innført samme løsning på nye CLA, dog med et design og en presisjon som fungerer bedre enn på VW. Volvos løsning er heller ikke spesielt bra.
Klossen oppe på vinduet, der man har samlet all teknologi som ser og sanser alt som skjer i bilens omgivelser, er skjemmende for et ellers lavt og elegant karosseri.
En høy og mer firkantet EX90 kan tåle å sammenliknes med en London-taxi, men ikke en ES90.
ES90 kommer med bakhjulsdrift (333 hk) og firehjulsdrift (449 hk) – og også i en Performance-versjon, der effekten øker til 680 hk.
Versjonene med firehjulsdrift har som nevnt et større batteri – 106 kWt netto, mot 92 kWt for bakhjulsdrift. Det gir en WLTP-rekkevidde på 700 km, mot 655 for bakhjulsdrift. De første kundebilene forventes på norske veier i første kvartal 2026.
Motor kommer naturligvis tilbake med en grundigere test på norsk underlag. Vi gleder oss til å sjekke overgangen fra den franske rivieraen til de norske brøytekantene.