LEASING-PEUGEOT: Mads Kaggestad har fransk bil, som seg hør og bør en ekspertkommentator på det franske sykkelrittet.
Foto: PRIVAT
10-punktsjekken med Mads Kaggestad:
Kjører 400 mil i bil under den største sykkelfesten
Mads Kaggestad har som regel byttet bil annet hvert år. Nå vurderer TV 2s sykkel- og Tour de France-ekspert å forlenge treårsavtalen på sin «veldig solide» Peugeot med ett år.
10-PUNKTSJEKKEN
Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: Sykkelekspert Mads Kaggestad.
Les tidligere 10-punktsjekker her
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – hvordan ser regnestykket ut?
– Jeg har kjørt leasing-bil i mange år, og nå er det en Peugeot 3008 hybrid 2022-årsmodell fra Bertel O. Steen. Det er en treårsavtale, som jeg nå vurderer å forlenge med ett år. Prisen er over 9000 kroner per måned, inkludert service. Jeg kjører rundt 12.000 kilometer i løpet av året. Vel å merke privat.
Mads Kaggestad (48)
- TV 2s ekspertkommentator under verdens mest kjente etapperitt på sykkel, Tour de France. Fungerer også som kommentator under TV-sendingene fra Tour of Norway og Arctic Race of Norway.
- Tidligere profesjonell sykkelrytter for franske Crédit Agricole (2003–2007). Sønn av avdøde Johan Kaggestad (1943–2024), som i nær 20 år hadde samme ekspertrolle for TV 2 i Tour de France.
- Foredragsholder, med sin erfaring fra sykkelsporten som utgangspunkt. Gift, to barn i tenårene.
På jobb for TV 2 i Tour de France i juli kjører vi rundt 4000 kilometer. I tillegg kjører vi en del bil i forbindelse med Tour of Norway og Arctic Race of Norway. Under Tour de France er Skoda fremkomstmiddelet. Det er en veldig solid bil. I Tour of Norway og Arctic Race er det arrangørene som holder oss med biler, og da er rene elbiler blitt brukt de siste årene.
Jeg fikk førerkort samme dag jeg fylte 18. Det var en stor dag. Da fikk jeg en liten Fiat av min mor, som skulle ha ny bil. Jeg husker ikke hvilken type Fiat det var, men den var ganske skranglete. Jeg har ingen anelse på spørsmål om hvor mange biler jeg totalt har sittet bak rattet i. Det dreier seg om veldig mange leiebiler, og nå ved 48 års alder antar jeg at jeg i snitt har byttet bil privat hvert andre til tredje år siden jeg var 18 – det vil si over en periode på 30 år.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Jeg har ikke gjort noe særlig for å redusere kostnadene. Men jeg vurderer å velge en billigere bil neste gang. Sannsynligvis blir det en ren elbil.
Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:
Ganske sprek
Hvordan gjør du vedlikehold? Håndvask eller vaskehall?
– Jeg kjører som regel bilen i vaskemaskin. Der er kun hjemme hos svigerfar jeg vasker den skikkelig for hånd.
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring?
– Jeg bruker dekkhotell.
Hvor lang levetid mener du generelt sett en bil bør ha?
– Med forbehold om at jeg holder meg til leasing, og dermed som sagt bytter ofte, mener jeg levetiden for en bil bør være 12 til 15 år.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året?
– Den blir parkert innendørs, i oppvarmet garasje.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha? Hva lytter du til i bilen?
– Med min nye Peugeot setter jeg pris på at det er en hybrid, og at jeg kan koble inn firehjulstrekk. Og at den er ganske sprek. Det er rett og slett en veldig solid bil.
Aldri rød
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Den jeg har nå, er hvit. Jeg har aldri hatt en rød bil. Ellers har det gått i mange ulike farger. De siste fire bilene mine har vært grå, hvit, svart og hvit.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Så lenge du holder på slik jeg gjør, vil bil alltid være en dårlig investering.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå, om pengene ikke var en begrensning?
– Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om det. Jeg vil bare ha en bil som sitter godt på veien, som er god på vinterføre – og som er sikker.
Møt disse glade entusiastene: