Vi som prater og ler høyt på elbilmesse:
Hva skal vi med apper når vi heller kan møte folk?
Er du lei apper, og vil heller treffe ekte mennesker blant de nye bilene? På elbilmessen fant Motor noen av dem.
Fint med elbiler, men hvor er el-menneskene?
Vi ramlet innom en elbil-utstilling – i jakten på folk. For i 2024 finnes knapt noe tristere enn å bestille ny bil på nett og unngå menneskelig kontakt.
Vi vil ikke chatte med flere chatboter som fornærmer vår intelligens, men heller snakke med humørfylte mennesker av kjøtt og blod.
Første konstatering på eCar Expo på Nova spektrum i Lillestrøm: Det absolutt minst pratsomme merket av alle, Tesla – som inntil nylig aldri deltok på slike messer – stilte faktisk stilte med egen stand – og folk.
Det samme gjorde rundt 15 andre merker. Møt de snakkesalige elbil-menneskene som gjør avstandsfull kundeservice varm og vennlig igjen.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som heier på svensk gull:
5 svenske biler vi krever tilbake i produksjon
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
Lotus-stillingen
Lotus kaller sin nye Porsche Taycan-plager Emeya for en «hyper GT». Her står vi foran en skapning med et våpenlager på 905 hk – som eksploderer fra 0 til 100 km/t på 2,78 sekunder.
Vi spør en fyr med Lotus-button på jakka om å få snakke med noen fra merket, og knipse et bilde av dem, og han plukker opp telefonen fra lommen og ringer rundt.
29 sekunder senere står vi ansikt til ansikt med Diederik Reitsma, PR-manager for Europa, og Martin Ødman, tilsvarende PR-menneske for de nordiske landene.
Motor løfter to småjålete designstoler fra den ene enden av Lotus-standen til den andre, og dytter de to mannfolkene ned i dem. Vi ber dem løfte på hakene, og mobilkameraet fanger også Emeya i bakgrunnen.
Mini er maks!
Mini-standen vinner enkelt konkurransen om utstillingens mest lekne stand – godt hjulpet av en mengde speilblanke, store kuler som henger over bilene fra taket.
Her kan vi for første gang snoke rundt nyhetene Mini Cooper Se og Countryman, som begge er jekket opp flere hakk med nye fasonger og nesten doblede rekkevidder.
På teppet står store bokstaver som skriker «BIG LOVE», og de som er heldig får med seg en tøyveske med samme påskrift.
Og viktigst av alt:
Tross Minis nye treverk-frie, high-tech image er standen befolket av en rekke snakkesalige verter kledd i snasne, ermeløse varmejakker.
Seriøst dyrt
Vi virrer videre mot BMW-standen, som skiller seg ut på flere måter. Først og fremst: De utstilte modellene er parkert i samme retning, som om de er på vei til samme sted.
Den BMW-interesserte har kanskje allerede lagt merke til dette grepet, som nesten alltid er å se hos merkets forhandlere over hele verden
Vind er et annet element som skiller standen fra de andre på eCar Expo:
Over bilene har BMW hengt tøystykker så store som seil, som blafrer i luftstrømmen fra en vindmaskin. Splitter nye BMW i5 Touring er uansett i vinden med to varianter, eDrive40 og M60.
En tredje element er kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby, som i årevis har fôret media med argumenter om nye BMW-modeller. Utstillingen er blant hans siste gjøremål før han tropper av og tiltrer ny stilling ved Rolls-Royce-hovedkvarteret i England. De trenger åpenbart fortsatt også glade, gode mennesker hos produsenten av verdens seriøst dyreste biler.
Volvo-bakst
På Volvo-standen kryr det av nysgjerrige folk: Akkurat i dag serveres kaffe og bakst.
Kundevert Sara Louise Brattetaule og lønnsansvarlig Gry Flage Eriksen forteller at merket har invitert ulike ansatte for å møte utstillingens Volvo-interesserte mennesker (noen bruker fortsatt det gammelmodige begrepet «målgruppen», men det gjør vi selvsagt ikke her i en artikkel om ekte mennesker).
Og ikke minst se reaksjonene, når nordmenn for første gang får se og klå på nyheten EX30.
Vi dras mot eksemplaret med den absolutt mest sjokkartede fargenyansen, som Volvo har gitt navnet «Moss Yellow». Om du synes den stikker for mye i øyenene, kan du gå for standardfargen «Vapour Grey» eller betale ekstra for nyansene «Onyx Black», «Cloud Blue» eller «Crystal White».
Fremtiden neste!
Plutselig skjer noe som får publikum til å styrte mot Toyota-standen.
Er det annonsering av vinneren i et lotteri, utdeling av gratis bil eller lovnader om en utslippsfri, bekymringsløs framtid?
Toyota Norge-sjef Piotr Pawlak, en slank, dresskledd mann med lyst, halvlangt hår, griper en mikrofon og gyter mange ord mens dukene dras brutalt av konseptbilene Toyota Urban SUV og Sport Crossover.
Så piler merkets mangeårige informasjonssjef Espen Olsen mot kollegaen, på en liten, elektrisk mopedlignende sak – også den hentet fra framtiden.
Konseptbilene skal varsle de neste produksjonskjøretøyene på strøm fra Japans – og verdens – største bilprodusent – og her gjøres det med en dæsj humor.
Store tall
Amerikanske Lucid Air bygges i Arizona i USA, og på salgstanden på eCar Expo i Lillestrøm er da også tallene på størrelse med Grand Canyon:
De norske startprisene annonseres ublu fra kr 1.140.000 til 2.212.000, rekkevidden loves opptil 883 km, antall hestekrefter spenner fra 487 til 1126 hk – hvorav siste alternativ skal sikre en ladetid for 400 km på knappe 15 min.
Lucid Air-designer Derek Jenkins er til alt overmål kjent for å ha bidratt til å tegne lekre Audi A2 (1999) og A8 (2002).
En fyr med kule øreringer, ditto skotøy, frisyre og klær roer det hele ned: Om vi vil «test drive»?
Charalampos Aslanadis jobber vanligvis som «studio advisor» hos Lucid i München i Tyskland, og har kommet til Oslo for å prate folk inn i bilene.
Og der gjør han en god jobb: Lucid Air summer rundt messehallen non-stop.
Eneste med storscene
Polestar er eneste utstiller med en stand som like gjerne kunne vært en teater- eller konsert-scene. Tre modeller er plassert i kø på et hvitt, rektangulært podium.
Modellen i midten, nyheten Polestar 4, er skal være klodens første bil med HD-kamera som erstatter den tradisjonelle bakruten.
Polestar
kaller nyheten en «SUV-coupé», og forsøker dermed å oppfylle motsetningsfylte
ønsker om en slank bilfasong med XXL-plass.
Polestar fokuserer voldsomt på design, og standen inviterer inn i et hvitt, støvfritt og bekymringsløst univers.
Vi ber Kristin Fjeld, kommunikasjonssjef i Polestar Norge, og Marita Wang-Henrichsen, kundevert i Polestar Trondheim, om å stå stille – rett i senter av bildet – en befaling som får dem til å bryte ut i latter.
Din beste Buddy
Lenge før Norge ble verdens fremste elbil-nasjon, startet Buddy sitt virke som en norsk utfordrer til Think. Problem oppsto da norske myndigheter i praksis favoriserte svære, tunge elkjøretøy – gjennom tiltak som avgiftsfritak uansett vekt.
Nå selger Buddy isteden elsykler – og lykkeligvis reparerer bedriften sine fordums småbiler. På standen fikk vi se Buddy-gründer Jan Petter Skrams bud på en svært lett lastebil, omtrent på størrelse med skapningen Sarpsborg-bedriften Paxter har stort suksess med nå.
I tillegg ble vi tilbudt store mengder snop av velmenende Buddy-ansatte: «Ta så mye du vil»!
Selvkjørende kinesisk
Kinesiske Zeekr viste Zeekr X (samme plattform som Volvo EX30) og stasjonsvognen Zeekr 001. Men størst sjokk fikk publikum ved synet av M-Vision. Det selvkjørende konseptet har interiør dekorert med krystall-lignende glassklumper – og sitteplasser som i et luksuriøst, skamløst privatfly.
Her var også snakkesalige medarbeidere som til daglig hører hjemme hos Zeekr utviklingsstudio i Gøteborg. Noe så uventet som et kinesisk merke som tegner og bygger prototyper i Sveriges, gir nok å prate om på en messe.
Zeekr fikk forresten til en snedig co-branding med selveste Ruter – gjennom en paneldebatt om selvkjørende mobilitet.
Den som ler sist, ler best?
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt
Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet
Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet
Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve
Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner
Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?
Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?
Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig
Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt
Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter
Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini
Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til
Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen
Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party
Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag
Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!
Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor
Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?
Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høstkulda gir varme for vinteren
Vi som digger digre biler – denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla
Vi som savner ungdomsbilen – slike gjensyn får voksne menn til å grine
Vi som kjører tøff stil og bil – da sveisen var like barsk som en Toyota Celica
Vi som pimper elbilen – gøy å glede andre med min syke hobby
Vi som vintervarmer oss med bilprat – er linjene til Camaro heitere enn Mustang?
Vi som vil Volvo PV vel – denne Volvoen blir ikke eldre, bare penere
Vi som ønsker oss bil-jul – topp 15 biltypiske julegaver du kan få (eller gi)
Vi som liker fortidens framtidsbiler – de lekreste bilene får du ikke kjøpt
Vi som feirer Golfs 50 år – oj, Golfen din kunne sett vilt annerledes ut
Vi som ser på biler i TV-serier – «Makta» valgte Alexanders bil
Vi som krymper bilholdet – små firehjulstrekkere gir godt grep om humøret
Vi som elsker gamle traktorer – er gammeltraktorene Norges nye Volvo 240?
Vi som kjører et ukjent merke – er dette Norges minst kjente biler?