STARTER HER: iX3 er første bil ut i den moderne versjonen av Neue Klasse. Den skal følges opp av en sedan i omtrent samme størrelse.

Neue Klasse:

BMWs «nye æra» på norgesbesøk

Neste generasjon elbiler fra BWW starter med iX3, og importøren sier responsen har vært «enormt god». Det lover godt for bilene som har kostet flere titalls milliarder å utvikle.

Publisert

– Med denne bilen er alt nytt, fra fabrikk til teknikk, sier Sindre Sandberg, sjef for BMW i Norge. Han står ved siden av det som er en av de aller viktigste bilene i merkets historie, første gang i Norge, BMW iX3.

Det er riktignok ikke en helt kundeklar bil, disse kommer til våren.

iX3 er første bil ut i det som BMW kaller Neue Klasse, et begrep som kom på 1960-tallet med en rekke sedan coupé-modeller som igjen skapte merkevaren vi kjenner i dag, og debuterte på bilutstillingen i München, arrangert for en måneds tid siden.

BMW iX3 50 xDrive

  • Pris fra: 699.990 kroner for M-sport Edition (levering Oslo), pluss vinterhjul.
  • Elbil, 1-trinns automat. Firehjulsdrift. 345 kW/469 hk/645 Nm. 108,7 kWt batteri (netto). 800V-teknologi, kan også lades ved 400V DC-stasjoner. Forbruk: 17,9-15,1 kWt/100 km. Rekkevidde: 678-805 km (preliminær WLTP). Maks ladeeffekt: 400 kW. 10-80 prosent: 21 minutter. AC: 11 kW standard, 22 kW tilgjengelig fra mars 2026.
  • 0–100 km/t: 4,9 sekunder. Toppfart: 210 km/t.
  • Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 4782/1895/1635/2897 mm.
  • Bagasjerom: 520 liter (1750 liter nedfelt), pluss 58 liter frunk. Maks hengervekt: 2000 kg. Bilen får 20-toms lettmetallfelger som standard.
  • Utstyrsversjoner ved lansering: 
  • M-sport edition (M Sport design innvendig og utvendig, metallic lakk): 699.900 kroner.
  • Fully charged 3D Head-Up Display, rattvarme, Harman Kardon høyttalere, 3-soners klimaanlegg, hengerfeste): 729.900 kroner
  • Fully Charged M-sport edition (M Sport Edition, pluss Fully Charged): 749.900 kroner.
  • Supercharged (Fully Charged M Sport Edition, pluss panoramatak, Parking Assistant Professional og BMW Digital Premium): 779.900 kroner.
  • Konkurrenter: Mercedes-Benz GLC, Audi Q6, Porsche Macan, Zeekr 7X, Volvo EX60, Polestar 3 og 4, Xpeng G9.

Nå skal iX3 være starten på en helt ny generasjon elbiler fra BMW. Og teknologien som debuterer i denne bilen, komme til å spre seg i en rekke nye modeller de kommende årene.

Neue Klasse-satsingen  kom BMW i gang med for fem år siden, med en kostnads­ramme på titalls milliarder kroner. Det ble blant annet satt i gang for å ta igjen Tesla. Her var særlig de digitale forbedringene viktig. 

Sandberg forteller at alt er utviklet «in house». Dette gjør at BMW selv har kontroll på hele kjeden, slik at sjansen for at det blir programvarerot, slik mange andre nye bilmodeller har hatt i det siste, er svært liten.

Klassiske detaljer

Når det gjelder designen følger iX3 flere av ideene vi har sett på iX, med markerte linjer og en rett front. Men det er også hint til fortiden og den første runden med Neue Klasse. Passende nok er det utstilt en BMW 1600 fra den gang i lokalet, og det er fullt mulig å kjenne igjen trekk fra den klassiske fronten i den nye modellen.

Innvendig er det dog ikke mye som minner om 1960-tallet.

Alt fra ratt til skjermer og utforming likner egentlig fint lite på noe annet. Skjermen i midten er et  parallellogram, som skrår mot rattet. I tillegg er det en lang stripe av en skjerm mellom vinduet og dashbordet i hele bilens bredde, som kalles «panoramic vision».

– Vi tilbyr tre forskjellige rattkonfigurasjoner hvor den utstilte bilen har sportsratt. Med en ny tolkning av hvordan førerinformasjonen presenteres, gjør det mulig å også tolke rattet på en ny måte. Designet på rattet gjør at et optimalt rattgrep «kvart på tre» faller mer naturlig til hånden. Bryterne på rattet lyser opp dynamisk når for eksempel førerassistentsystemene, eller andre funksjoner, er tilgjengelige, som gjør betjeningen mer intuitiv, sier Sandberg.

God plass

Girvelgeren er plassert på midtkonsollen, nærmest innfelt, og flere steder kan man se at BMWs ingeniører er veldig glad i geometri og ulike former.

– I tillegg blir iX3 levert med head-up-display, sier Sandberg. 

På mange måter er interiøret, og delvis eksteriøret, overraskende eksperimentelt til å kommet fra en tysk premiumprodusent. Samtidig har BMW flere ganger tidligere gjort noen overraskende designgrep.

Sindre Sandberg, BMW Norge

Plassen i baksetet framstår som veldig god, bilens størrelse tatt i betraktning, og takhøyden er raus. Dog er setet i midten neppe noe for lengre turer.

Seteryggen bak er tredelt, hvor den midterste delen er smal og kan fungere som skiluke. Under gulvet bak er det en grunn brønn. Foran er det en frunk som har plass til en ladekabel og litt til.

Lanseringsutgaven iX3 50 xDrive har firehjulstrekk og et batteri på 108,7 kWt. WLTP-rekkevidde er inntil 805 kilometer, forbruket ned mot 1,5 kWt på mila, og ladefarten er inntil 400 kilowatt.

Respons

Prisen starter på 679.900 kroner, mens den mest utstyrte varianten kalles  Supercharged og koster 779.900 kroner, i tillegg er det to nivåer i mellom.

Det er i tillegg ventet at det vil komme en versjon med bakhjulsdrift og lavere pris.

BMW iX3 Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
BMW iX3 Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
BMW iX3 Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
BMW 1600 Foto: MORTEN ABRAHAMSEN

Sandberg sier responsen har vært «enormt bra», og mange av kundene velger den best utstyrte utgaven.

– Vi gleder oss til at kundene kan komme og prøve bilen. Det er jo noe helt annet å kjenne på hvordan bilen er på veien, enn bare å prøvesitte. Jeg tror iX3 tilfører oss noe nytt og viser hva vi er i stand til i framtiden. Dette er en ny æra for oss.

Powered by Labrador CMS