LANSERT NÅ: Dongfeng Vigo blir tilgjengelig neste år.

Dongfeng Vigo:

Her er store­broren til Norges billigste

Til spørsmålet «hvilken nybil gir mest for pengene?» kommer det aldri en fasit. Men Dongfeng Vigo blir langt fra det dårligste svaret.

Publisert

Dongfeng Vigo

  • Pris fra: 249.000 kr
  • Drivlinje: Batteri på 45/52 kWt batteri, 120 kW/230 Nm, forhjulstrekk
  • Rekkevidde (WLTP): Ikke klar
  • Toppfart og 0–100: 150 km/t, ikke oppgitt
  • Ladetid 30–80 prosent: 18 minutter (merk prosentene)
  • Lengde/bredde/høyde (cm): 430/187/165
  • Bagasjevolum: 500 liter pluss frunk på 49 liter
  • Vekt/nyttelast: Ikke oppgitt
  • Hengervekt/taklast: Ikke oppgitt, men bilen får hengerfeste og har takrails
  • Konkurrenter: Se sak om Norges billigste biler

TORINO (Motor): Dongfeng kan stadig vekk skryte av å tilby den billigste modellen på det norske markedet, i kraft av småbilen Box. 

Nå følger importøren Electric Way opp med Vigo, en kompakt-SUV, og prisnivået er fortsatt et klart konkurransefortrinn.

Box har en startpris på 199.000 kroner – drøyt 27 centimeter lengre Vigo vil sannsynligvis koste nøyaktig 50.000 mer. (Vinterhjul og omkostninger kommer på toppen.)

LITE OVERHENG: Akselavstanden er 272 centimeter.

Småfamilier

I vår test av Box lot vi oss imponere av både bakseteplass og antallet liter i bagasjerommet, særlig ut fra premissene. Box er jo en typisk by- eller nummer-to-bil.

Og det er på dette punktet at Box og Vigo skiller lag, uten at sistnevnte er noe mindre imponerende.

For Vigo triller lenger og har enda mer plass. Den kan derfor være nok i seg selv, til allmenn bruk, for en ikke altfor stor familie med noenlunde kontroll på rekkeviddeangsten.

549 liter

Plassen først:

● I februar skrev vi at Kia EV3 var best i klassen hva bagasjevolum angår. I Kiaen har man 485 liter å rutte med, inkludert frunken.

● Dongfeng Vigo skilter med 500 liter bak – pluss  en frunk som etter hvert skal inneholde 49 liter, så snart den er ferdig tilpasset.

Disse to bilene er temmelig nøyaktig like lange.

HER KOMMER DET FRUNK! Det ser kanskje trangt ut fra denne vinkelen, men det er plass nok.

Mindre batteri, mer plass

Deretter rekkevidden:

Vi holder fast ved EV3-sammenlikningen, fordi den illustrerer et par viktige poenger.

● EV3 har en WLTP-rekkevidde på 436 til 605 kilometer, avhengig av batteri.

● De to batterivariantene Dongfeng Vigo leveres med, yter henholdsvis 401 eller 471 kilometers rekkevidde ifølge den vesentlig rausere, kinesiske CLTC-syklusen. Tenk 330–390 etter WLTP, anslagsvis, selv om Dongfeng har rykte på seg for å levere over angitt på dette punktet.

Det forteller uansett at mindre batteri = mer plass å rutte med.

Men alt det ovenstående må også sees i lys av prisforskjellen, som er på over 100.000 kroner i Vigos favør, versus den billigste Kiaen.

Delt bakluke

Som man kan forvente av en kompakt-SUV, er Vigo i det ytre mer høyreist og, vel, mer boksete enn Box-en. 

Og siden vi var så godt i gang med Kia-sammenlikningene: 

EV3: Kias velkjente designprofil. Foto: KIA
DONGFENG VIGO: Ikke helt ulik. Foto: DONGFENG

Dongfeng selv fremhever likevel heller bilens stuss. Det handler om en såkalt split tailgate,  altså to bakluker, hengslet oppe og nede.

«Balkongen», som Dongfeng kaller den nederste døren, har plass til to mennesker med hver sin kaffekopp, så fremt de ikke veier noe særlig over 150 kilo til sammen. Vi er ikke skråsikre på hvilken praktisk nytte dette ellers representerer, men innrømmer glatt at det appellerer til et eller annet nostalgisk et sted. 

MERK KAFFEKOPPPLASSENE: Denne er åpenbart laget for å bli sittet på. Litt tak over hodet får du, også.

Bedre bakseteløsning

Bak dørene skjuler det seg altså et romslig bagasjerom, samt en klar forbedring vis-à-vis lillebror Box, Vigo har nemlig todelt baksete som kan legges ned uten viderverdigheter. Det er nesten så vi glemmer å etterlyse gjennomlastingsluke og bakseter som kan skyves i lengderetningen – men bare nesten.

TODELT BAKSETE: 60/40, sånn omtrent.

Nevnte bakseter er det ellers fint lite å utsette på. 

Plassen er god, og passasjerene der kan også ha glede av et panoramatak som kanskje eller kanskje ikke følger med modellen til 249.000 kroner. 

Førersete-luksus

Fra førerplassen har man tilgang til to skjermer. En liten med det mest vesentlige under rattbuen, og en liggende iPad Pro, sånn omtrent, i midten. Her får du 360-oversikt ved parkering. Bilen er også rigget for CarPlay. 

RYDDIG: Bak rattet skjuler det seg en liten skjerm til, se bildekarusell nederst i artikkelen.

Midtkonsollen er utformet for å bli passert ved behov, i tilfelle enkleste adkomst er fra passasjerdøren. Den har likevel plass til trådløs lading i bra hastighet, koppholdere som faktisk synes å kunne holde på koppene, samt et par ekstra rom.

De best utstyrte variantene har elektriske førerseter med en form for «easy entry». Disse har dessuten både varme og ventilasjon.

1000 ex?

Electric Way-sjef Torje Sulland forteller at Vigo sannsynligvis får salgsstart i andre kvartal neste år, med de første leveringene sent i tredje kvartal. Med litt flaks blir det hele fremskyndet noen uker. 

Det er ikke helt klart hvor mange av de tre variantene som tas inn ennå, eller hvilken av dem som får 249.000-prisen. 

Men minst to – og kanskje topputgaven. Her trengs det noen runder med kalkulatoren først.

Håpet er å selge 700–1000 eksemplarer av bilen i løpet av et kalenderår.

Se flere detaljer fra bilen i bildekarusellen:

Panoramatak
Alt lagt helt ned – 200 centimeter
Under bagasjeromsgulvet
Skjermen over rattet
Svært tilgjengelige nød-døråpnere
Baklysmønster
Frontlys
Midtkonsollen med koppholdere + lading
Baksetet fra motsatt side
18 tommer
Powered by Labrador CMS