Vi som samles til beltebil-treff:
Er dette Norges mest elskede bil uten hjul?
Beltebilene er en del av Norges nasjonalfauna. Hils på tre av de mest hardføre beltebeistene.
Beltebiler? Beistene er trolske skikkelser i det norske landskapet, i likhet md staur, stubber, stabbur, og stavkirker.
Siden 1950-tallet har beltedrevne kjøretøy
transportert turister og vært til nytte for blant annet kraftutbygging – på
strekninger der alternative reisemåter ikke takler snøtung utmark.
Brede belter sørger
for at bilens vekt fordeles skånsomt på underlaget, og plass til mange
passasjerer i en kompakt kabin gjør reisen effektiv.
Fotograf Anne
Mette Blekastad (facebook.com/annemette.blekastad) har fulgt ildsjelene som tar
vare på 40–50 år gamle kjøretøy – i forbindelse med arrangementet «Beltebilens
dag» (som egentlig er en helg). Her fikk publikum høre om nytte og historikk –
og ikke minst klyve ombord.
Årets
arrangement gikk over en ny rute av hensyn til villreinen – og det ryktes om at
minst én av klassikerne skal konverteres til elektrisk drift.
Noen av oss
har sett glimt av beltebilenes vidunderlig vindvennlige silhuetter, med små
glugger der passasjerenes opprømte ansiktsuttrykk såvidt skimtes – toppet av et
lass bagasje festet til en røslig takgrind. Her kommer du tettere inn på beltedyrene
– og folka som skjøtter dem:
Kim Marius
Maurstad bor i bygda Skåbu, som omtaler seg sjøl som Norges høyest beliggende
befolkede sted. 400 sjeler bor 870 meter over havet i en sidedal til
Gudbrandsdalen, med Jotunheimen som nærmeste lekeplass.
På tur med bestefar
Maurstads
omgang med vinterlig kjøretøy som Snow-Trac faller naturlig. Bestefaren Odd
Hermann Blekastad kjøpte i sin tid beltedyret fra Øygardssetra på Høvringen. Fra
1990 brukte fjellmannen den til å frakte passasjerer og utstyr fra Slangen i
Skåbu til Øyvassosen i Vinstervatna.
– Det var
alltid stas å få være med bestefar til fjells på den måten, husker han.
Farkosten ble
senere ombygd og oppgradert med en 1,9 liter turbodiesel, enkelt og greit
hentet fra familiebilen VW Passat.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
-
Vi som liker lave biler og høy musikk:
Det artigste som har skjedd på Oslos tristeste p-plass?
-
Vi som liker «Treffet under brua»:
Norges særeste kjøretøy samles på denne grusen
-
Vi som liker bil og båt bryggelangs:
Bilene som (nesten) matcher båtene
-
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
-
Vi som feirer Ford Fiesta:
Solgte fiskejolla for å få råd til denne
-
Vi som kjører full sommer om høsten:
Erling gjør sommeren 3,9 meter lengre
– Bestefar ga
like så godt beltebilen som julegave til min mor Anne Mette, samt mine onkler,
Jan Magne og Olav Blekastad – som nå står som eiere.
Kjøretøyet
sto lenge på lagring, slik at Maurstad og andre velgjørere valgte å gi teknisk
kjærlighet og et strøk med bengalakk før «Beltebilens dag». Etter tre
kilometers ferd gikk imidlertid motoren varm.
– Jeg rakk
ikke engang å vrenge opp panseret, før jeg var omgitt av beltebil-entusiaster
som ønsket å hjelpe. Årsaken til trøbbelet viste seg å være en enkel
jordingskabel til kjølevifta som hadde løsnet.
Dette ble
andre gang Maurstad fikk være sjåfør på en lengre tur.
Severdighet
– Tidligere har jeg oftest hengt bak på
snowboard. Jeg har også kjørt skiløyper på Kvitfjell en sesong – med en nyere farkost.
Til sammenligning må jeg si jeg er imponert over hvor god og sterk dette godt
voksne kjøretøyet fortsatt er.
På turen fra
Gålå og over Fagerhøy møtte Maurstad og følget folk på ski – som viftet med
flagg og fotograferte ivrig.
– Jeg er
heldig: Langt fra alle får dele slik glede til fjells.
Olav
Blekastads første beltebil-minne oppsto i treårsalderen: Faren Odd Herman
Blekastad rattet en bortimot overjordisk vakker 1963-modell Bombardier Muskeg –
med frekk silhuett som fra en fri, futuristisk fantasi.
Sommer og
vinter brukte den samme faren skapningen til transport av materialer og andre
hytte-elementer i veiløse fjellområder. Farkosten preparerte også skiløyper,
før snøscooter og tråkkemaskiner inntok fjellheimen.
– Senere ervervet
familien også en annen Muskeg, sammen med min bror Jan Magne, for frakt i regi av kraftverkene som tilhørte Vinstravassdraget, forteller Blekastad.
Fikser det umulige
I 1989 kjøpte
faren sin første Snow-Trac, som ser mer ut som en moderne fiskeskøyte enn de
klassiske, vintage, campingvognlignende beltebilene.
–
Beltekjøretøyene er uansett type trofaste slitere, som vi både privat og i
jobbsammenhenger er avhengige av i fjellområdet vårt.
Blekastad er
spesielt fascinert av at fortidens kvalitet ofte overgår dagens produkter.
– På gården
vår har far gjennom mange år samlet en hærskare av gamle kjøretøy, av alle
slag, og flest beltebiler. Alle trenger pleie og kjærlighet, og den som har
flest timer med far i garasjen, er mekaniker og problemløser Jan Magne
Blekastad. Han fikser det umulige hver gang, skryter han.
Beltebil-miljøet
deler villig vekk erfaring og kunnskap for å holde bestanden i live.
– Vi
beltebilister i Gudbrandsdalen, Hallingdal og Valdres har skapt et godt miljø
med solid samhold, melder Blekastad.
Pål Erik
Skaugen vokste opp 1130 meter over havet – på Smuksjøseter Fjellstue ved
Rondane – med foreldre som arbeidet hardt for å gjøre stedet til en
helårsvirksomhet. Nå driver han selv overnattingsstedet med adresse 2673 Høvringen.
– Jeg tilbrakte
barndommen i beltebil, i den grad at skoleveien skjedde ombord i slike.
Et av
beltebeistene, med kallenavnet «Samin», har siden 1980 kjørt over
13.000 turer frem og tilbake – med varer, skolebarn og gjester - noe som
blir bortimot 10 turer per dag i høysesong.
«Så avsides som mulig»
På 1950-tallet startet besteforeldrene Pål og Borghild utbygging av Smuksjøseter – først med en «gråtass»-traktor. Den ble utstyrt med jernbelter og tilhenger med kapell, for å beskytte passasjerer mot vær og vind. Først fra 1965 ble besøkende fraktet med stedets første Bombardier beltekjøretøy.
Siden har familien sørget
for at Smuksjøseter har vært trygt trafikkert av stadig mer solide, beltedrevne
biler.
– Mine foreldre Kari og Roar har videreført prosjektet til en fullt utstyrt fjellstue, som nå har 23 rom med fasiliteter som dusj og toalett – samt 11 flotte leiligheter med både sauna og massasjebad. Vårt motto er: «bra komfort så avsides som mulig».
Gjestene har
blitt i overkant glade i de gamle beltebilene.
– Enkelte år, når vi har hatt lite snø i starten av vintersesongen, har vi stilt med det jeg
kaller «høyføtt minibuss», men gjestene krever i stedet å få kjøre beltebil, ler
Skaugen.
– Reaksjonen
er lett å forstå: Gjestene velger jo å legge fritiden hos oss i Rondane fordi
de ønsker å være avkoblet fra både veier og omverden.
Den omlag syv
kilometer turen fra Høvringen til Smuksjøseter Fjellstue tar knappe 12
minutter.
Nå ivrer Skaugen
og hans folk med å bygge om til elektrisk beltebildrift, ved hjelp av Almli
bilverksted på Dovres ekspertise på konvertering.
– Vi vil videreføre
de historiske, bunnsolide kjøretøyene inn i framtiden, med ny teknologi som nok
blir enda rimeligere i bruk, mener Skaugen.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt
Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet
Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet
Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve
Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner
Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?
Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?
Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig
Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt
Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter
Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini
Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til
Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen
Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party
Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag
Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!
Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor
Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?
Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høstkulda gir varme for vinteren
Vi som digger digre biler – denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla
Vi som savner ungdomsbilen – slike gjensyn får voksne menn til å grine
Vi som kjører tøff stil og bil – da sveisen var like barsk som en Toyota Celica
Vi som pimper elbilen – gøy å glede andre med min syke hobby
Vi som vintervarmer oss med bilprat – er linjene til Camaro heitere enn Mustang?
Vi som vil Volvo PV vel – denne Volvoen blir ikke eldre, bare penere
Vi som ønsker oss bil-jul – topp 15 biltypiske julegaver du kan få (eller gi)
Vi som liker fortidens framtidsbiler – de lekreste bilene får du ikke kjøpt
Vi som feirer Golfs 50 år – oj, Golfen din kunne sett vilt annerledes ut
Vi som ser på biler i TV-serier – «Makta» valgte Alexanders bil
Vi som krymper bilholdet – små firehjulstrekkere gir godt grep om humøret
Vi som elsker gamle traktorer – er gammeltraktorene Norges nye Volvo 240?
Vi som kjører et ukjent merke – er dette Norges minst kjente biler?
Vi som prater og ler høyt på elbilmesse – hva skal med apper når vi kan snakke med folk?
Vi som har medfødt bilinteresse – i disse familiene er bilgalskapen arvelig
Vi som solgte drømmebilen – er dette den type skilsmisse nordmenn angrer mest på?
Vi som har hatt barsk bil – «Den viste seg å være sveiset sammen av to biler»
Vi som tar lappen med manuelt gir – dreper automatgir nordmenns følelsesliv?
Vi som sosialiserer med bil – er veteranbil Norges mest populære fritidsaktivitet?
Vi som deler bil, glede og sorger – er dette Norges verste biler og beste ungdom?