PEN JAKKE: Pent brukt Ford Escort gjorde Grimstad og omegn morsommere for Dag Yngve Jørgensen. Foto: PRIVAT

Vi som ser bilene i familiefoto:

– Ford-gutter hadde nok litt draget på damer

Hvor var du i livet da bildet ble knipset? Motor finner historien til to forskjellige fine, fotograferte folk med Ford.

Publisert

Ford og nordmenn

  • 1960: Ford etablerte egen import i Norge
  • Ford Taunus: Norges mest solgte bil i perioden 1970 til 1982
  • 1986: Norgesrekord for Ford, med 25.051 solgte biler
  • Bestselger 1986: Sierra
  • Også Escort og andre modeller har vært populære i annenhåndsmarkedet
  • Navnet «Ford» skal være i familie med «fjord»

Blikket er fortsatt bekymringsløst. Kroppen er stram. Smilet sier «nettopp fått lappen». Ansiktet er nybarbert. Bilen er nyvasket.

Fra sør til nord finnes slik fotografier i album som er rotet bort innimellom flyttinger til diverse adresser. 

De forteller en sterk historie om selve starten på voksenlivet. 

Og la deg ikke lure av støvet. Fotoalbumene med mektige minner er fulle av liv og lyst når du først begynner å bla. Motor har håndplukket to foto-øyeblikk og funnet personene på bildene. 

Vi spør: Hvor i livet var du da dette ble knipset?

PRIMUS MOTOR: Rune Skjærstad arbeidet som mekaniker hos Fords-giganten Røhne & Selmer i en årrekke. Foto: PRIVAT

I 1974 hadde Rune Skjærstad første dag i lære som bilmekaniker. Etter Elvebakken og Sogn yrkesskole i Oslo kunne han begynne hos Norges største Ford-forhandler, Røhne & Selmer.

Adressen var kjent for alle med ørliten dragning mot bil. Gladengveien 3 lå i smørøyet av den på folkemunne kalte «bilbyen Ensjø», som samlet alle merker med ambisjoner.

– Det var stort å jobbe der. At jeg bodde på ett rom og kjøkken i Tøyengata med do i trappa, spilte liten rolle.

En dag i 1977 brummet en sjelden pen Ford 20M TS inn på verkstedet. Eier var direktør i fotogiganten Kodak Norge. Clutchen skulle skiftes, slik at direktøren kunne fortsette å bruke bilen i påvente av sin nye, bestilte Ford.

– Han tilbød meg å kjøpe den. Bilen var virkelig flott: topputstyrt med sort vinyltak.

Skjærstad så etter hvert muligheter for en aldri så liten oppgradering. Han overhalte en V6-motor på 2,8 liter og fikk omlakkert karosseriet.

– Den nye, blå metallic lakken med glitter syntes godt i gatelys på kvelden.

BLÅ TIME: En småfrekk Ford 20M TS satte ny fart på Rune Skjærstads unge tilværelse. Foto: PRIVAT

Senere sørget han for å montere automatgirkasse og servostyring. I samme slengen valgte han å skifte farge til rød og brukte fortsatt tyskeren til mye moro.

– Et av høydepunktene var ferietur via Danmark, Tyskland og den franske rivieraen til Italia.

Fra bilby til bilfri

Han fortsatte hos Ford og flyttet til Grefsen, med kjæreste i Sandvika i Bærum. Bildene viser en stilig type:

– Jeg var ingen moteløve, men det ble jo noen kvelder på datidens kjente utesteder som Ridderhallen og Leoparden. Jeg husker masse gøy med arbeidskolleger.

FREKK HEKK: Dag Yngve Jørgensen har fortsatt med Ford – nå med denne spesielle Escort 1600 Sport. Foto: PRIVAT

I 2020 stengte Røhne o& Selmer butikken og verkstedet i Gladengveien 3 etter 55 års drift. Myndighetenes mål er boligbygging, som skal gjøre den tidligere «bilbyen Ensjø» til en «bilfri bydel». 

Enkelte kinesiske merker og en stor elsykkel-forhandler biter seg likevel fast. 

Uavhengig av alt dette durer Skjærstad videre med Ford som hobbybil:

– Jeg har like mye glede av bilene nå som før.

UNG MANN OG HINGST: Dag Yngve Jørgensen med sin første Ford Escort. Seilbåten i bakgrunnen gikk ikke inn i bagasjerommet. Foto: PRIVAT

I 1993 kjøpte 17-åringen Dag Yngve Jørgensen sin første bil brukt, for 7000 kroner av en pensjonist i Arendal. 

En småtøff 1979-modell Ford Escort 1300 som – etter at han fikk førerkortet i hånda – tok ham hvor han ville.

 – Hver ukedag kjørte jeg noen kilometer fra hjemstedet på Molland til studiet ved motormekanikerlinjen på Sørlandets tekniske fagskole i Grimstad.

Angrer han bittelitt?

Kamerater og bekjente hadde også kule kjøretøy.

– Mange rånet og kjørte mye rundt i byen. Fordene var ofte sporty med frisk styling og ditto farger. Ford-gutter hadde nok litt draget på damer, ler han.

Selv la han ned tid i å trene volleyball og henge med venner. På det falmede fotoportrettet av Jørgensen og Escorten er han ikledd en snasen jakke i rødt og hvitt.

– Jakken var nok helt vanlig på den tiden, kommenterer han tørt.

Forden, derimot, viste seg å være langt fra strøken.

– Jeg oppdaget en del feil og rust. Jeg fikset det jeg kunne og brukte bilen til 1996, da militærtjeneste gjorde at jeg dessverre valgte å kvitte meg med den.

Han sier ingenting om anger, men nøler likevel:

– Disse bilene koster mye i dag, når de er restaurert og fine. Jeg skulle ønske jeg hadde tatt vare på den, samt den neste Escorten jeg anskaffet meg.

Planen var å sette denne siste topp i stand.

– Uheldigvis kjørte tyver den til vrak, sukker han. 

– Å være 18 var uansett moro. Å få nøklene til samme ungdomsbil igjen ville være en drøm, fabulerer Jørgensen.