BERGENSBILEN? Cabrioleter ble ikke bygd for Bergen, mener noen, men Robert Næss er ikke blant dem.

 10-punktsjekken med Robert Næss:

«Må bli større fordel å bruke elbil fremfor fossilt»

Robert Næss har siden Lillehammer-OL importert biler i tusentall og bytter kjøretøy – fra egen butikk – fem til seks ganger i året. Han foretrekker imidlertid å bruke bena til og fra jobben som investeringsdirektør i Nordea.

Publisert Sist oppdatert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: Robert Næss, investeringsdirektør i Nordea og bilbutikkeier.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Jeg har alltid vært opptatt av og interessert i bil, og leste bilblader fra jeg var liten. Hjemme hadde vi aldri kule biler. Faren min hadde bare «stygge» biler, som for eksempel «Boble». Jeg fikk være med å bestemme da han kjøpte en Volkswagen 412. Jeg var veldig misunnelig på de som hadde Volvo som firmabil.

Robert Næss (61)

  • Investeringsdirektør i Nordea. Utdannet dataingeniør. Født og oppvokst i Bergen. Gift, to voksne barn.
  • Startet i 2013 Ecocar AS i Bergen. Bruktbilbutikken på Søreide nordøst for Flesland var blant de første uavhengige forhandlerne i Norge som satset på import av elbiler. Kjøpte og solgte for noen år siden Tesla med så høy omløpshastighet – og gevinst – at Tesla nektet ham å kjøpe flere.
  • Ivrig langløper. Tilbakelegger et par mil hver dag i joggesko.

Jeg begynte å importere biler fra USA og Europa i 1994, og har hatt bilforretning her i Bergen siden 2013. Der står det som regel 15–20 biler, og jeg henter biler fra den. En kort tid hadde jeg ingen som er registrert på meg. Nylig registrerte jeg en BMW 640d kabriolet årsmodell 2015 med 313 hestekrefter på meg selv. Så nå har jeg endelig bil igjen. Den forrige var en 10 år gammel Mercedes kabriolet. Den ble solgt i juli.

Jeg har en Chevrolet Camaro med 400 hester. Politisk er det ukorrekt. Elbil er det fornuftige, da slipper man blant annet unna bensinstasjoner. Jeg lengter etter kule elbiler – kabriolet. Bil kan sammenliknes med klær. Jeg synes en bil skal være fin. Det er derfor jeg liker kabriolet. Det typiske for meg er å bytte bil etter et par måneder. Har jeg vært registrert som eier to måneder eller mindre, slipper jeg å betale omregistreringsavgift. I løpet av et år har jeg som regel fem–seks biler.

Men jeg kjører ikke særlig mye. Det blir noen turer i helgene hvis jeg skal løpe et annet sted enn hjemmefra. Det lengste er til hytta, dit det tar en time å kjøre. Det blir rundt 5000 kilometer per år. Det er et par år siden jeg brukte bil til jobb. Jeg liker ikke kø, det er ikke gøy. Hvis jeg ikke løper, tar jeg buss. Forsikring koster omtrent tusen kroner, og så er det strøm og bompenger. Men det er ikke mye. Kanskje 1500 kroner per måned.

HYPPIG ROTASJON: Robert Næss driver bilbutikk på si – og skifter bil ofte.

Garanti, garanti, garanti! 

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Jeg er forsiktig og tør ikke å kjøpe de dyreste utgavene. Det er ett råd når det gjelder smart bilhold, og det er på ett ord: garanti. Sjekk hvor lenge det er igjen av nybilgarantien. Du kan ha flaks når du kjøper, men det er vanskelig å budsjettere med flaks. Det vanligste er fem års garanti. Kia og noen andre har syv år, og det kan bety veldig mye. Jeg liker Kia og Hyundai Kona, og Nissan Leaf er en fantastisk bil. Den går aldri i stykker.

Det er biler jeg absolutt ikke vil ha. Kabriolet er på den annen side favoritt­bilen min. Det sies at det ikke er så lurt når man bor i Bergen. Men når solen stikker frem, og det er godt vær, er det ingenting som slår å kunne kjøre en kabriolet. Hvis det kommer snø, er en firehjulstrekker med god høyde å foretrekke.

Hvordan gjør du av vedlikehold?

– Absolutt ingenting. Hvis det er en kabriolet, kan det hende jeg spyler den litt mot slutten av perioden jeg har den. Om vinteren gidder jeg ikke gjøre noe. Men når det dreier seg om andre typer vedlikehold, for eksempel bytte av deler, har jeg spurt ChatGPT – og fått svar på hva jeg kan gjøre. På BMW-en jeg har nå, fikk jeg fikset en oppskrapet gir-velger og manglende deksel ved å spørre ChatGPT, som ga meg en lenke til eBay, der jeg fikk kjøpt delene for noen få hundre kroner.

Corvetten (se svar på spørsmål 5 og 7, red.anm.) hadde et display som viste engelske miles. Da var AI et godt egnet verktøy til å få omgjort det til kilometer.

Rekker ikke dekkskift

 Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring?

– Jeg rekker ikke å skifte dekk.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil, og hvor lang levetid mener du en bil bør ha?

– Jeg bruker noen timer i uken til å se etter biler. Det er en god form for avkobling. Jeg har kjøpt tusenvis av biler, hvorav et par tusen fra utlandet. I det siste har jeg kjøpt flere Mercedes EQS. Da jeg var i USA i november i fjor for å løpe maraton, hørte jeg på podkaster at de store elbilene fra Mercedes var upopulære der og hadde falt kraftig i verdi. Dermed gikk jeg inn på nettet og lette etter gode kjøp. Men det tar tid å hente biler fra USA. De er nok ikke her før etter et par måneder.

Jeg liker å snakke med selger. Når jeg kjøper bilene usett, sjekker jeg servicene og arkiver. I Europa er selgerne ærlige når det gjelder skader. Det har imidlertid hendt at jeg er blitt svindlet, i Sverige og Tyskland; at jeg har betalt for en bil og så har det vist seg at den ikke har funnes.

Det har faktisk skjedd at «proffer» har opprettet falske nettsider for salg av biler, og at hjemmesider med «10–20 billige biler» har vist seg å være hacket. Hvis du gis anledning til å prute mer på prisen, er det også et «rødt flagg». Det kan også være et varselsignal at en «tysk» selger snakker veldig godt engelsk.

I år har jeg kjørt biler som er 10 år gamle, og de føles veldig gode. Det er imidlertid premiumbiler. Corvetten (red.anm.: se svar spm. 7) er 20 år, så en bil bør jo fint kunne holde så lenge. Det fins helt greie Nissan Leaf 2017-modeller til 40.000 kroner. Det er så billig at det ved en stor reparasjon vil være rasjonelt å bare vrake den. Det er trist, og jeg mener vi bør gjøre noe med det. Vi må sørge for at det blir en større fordel å bruke elbil fremfor fossile biler.

EVIG BILJAKT: Robert Næss bruker noen timer i uken til å se etter biler. – Det er en god form for avkobling, sier han.

Setevarme

Hvor parkerer du bilene dine?

– Vi har dobbelgarasje. Der er det plass til min og konas bil. Hun liker ikke å skifte bil. Det er en fordel for meg, for da kan jeg låne hennes hvis jeg for tilfellet ikke har en som er registrert i mitt navn. Hun har i tre år hatt en Jaguar I-Pace 2020-modell. Da vi importerte den i juli 2022, hadde den gått 65.000 kilometer. Nå har den gått 77.000 kilometer. Det dreier seg med andre ord ikke om så mange kilometer per år.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilene dine må ha? Hva lytter du til i bilen?

– Oppvarmet sete er «must». Og head-up-display. Corvetten jeg har stående i garasjen, hadde det som ekstrautstyr i 2005. Men det er overraskende få biler som har det. Det gir mye bedre oversikt enn å måtte kikke ned på en skjerm. Tilhengerfeste. Det bruker jeg aldri selv. Men det er bra å ha med tanke på videresalg.

Og selvfølgelig Spotify. Hva jeg lytter til, er avhengig av lengden på turen. Når jeg kjører til en treningstur, kan det være en podkast – tilbake fra treningen, musikk. På vei til hytta sammen med kona, «Hele historien» på NRK.

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Det har litt med økonomi å gjøre. Svart gir høyest verdi. Den fargen er det sikreste valget med tanke på salg. Da får du igjen pengene. Mange av de grå fargene og beige er kanskje kulest nå, men det er ikke sikkert de er det om et par år. Knall grønn Porsche likeså. Du kan slite med å få solgt den igjen.

Porsche-tap

 Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Jeg hadde en Porsche Taycan som medførte et ganske stort tap da den ble solgt etter ett år.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Det meste jeg har betalt for en bil, er 700.000 til 800.000 kroner. Jeg tenker alltid på at jeg skal selge bilene igjen, og sjekker alltid hvor lang tid det som regel vil ta. Fra 2019 til 2022 var det stor etterspørsel etter biler i Norge. Da kunne man selge med god gevinst.

Powered by Labrador CMS