EKSOSRØR: – Strukturen til eksosrøret er omhyggelig utformet for å produsere lyd som synkroniseres med kjøretøyets tilstand, melder Toyota.Alle foto: TOYOTA
Toyota GR GT:
Her blir det lyd!
Toyota er på ingen måte ferdig med bensin. GR GT har en nyutviklet V8-motor.
GR GT er utstyrt med et hybridsystem som kombinerer en nyutviklet 4,0-liters V8-twinturbomotor og én elektrisk motor. Maksimal systemeffekt er 650 hestekrefter «eller mer», dreiemomentet er på 850 newtonmeter.
Selv om bilen er vist fram, så er den fortsatt under utvikling. Et mål som har vært med siden starten, er å oppnå et så lavt tyngdepunkt som mulig, også sjåførens sittestilling skal være lav.
Oppsettet følger en klassisk rute, med motor foran og drivhjul bak. I tillegg har den en såkalt transaksel, som vil si at girkassen er montert bak.
Bilen er bygd rundt en aluminiumskonstruksjon, mens karosseriet blant annet består av karbonforsterket plast.
I og med at det er en bil som ikke er ferdig utviklet – markedslanseringen er ventet å være i 2027 – er ikke de tekniske spesifikasjonene spikret. Men målet er at GR GT skal veie under 1750 kilo.
Annonse
Lav
Bilen er 482 centimeter lang, to meter bred og svært lav, 120 centimeter.
I en tid der eksoslyd har blitt noe eksotisk, i hvert fall i Norge, lover Toyota at GR GT skal gjøre seg bemerket:
– Lydutviklingen er sentrert rundt to søyler: Å skape lyd som muliggjør interaksjon med bilen, og lyd som formidler endringer i termisk energi. Strukturen til eksosrøret er omhyggelig utformet for å produsere lyd som synkroniseres med kjøretøyets tilstand.
Om GR GT finner veien til norske butikker, gjenstår å se. Da er det nok større muligheter for at Lexus' versjon, som foreløpig også er på utviklingsstadiet, kan dukke opp her.
LFA Concept skal ha en elektrisk drivlinje, uten at Lexus så langt har sluppet noen detaljer om drivverket.