FØRSTEFEMMEREN: Vinnerne i årets beste bilkjøp, fra venstre: Tesla Model 3, Tesla Model Y, Peugeot E-5008, Smart#5 og Hyundai Inster.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Motor kårer:
Her er årets beste bilkjøp
Årets beste bilkjøp kommer i ulike størrelser og fra ulike klasser, men har én sak felles: Alle kan passe en familie.
Over 95 prosent av nybilkjøpende nordmenn velger en elbil. I mange år kunne vi peke på insentivene og de lavere prisene som en forklaring på at lille Norge hadde verdens høyeste elbilsalg.
I dag handler det om mye mer. Ladeinfrastrukturen utvikles raskt, og brukervennligheten på ladestasjonene er blitt merkbart bedre med kortterminaler. Men viktigst:
Utvalget elbiler nå er så stort at det knapt finnes argumenter igjen for å velge en bil med forbrenningsmotor, med mindre man kjører med campingvogn.
Annonse
Nødvendig onde
De fleste er enige om at elbilene rett og slett er blitt bedre enn fossilbilene på de fleste områder. I hvert fall om holdningen er at bilen først og fremst er et framkomstmiddel – ja, kanskje til og med et nødvendig onde.
Legger man derimot litt mer følelser i bilkjøring og bilhold, så er det enkelt å fastslå at mye kjøreglede og stolt ingeniørhistorie er blitt borte med elektrifiseringen.
Praktfulle storbiler
Litt fra juryen, som består av Motors journalister:
Som i fjor, dveler vi ekstra ved småbilklassen. Da kåret vi Citroën ë-C3 som vinner – men varslet at Hyundai Inster ville bli en tøff konkurrent i år. Der fikk vi rett.
I år varsler vi at nykommeren Firefly blir en tøff konkurrent til Inster i 2026.
Til tross for at vi ikke har fått testet Firefly gjennom en lang og krevende vinter, løfter vi den allerede i år opp som Insters tøffeste konkurrent.
Med andre ord: Utviklingen i denne klassen går fort. Nye modeller kommer fortløpende og hever nivået.
Annonse
Elsker merkevaren
Vi brukte også tid på storbilklassen. Kia EV9 og Hyundai Ioniq 9 er begge praktfulle storbiler med god plass til sju, og overdådig plass til fire.
Men Peugeot E-5008 er minst et par hundre tusen rimeligere, og har egenskaper som plasserer den nærmere de to sørkoreanerne enn man kanskje skulle tippe.
Noen vil nok savne EX90 i denne klassen. Vi også. Den er stor og komfortabel, og nordmenn elsker merkevaren Volvo.
Men det er ikke spesielt tillitsvekkende at en bil til over en million, kommer uten funksjoner og løsninger kunden har betalt for.
STIKKER SEG UT: Hyundai Inster, Tesla Model 3, Tesla Model Y, Peugeot E-5008, Smart#5.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Befester posisjonen
I de to øvrige klassene vinner to gamle kjenninger: Tesla Model 3 og Tesla Model Y.
Model 3 gir soleklart mest for pengene i kompaktklassen, uansett hvilken versjon man velger.
Nå får den også tilbake blinklysspaken. Dermed forsvinner en av få misser i et førermiljø mange mener er det beste på markedet.
Model Y er tilbake som vinner i familieklassen. Oppgraderingen på nyåret ble enda mer omfattende enn forventet. Det er en litt mer elegant og vesentlig mer komfortabel Model Y som befester posisjonen som Norges beste bilkjøp i den viktigste klassen.
Den største bekymringen rundt Tesla, er salgsnedgangen i resten av verden. Tallene fra det norske markedet står i skarp kontrast til denne trenden.
Annonse
Mindre strenge
De ulike klassevinnerne har vært gjennom en rekke tester av oss i Motor.
Det gjelder også bilene som kommer på de fire plassene bak, bortsett fra nevnte Firefly. Det er en forutsetning for kåringen at vi over tid har fått dokumentert bilenes styrker og svakheter.
Men i år gjør vi ett stort unntak: Smart#5. Vinneren av åpen klasse.
I denne klassen er vi mindre strenge i kravene til økonomi, praktiske egenskaper og funksjonalitet – med fjorårsvinner Hyundai Ioniq 5 N som et godt eksempel.
FAMILIEBILER: Felles for alle de fem vinnerne, er at de fint kan fungere for en familie – men selvsagt av ulik størrelser og med ulike krav.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Ikke bedre
Smart#5 er en høyst aktuell vinner i familieklassen, men den er helt fersk på norske veier. Foreløpig kan vi ikke dokumentere hvordan den tåler årstiden vi nå er inne i.
Derfor blir den heller ikke vurdert som bedre enn Model Y og de øvrige konkurrentene i denne klassen.
Men den er for interessant til å anonymiseres. Derfor er åpen klasse en utmerket mulighet til å løfte fram en svært spennende utfordrer til Norges mest solgte bil.
Annonse
Unikt morsom
Hyundai får én førsteplass, én andreplass og to tredjeplasser i årets kåring. Og Hyundai Kona er mest et prisargument fra å hevde seg i tetsjiktet i kompaktklassen.
Hyundai har nå det mest komplette modellutvalget på det norske markedet.
Fra den lille fireseteren Inster på godt under fire meter, til den store sjuseteren Ioniq 9 på over fem meter – krydret med den fortsatt unikt morsomme Ioniq 5 N.
Beste miksen
Kia – som eies av Hyundai – har en andreplass og en tredjeplass, nærmest i påvente av flere svært viktige modeller fra starten av 2026.
Vi venter spesielt på EV5 med firehjulsdrift, en opplagt konkurrent til Tesla Model Y. Og også lille EV2 i småbilklassen.
Dette underbygger Motors inntrykk av at den beste miksen av innovativ teknologi, spennende design og høy kvalitet kommer fra Sør-Korea.
Men i en tid da europeisk bilindustri presses og delvis trues, er det også gledelig å se at det store Volkswagen-konsernet lykkes med å produsere gode biler for oss nordmenn.
Volkswagen og Skoda har en rekke sterke kandidater blant kompakt- og familiebilene, altså de to viktigste klassene. Det viktigste er likevel at valgmulighetene aldri har vært bedre.
Og her vinnerne i de ulike klassene, altså årets beste bilkjøp:
HYUNDAI INSTERFoto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
SMÅBILER
HYUNDAI INSTER
MODELL: Advanced LR
JURYEN MENER: Sjarmerende og smidig, slik vi gjerne vil ha en småbil. Har en ekstra dimensjon som gjør den til en vinner: Skyvbart baksete. Det gir storbilkomfort i baksetet til daglig, eller solide 351 liter bagasjevolum når mye skal lastes. Imponerende stabil også i motorveitempo. Høy kvalitetsfølelse.
PRIS FRA: 245.000 kroner.
MOTOR-PAKKA: 315.000 kroner.
TESLA MODEL 3Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
KOMPAKTBILER
TESLA MODEL 3
MODELL: LR AWD
JURYEN MENER: Uansett hvilken versjon av Model 3 som velges, ender man opp med mest bil for pengene. Vårt valg er med firehjulsdrift og Motor-pakka, altså vinterhjul, hengerfeste og en farge 12.000 kroner dyrere enn den hvite. Nå får den også tradisjonell blinklysspak, da er en opplagt funksjonsmiss fikset.
PRIS FRA: 355.000 kroner.
MOTOR-PAKKA: 482.000 kroner.
TESLA MODEL YFoto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
FAMILIEBILER
TESLA MODEL Y
MODELL: LR AWD
JURYEN MENER: Oppgraderingen på nyåret ga lavere støynivå og bedre kvalitetsfølelse. Nå er den i toppsjiktet også her. Har fra før av best bagasjeplass, lavest forbruk og en fast pris som konkurrentene bare nærmer seg med kortvarige kampanjer. Men betenkelig at Tesla-salget går ned alle andre steder enn i Norge.
PRIS FRA: 422.000 kroner.
MOTOR-PAKKA: 579.000 kroner.
PEUGEOT E-5008Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
STORE BILER
PEUGEOT E-5008
MODELL: GT Exclusive
JURYEN MENER: Her lykkes Peugeot med det meste. Herlig komfort for fire, greit for sju. Firehjulsdriften løfter den fra anonym til hyperaktuell. Blir fort en kvart million rimeligere enn større – men også mindre smidige og parkeringsvennlige – rivaler. Litt bedre rekkevidde og ladefart hadde styrket posisjonen.
PRIS FRA: 480.000 kroner.
MOTOR-PAKKA: 666.000 kroner.
SMART#5Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
ÅPEN KLASSE
1. SMART #5
MODELL: Brabus
JURYEN MENER: På papiret en vinnerkandidat i klassen for familiebiler. Men har knapt rukket å komme på veien når dette leses, og må dokumentere kvalitet før vi fastslår at dette er en så bra bil som de første prøvekjøringene tyder på. Svært spennende. Her får Tesla Model Y tøff konkurranse fra litt uventet hold.
PRIS FRA: 470.000 kroner.
MOTOR-PAKKA: 559.000 kroner.
PREMISSER FOR KÅRINGEN:
Alle personbiler som selges i Norge, og som fysisk har kommet til landet det siste året, er i prinsippet med.
Bilene skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
De skal ha oppnådd poeng i tetsjiktet i Motors tester, eller gitt et svært godt inntrykk i prøvekjøringer.
Kåringen er inndelt i fem klasser: Småbil, Kompaktbil, familiebil, stor familiebil og åpen klasse.
Fem biler står igjen som Årets beste bilkjøp i sin klasse.
Juryen har hatt deadline 1. november. Det betyr at biler som ikke har oppfylt de nevnte kriteriene innen denne datoen heller ikke er blitt vurdert. De er naturligvis med i neste års kåring.
Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene i den aktuelle klassen. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert, og vi velger firehjulsdrift der det er mulig. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, og generelt også den mest avanserte lysteknologien. Vi inkluderer hengerfeste fra kompaktklassen og oppover. Hvis prisene gjelder en begrenset tidsperiode (kampanjer), så opplyser vi om dette.