CHERY: Det kinesiske selskapet Chery har en rekke bilmerker, her en Jaecoo 5 som selges i flere europeiske land, men ikke i Norge.

Nærmer seg masseproduksjon:

Chery med faststoff-batteri som klarer 130 mil

Mange av de store bilaktørene kjemper om å være først ute med produksjon av faststoffbatterier. Nå kan det se ut som kinesiske Chery er nærmest målstreken.

Publisert Sist oppdatert

Den kinesiske bilprodusenten Chery viste nylig fram en egenutviklet batterimodul basert på faststoff-teknologi, melder Car News China.

Prototypen har en celleenergitetthet på 600 wattimer per kilo. Til sammenlikning har dagens litium-ion batterier normalt mellom 150 og 250 wattimer per kilo.

Lettere

Dette gjør at faststoffbatteriene kan levere mye mer energi, samtidig som batteripakkene blir betydelig lettere. 

Faststoffbatteri

  • Et faststoffbatteri er et elektrisk batteri som bruker en fast elektrolytt for ionisk ledning mellom elektrodene, i stedet for den flytende eller gel-polymere elektrolytten som finnes i konvensjonelle batterier. 
  • Faststoffbatterier tilbyr teoretisk sett mye høyere energitetthet enn vanlige litium-ion- eller litium-polymerbatterier.
  • Kilde: Wikipedia

Kjøretøy utstyrt med denne teknologien kan teoretisk sett kjøre over 1500 kilometer på én lading, med en realistisk rekkevidde på 1300 kilometer.

Batteriet til Chery skal også være svært robust. Selskapet sier at cellene opprettholdt strømforsyningen selv etter ekstreme tester som spikergjennomtrengning og skader fra en boremaskin, uten å ta fyr eller produsere røyk. 

Chery planlegger å sette i gang pilottesting 2026 med en større utrulling året etter.

Går dette etter planen, vil Chery vært tidlig ute, blant annet foran de kinesiske konkurrentene Byd og CATL, som har et mål om småskalaproduksjon av faststoffbatterier i løpet av neste år.

Dyr produksjon

Car News China sier faststoffbatterier er 2,8 ganger så dyre å produsere, sammenliknet med dagens litium-ion batterier, grunnet kostbare materialer og lavt produksjonsvolum.

Målet til Chery, og alle de andre aktørene som jobber med utviklingen av faststoffbatterier, er å skalere opp produksjonen for å få ned kostnadene. Men foreløpig har ingen kommet så langt i utviklingsprosessene at dette er mulig.

Her er andre bil- og batteriprodusenter som er med i utviklingskappløpet av faststoffbatterier:

  • Volkswagen-gruppen sa i 2025 at deres batteriproduksjons­avdeling har inngått en avtale om å masseprodusere faststoffbatterier fra det amerikanske selskapet QuantumScape.
  • Toyota sikter på å kommersialisere faststoffbatterier i 2027 eller 2028.
  • Nissan har sagt at deres første elbil med faststoffbatteri vil komme i 2028, med batterier som er rundt halvparten så store, og mye lettere, enn dagens litium-ion-batterier med tilsvarende kapasitet.
  • Honda har bygget en prøveproduksjonslinje for faststoffbatterier, med tanke på masseproduksjon
  • Mercedes-Benz meldte i februar at de, etter laboratorietester, nå har satt i gang med testing av faststoffbatterier i en lett modifisert EQS. En testbil har kjørt 120 mil uten å lade.
  • Stellantis har startet testing med en flåte av Dodge Charger med faststoffbatterier, i samarbeid med Factorial.
  • Xiaomi har søkt om patent på et faststoffbatteri som ifølge dem selv vil bli særdeles effektivt.

  • Neste generasjon MG4, som kommer i Kina i disse dager, leveres med det som kalles et semi-faststoffbatteri.

  • BMW startet testing av teknologien i en i7 på forsommeren.

  • Byd har startet med testing av faststoffbatterier i biler på veien i Kina. Det er ventet en begrenset utrulling av biler med teknologien i 2026 eller 2027.

  • CATL, verdens største batteriprodusent, utvikler faststoffbatterier med tanke på masseproduksjon i 2027.

Powered by Labrador CMS