Vi som heier på svensk gull:
5 svenske biler vi krever tilbake i produksjon
Disse egenrådige personlighetene burde aldri burde vært tatt ut av produksjon. Les om våre fem nominerte.
Enkelte ting ville være kriminelt å stoppe å produsere: brunost, eplemost og Jøtul-ovner.
Så
hva med svenske bilklassikere?
Svensk bilindustri satte gullstandard, men idiotisk nok sluttet Volvo og Saab å lage bilene andre misunte dem.
Motor har mekket en rikt illustrert liste over svenske modeller som kanskje bil bli enda mer populære nå.
Gjerne som elbiler.
Men mest på grunn av pondus og personlighet nye biler ofte mangler. Bare se her:
Saab i Trollhättan produserte mye oppsiktsvekkende originalt i sine leveår. Spesielt én oppfinnelse krever vi å få tilbake, for lite slår et trollete turboaggregat.
Porsche var først ut med serieproduksjon av turboutgaver, men svenskene fulgte
hakk i hæl.
I 1977 kunne fabrikken i Västergötland reklamere med «verdens første familiebil med turbo».
Et sjarmerende trekk var at turboeffekten hadde en ketchupeffekt: Den ekstra kraften kom først etter et par sekunder, og da kom den med full sprut.
Saab-fans mente det nettopp var denne effekten som ga et kick, mens kritikere
mente bilen var for treg. Turboen kompenserte uansett for Saabs mangel på
sekssylindret motoralternativ.
Vitamininnsprøytingen
ga merket evig status som kultobjekt. Saab er borte vekk, men turbo-betegnelsen
klinger fortsatt så godt at Porsche kleber den på hekken på elbiler.
For 60 år
siden kom Saabs ingeniører på en idé som skulle sørge for at fabrikkens
tilårskomne hovedprodukt levde videre i enda 13 år.
Hittil hadde
merket bare sine tosylindrede totaktsmotorer på 750 kubikk. Maskinen hadde hengt
med helt fra 1949. I 1960 kom riktignok en oppgradering til tre sylindre og 842
kubikk, men mot midten av 1960-tallet gikk salget trått.
Sonett
Ingeniørenes
løsning ble en større motor – og litt lengre front for å huse den. Ford i
Tyskland leverte en firetakts V4-motor på 1498 kubikk. 65 hester ga
gammal-Saaben nytt skyv. Det økte til rundt 100 i rallysport-versjonen.
Den nye modellen var ellers lik forgjengeren, men biljournalister kunne fortelle at motorbyttet ga svensken hele 50 prosent mer fraspark. Interessen og salget fikk et oppsving.
Etter et års tid fikk Saaben merkbart større frontrute og bakrute, og
senere også nytt grillparti og enkelte andre, kosmetiske oppdateringer.
I 1967 fikk merkets sportsbil-alibi, Sonett II, endelig også nyte godt av V4-motorens magi. Valget av V4-motoren var så vellykket at Saab fortsatte å produsere 96-modellen til helt på tampen av 1980. En spesialmodell i 300 eksemplarer fikk attributter som metallic lakk, frekke felger, velurseter og laksetrapp.
Volvo har
født mange artige skapninger, men først på starten av 1990-tallet ble ryktet
som Göteborg-traktor gjort til skamme. Plutselig klarte Volvo å forene
skarpskårne linjer med overbevisende trøkk.
850 var den hittil
mest omfattende og kostbare utviklingen av en ny Volvo, kalt «Prosjekt S» etter
dronning Silvia. Hennes høyhets fødselsdag sammenfalt med datoen for
beslutningen om å ferdigstille bilen før lanseringen i 1991.
Lamborghini ...
Bilen med de
karakteristisk smale frontlysene bød på en bønsj nyheter – som side impact protection system (SIPS), Deltalink-bakaksel og justerbare setebelter. Og utvilsom kjøreglede: Den fikk en kraftfull
fem-sylindret motor, som Volvo i all hemmelighet hadde testet i en kompakt
Chevrolet.
Volvo var i støtet og sammenlignet modellen med Lamborghini i annonser. I tillegg var fasongen signert designeren Jan Wilsgaard, som startet karrieren hos Volvo allerede i 1950.
Er det rart vi vil ha den tilbake i samme toppform, gjerne med rekkevidde
på 600 kilometer eller mer?
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kjører nederlandsk:
– Denne kjøpte jeg halvveis ned i en kasse pils
-
Vi som kjører laaaangt:
Holder denne 55-åringen 600 mil i ett strekk?
-
Vi som deler Hagles bilsmak:
Er dette landets tøffeste bil-band?
-
Vi som ser bilene i familiefoto:
– Ford-gutter hadde nok litt draget på damer
-
Vi som liker heite biler:
Frossen? Disse 10 bilene varmer deg opp igjen
-
Vi som heier på svensk gull:
5 svenske biler vi krever tilbake i produksjon
-
Vi som:
Har Eskil (19) Møre og Romsdals mest snobbete slede?
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
Historien om
Saab kæbb kunne handlet om at de svenske trollmennene ville bygge verdens
første åpne bil for fire sesonger.
Sannheten er
at den virkelige pappaen var Robert Sinclair, sjefen for Saab i USA. På starten
av 1980-tallet observerte han at alle de store bilprodusentene sluttet å tilby
kabriolet-utgaver. Årsaken kan ha vært dyr produksjon og lite fortjeneste, eller
at kundene følte seg utrygge i åpen bil med den parallelt nitriste økningen av samfunnsvold.
Samtidig var
Saab klar for å slippe en rimeligere sedan-utgave av 900s kombi-silhuett.
USA-importøren var lite begeistret – og sa at han bare kunne selge modelltypen
om fabrikken fjernet taket. Den småfrekke tilbakemeldingen ga de svenske
ingeniørene lettere sjokk. USA var uansett merkets viktigste eksportmarked, og
etter hvert begynte arbeidet med å konvertere den småstygge sedanen til en
lekker kabrioletløsing.
USA-importøren
fikk bilen han ville, og skulle få rett. Kæbben ble vilt populær og skilte seg ut
med tjukkere kalesje enn noe overlevelsestelt.
Fabrikken rakk å tyte ut mer enn 49.000 kabrioleter på 16 år. De av dem som har overlevd rust, kollisjoner og skjødesløse eiere, er særs ettertraktet.
Les flere saker om Saab her:
-
«Saab-arvtakeren»:
Tror nok en gang at Emily GT kan bli en realitet
-
Vi som heier på svensk gull:
5 svenske biler vi krever tilbake i produksjon
-
Ingen kjøper:
Nevs: Nå ser det bekmørkt ut for «Saab-arvtaker»
-
I Kina:
Saab-motorer lages fortsatt, 13 år etter konkursen
-
10-punktsjekken med Kristian Berg Harpviken:
«Min første bil var ransmennenes drømmebil»
-
Vi som nyter klassikere i farta:
Er Terje Norges raskeste Opel-rytter?
-
Utryddes:
Saab-ene forsvinner fra veiene
-
Ny «Saab»-vending:
Har Emily GT blitt til Gaza GT?
-
BRUDD:
Avtalen om «Saab-arvtakeren» har havarert
-
Emily GT:
«Saab-arvtaker» går snart i produksjon
-
Hej då Trollhättan:
«Saab-arvtakeren» skal ikke bygges i Sverige
-
10-punktsjekken med Sigbjørn Gjelsvik:
Bilen var topp! Til den skulle i garasjen ...
-
Emily GT:
Nå kan «Saab-arvtakeren» bestilles
-
Vi som liker fortidens framtidsbiler:
De lekreste bilene får du ikke kjøpt
-
Quiz:
Kan du noe om biler med V4-motorer?
-
Vi som savner ungdomsbilen:
Slike gjensyn får voksne menn til å grine
-
Gjenoppstart:
Skal lage nye Saab-deler
-
Solgt på søndag:
Så mye kostet den unike Saaben
-
Vi som liker lyden av totaktere:
– Den har egentlig en forstørret mopedmotor
-
Quiz:
Kan du noe om disse seks svenske bilene?
-
Kan bli din:
Unik, norskbygget Saab selges til høystbydende
-
Vi som sporter i sportsbil:
En spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
-
Milliardær-oppkjøp:
Utelukker ikke bilproduksjon i de gamle Saab-fabrikkene
-
Vi som omfavner særnorske bestselgere:
10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
-
Finnes også i Norge:
Airbag-alarm i Sverige
-
Vi som gillar Saab 900:
Er dette siste svenske med attityd?
-
Klassiske Borgward ble kinesisk:
Skulle gjenoppstå med norsk design – konkurs nå
-
Vi som suser forbi deg i Saab Sonett:
«Mange lurer på om den er en Porsche»
-
Møt Geir Schau & co som kjører netto:
Sure folk kjører ikke cabriolet
-
Fem entusiaster om kjærleiken til Saab:
Eldar byttet Saab mot brennevin
-
Bilen som har betydd mest for meg:
– Denne bobla markerte selve gjennombruddet
-
Sjekk vår topp 10:
Kjører du en kommende klassiker?
-
Dette er Nevs 9-3:
Nå starter produksjonen av de nye Saab-bilene
Volvos
største tabbe? Tja, å shoppe den nederlandske DAF-fabrikken i 1972, å selge
merket til kineserne i 2010 – eller avtalebruddet i 1978 med Norge om å bytte
Volvo-aksjer mot andeler i oljefelt?
Alle disse
tre forslagene er sterke tabbe-kandidater. Likevel: Ingen av dem slår
feilsteget ved å slutte å produsere geniale Volvo Duett.
Duett II?
For 71 år
siden lanserte Göteborg-fabrikken en svært godt sammenskrudd visjon om den
perfekte bilen. Fasongen til den høyreiste stajonsvognen Duett kan minne om
(den mye senere) Subaru Forester, en vederstyggelig storsuksess i markeder som
Japan, Norge og USA.
Volvo Duett
startet trenden med vanvittig mye plass og anvendelighet – til en fornuftig
pris. Svenskene var kanskje for tidlig ute, for bare 29.409 spede eksemplarer
tøt ut fra fabrikken mellom 1953 og 1960.
De ni neste årene tok produksjonen seg opp og endte på totalt 60.100. Uforklarlig nok bråbremset Volvo produksjonen i februar 1969. Hvis økningen hadde fortsatt i samme takt, ville antallet i 2024 vært på over én million Duett bare i 2024. Og altså med god margin oversteget Volvos totalsalg.
Den potensielle gigantsuksessen Duett II er fortsatt mulig å virkeliggjøre. Hvem kan vel motstå det gamle Duett-karosseriet med en moderne drivlinje?
Les flere saker om Volvo her:
-
Vi som kjører nederlandsk:
– Denne kjøpte jeg halvveis ned i en kasse pils
-
Rekkeviddetest vinter 2025:
Her er alle testbilene – klart for ny rekord
-
2024-tallene:
Ny salgsrekord for Volvo
-
Test: Polestar 3 Long Range Dual Motor
Perfekt for dem som vil ha noe ikke alle andre har
-
Vi som deler Hagles bilsmak:
Er dette landets tøffeste bil-band?
-
Smått og godt:
Dette er bilene vi venter på i 2025
-
Nye veteranbiler:
Bilmodellene som blir 30 år
-
Da var det slutt:
Her er bilmodellene som forsvant i 2024
-
Investering:
Disse bilmodellene stiger i verdi
-
Vi som liker heite biler:
Frossen? Disse 10 bilene varmer deg opp igjen
-
Vi som heier på svensk gull:
5 svenske biler vi krever tilbake i produksjon
-
Ny ACEA-sjef:
Nå blir denne svensken Bil-Europas mektigste
-
Urban Cruiser lansert i dag:
Dette er Toyotas nye folkemodell
-
Pensjonert politi i ny Volvo-krasj:
Ekspoliti i ny Volvo-krasj: «verst å ikke bli trodd»
-
Ny krasjtest fra Euro NCAP:
Her ryker håpet om å bli årets bil i Europa
-
Akselerasjon med ulykkesmodellen:
Vi testet Volvo XC40 – klarte ikke å gjenskape brukerfeil
-
Elbil-oppgang:
Volvo går mot strømmen, øker igjen
-
Dundret inn i naboens hage:
– Plutselig gikk Volvoen som en rakett
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Mye benplass:
Så stor blir Volvo ES90
-
Pedalproblem:
Volvo kaller tilbake 1080 biler i Norge
-
Dødsulykken i Sandvika:
Kjørte i 62 km/t da bilen traff veggen
-
Autonome biler:
Volvo tror ikke selvkjøring blir sikkert nok
-
Månedstall:
Beste Volvo-oktober på flere år
-
Nybilregisteringer:
Volkswagen og Toyota til topps i oktober
-
Førerassistanse:
Tyskere og svenske gruser kineser i sikkerhetstest
-
Ti merker testet:
Volvo har den beste bilkonfiguratoren
-
Kvartalstall:
Volvo leverer bedre enn antatt, men er pessimister
-
Derfor har kjøreskolen denne:
– Galskap med bare nye skolebiler
-
Lynk & co med ny modell:
Svensk kineser slipper sin første elbil
-
Liknende tilfeller:
Flere biler granskes etter dødsulykken i Sandvika
-
Volvo XC40/EX40:
Volvo-SUV runder millionen
-
Satser på særbehandling:
Håper Volvo får straffetoll-unntak
-
Stor elektrisk vekst:
Volvo går med strømmen
-
Sandvika-ulykken:
Volvoen ble tilbakekalt og utbedret på verksted i 2022
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
EX90:
Volvo uforstående til «elgtest»-kritikk
-
Sandvika-ulykken:
Etterforsker mulig akselerasjonsfeil
-
Nye EX90:
Volvo blant de svakeste i fersk «elgtest»
-
Skal ha familielikhet:
Framtidens Volvo skal fortsatt være kantete
-
USA:
Vil stanse import av alle biler laget i Kina
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Volvo-sjefen Jim Rowan:
– Det store slaget handler ikke om elektrifisering
-
Svært lavt salg:
Volvos luksus-MPV flopper
-
Oppdaterer skjermen:
Halvgamle Volvoer blir som nye
-
Utsatt enda en gang:
Volvo EX90 ytterligere forsinket
-
Vi som liker «Treffet under brua»:
Norges særeste kjøretøy samles på denne grusen
-
Slutter med Care by Volvo:
Volvo legger ned bilabonnementet