EVIGHETSMASKIN: Volvo tok Duett ut av produksjon i 1979. Hvem vet, som flerbruksbil ville den kanskje bli mer populær nå?

Vi som heier på svensk gull:

5 svenske biler vi krever tilbake i produksjon

Disse egenrådige personlighetene burde aldri burde vært tatt ut av produksjon. Les om våre fem nominerte.

Publisert

Enkelte ting ville være kriminelt å stoppe å produsere: brunost, eplemost og Jøtul-ovner. 

Svensk bilindustri

  • Volvo: grunnlagt 1927
  • Første modell: ÖV4
  • Trepunkts sikkerhetsbelte: 1959
  • Volvo PV444 lanserte merket internasjonalt
  • Saab: Grunnlagt 1945
  • Første modell: 92 i 1949
  • Designdetaljer inspirert av jagerflyet Saab Tunnan
  • Saab opphørte i 2016

Så hva med svenske bilklassikere?

Svensk bilindustri satte gullstandard, men idiotisk nok sluttet Volvo og Saab å lage bilene andre misunte dem. 

Motor har mekket en rikt illustrert liste over svenske modeller som kanskje bil bli enda mer populære nå. 

Gjerne som elbiler. Men mest på grunn av pondus og personlighet nye biler ofte mangler. Bare se her:

OPPSTIGNINGEN: På slutten av 1970-tallet slapp Saab 99 Turbo, tett fulgt av arvtakeren 900 Turbo. Vi krever begge tilbake som nybiler! Foto: SAAB

Saab i Trollhättan produserte mye oppsiktsvekkende originalt i sine leveår. Spesielt én oppfinnelse krever vi å få tilbake, for lite slår et trollete turboaggregat. 

Porsche var først ut med serieproduksjon av turboutgaver, men svenskene fulgte hakk i hæl.

TURBO-LOOK: Helt på tampen av 19790-tallet kom Saab med sin legendariske turbo-versjon. Foto: SAAB

I 1977 kunne fabrikken i Västergötland reklamere med «verdens første familiebil med turbo». 

Et sjarmerende trekk var at turboeffekten hadde en ketchupeffekt: Den ekstra kraften kom først etter et par sekunder, og da kom den med full sprut. 

Saab-fans mente det nettopp var denne effekten som ga et kick, mens kritikere mente bilen var for treg. Turboen kompenserte uansett for Saabs mangel på sekssylindret motoralternativ.

Vitamininnsprøytingen ga merket evig status som kultobjekt. Saab er borte vekk, men turbo-betegnelsen klinger fortsatt så godt at Porsche kleber den på hekken på elbiler.

HELG I SOLNEDGANG: Saab traff en innertier med en krympet Ferrari-kopi. Modellen Sonett, II og III (bildet), nøt godt av tilgangen til en V4-motor. Foto: SAAB

For 60 år siden kom Saabs ingeniører på en idé som skulle sørge for at fabrikkens tilårskomne hovedprodukt levde videre i enda 13 år.

Hittil hadde merket bare sine tosylindrede totaktsmotorer på 750 kubikk. Maskinen hadde hengt med helt fra 1949. I 1960 kom riktignok en oppgradering til tre sylindre og 842 kubikk, men mot midten av 1960-tallet gikk salget trått.

Sonett

Ingeniørenes løsning ble en større motor – og litt lengre front for å huse den. Ford i Tyskland leverte en firetakts V4-motor på 1498 kubikk. 65 hester ga gammal-Saaben nytt skyv. Det økte til rundt 100 i rallysport-versjonen.

LYSORGEL: Saab 96 V4 er populær også med rallyrigg, som denne, som ble solgt nærmest som kunstobjekt hos Performance Auto i Maryland i USA. FOTO: PERFORMANCE AUTO

Den nye modellen var ellers lik forgjengeren, men biljournalister kunne fortelle at motorbyttet ga svensken hele 50 prosent mer fraspark. Interessen og salget fikk et oppsving. 

Etter et års tid fikk Saaben merkbart større frontrute og bakrute, og senere også nytt grillparti og enkelte andre, kosmetiske oppdateringer.

I 1967 fikk merkets sportsbil-alibi, Sonett II, endelig også nyte godt av V4-motorens magi. Valget av V4-motoren var så vellykket at Saab fortsatte å produsere 96-modellen til helt på tampen av 1980. En spesialmodell i 300 eksemplarer fikk attributter som metallic lakk, frekke felger, velurseter og laksetrapp.

FART OG MORO: På 1990-tallet var Volvo 850 noe så uvanlig som en Volvo som var morsom å kjøre. Kan vi please få den tilbake i modellutvalget? Foto: VOLVO

Volvo har født mange artige skapninger, men først på starten av 1990-tallet ble ryktet som Göteborg-traktor gjort til skamme. Plutselig klarte Volvo å forene skarpskårne linjer med overbevisende trøkk.

850 var den hittil mest omfattende og kostbare utviklingen av en ny Volvo, kalt «Prosjekt S» etter dronning Silvia. Hennes høyhets fødselsdag sammenfalt med datoen for beslutningen om å ferdigstille bilen før lanseringen i 1991.

Lamborghini ...

Bilen med de karakteristisk smale frontlysene bød på en bønsj nyheter – som side impact protection system (SIPS), Deltalink-bakaksel og justerbare setebelter. Og utvilsom kjøreglede: Den fikk en kraftfull fem-sylindret motor, som Volvo i all hemmelighet hadde testet i en kompakt Chevrolet.

Volvo var i støtet og sammenlignet modellen med Lamborghini i annonser. I tillegg var fasongen signert designeren Jan Wilsgaard, som startet karrieren hos Volvo allerede i 1950. 

Er det rart vi vil ha den tilbake i samme toppform, gjerne med rekkevidde på 600 kilometer eller mer?

Historien om Saab kæbb kunne handlet om at de svenske trollmennene ville bygge verdens første åpne bil for fire sesonger.

Sannheten er at den virkelige pappaen var Robert Sinclair, sjefen for Saab i USA. På starten av 1980-tallet observerte han at alle de store bilprodusentene sluttet å tilby kabriolet-utgaver. Årsaken kan ha vært dyr produksjon og lite fortjeneste, eller at kundene følte seg utrygge i åpen bil med den parallelt nitriste økningen av samfunnsvold.

ÅPENT FORHOLD: Kæbb-utgaven gjorde at enda flere enn menigheten fikk øyene opp for Saab. Foto: SAAB

Samtidig var Saab klar for å slippe en rimeligere sedan-utgave av 900s kombi-silhuett. USA-importøren var lite begeistret – og sa at han bare kunne selge modelltypen om fabrikken fjernet taket. Den småfrekke tilbakemeldingen ga de svenske ingeniørene lettere sjokk. USA var uansett merkets viktigste eksportmarked, og etter hvert begynte arbeidet med å konvertere den småstygge sedanen til en lekker kabrioletløsing.

USA-importøren fikk bilen han ville, og skulle få rett. Kæbben ble vilt populær og skilte seg ut med tjukkere kalesje enn noe overlevelsestelt.

Fabrikken rakk å tyte ut mer enn 49.000 kabrioleter på 16 år. De av dem som har overlevd rust, kollisjoner og skjødesløse eiere, er særs ettertraktet.

Les flere saker om Saab her:

REISEKAMERAT: Volvo Duett var nyttig for mange. Bilens særegne egenskaper kunne i teorien bli en enda større suksess i dag. Foto: VOLVO

Volvos største tabbe? Tja, å shoppe den nederlandske DAF-fabrikken i 1972, å selge merket til kineserne i 2010 – eller avtalebruddet i 1978 med Norge om å bytte Volvo-aksjer mot andeler i oljefelt?

Alle disse tre forslagene er sterke tabbe-kandidater. Likevel: Ingen av dem slår feilsteget ved å slutte å produsere geniale Volvo Duett.

Duett II?

For 71 år siden lanserte Göteborg-fabrikken en svært godt sammenskrudd visjon om den perfekte bilen. Fasongen til den høyreiste stajonsvognen Duett kan minne om (den mye senere) Subaru Forester, en vederstyggelig storsuksess i markeder som Japan, Norge og USA.

MINILAGER PÅ HJUL: Volvo Duett var ikke lang og lav som andre samtidige kjøretøy, men robust og romslig. Foto: VOLVO

Volvo Duett startet trenden med vanvittig mye plass og anvendelighet – til en fornuftig pris. Svenskene var kanskje for tidlig ute, for bare 29.409 spede eksemplarer tøt ut fra fabrikken mellom 1953 og 1960.

De ni neste årene tok produksjonen seg opp og endte på totalt 60.100. Uforklarlig nok bråbremset Volvo produksjonen i februar 1969. Hvis økningen hadde fortsatt i samme takt, ville antallet i 2024 vært på over én million Duett bare i 2024. Og altså med god margin oversteget Volvos totalsalg. 

Den potensielle gigantsuksessen Duett II er fortsatt mulig å virkeliggjøre. Hvem kan vel motstå det gamle Duett-karosseriet med en moderne drivlinje?

Les flere saker om Volvo her: