TYSK KVALITET, TAKK: Espen Shampo Knutsen er glad for tyske kvalitetsbiler – som går og går.Foto: PRIVAT
10-punktsjekken med Espen «Shampo» Knutsen:
«Skattevesenet kom da jeg fikk min første bil»
Espen «Shampo» Knutsens dårligste bilinvestering er åpenbar. Hans USA-importerte BMW ble stjålet av «X5-ligaen» rett etter at han hadde flyttet tilbake til Stockholm – før han hadde rukket å forsikre den.
Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: ishockeylegenden Espen Shampo Knutsen.
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser
regnestykket ut?
– Jeg kjører Mercedes GLS diesel 2021-modell, med seks seter
i stedet for syv. Vi valgte to store seter på andre rad og to litt mindre på
tredje rad. Jeg kjøpte den på grunn av størrelsen, med bikkje og to barn og
ishockeyutstyr. Det krevde en viss størrelse. Det er en stor bil, og litt for stor
som bybil.
Espen Shampo Knutsen (53)
En av tidenes beste norske ishockeyspillere, med 207 kamper
i verdens beste ishockeyliga NHL (Mighty Ducks of Anaheim sesongen 1997/98 og
Columbus Blue Jackets 2000–2003): 30 mål/81 målgivende pasninger.
Tatt ut til NHLs «verdenslag» i All Star-kampen 2002.
Scoret ett mål og la en målgivende for «verdenslaget» som slo Nord-Amerika 8–5. Svensk mester med Djurgården sesongen 1999/2000.
En rekke mesterskaps- og serietitler som trener (hovedtrener
2006–2016) for moderklubben Vålerenga (siste sesong: 2021/22), som han
debuterte for som A-lagsspiller høsten 1988: Norgesmester 1991, 1992 og 1993 og
fire ganger seriemester. Tildelt norsk ishockeys høyeste individuelle
utmerkelse Gullpucken i 1994.
40 OL- og VM-kamper for Norge. Ble i 2005 tvunget til å
avslutte sin aktive karriere på grunn av en nakkeskade. Sentral rolle som
Vålerenga-trener i TV 2s realityserie «Iskrigerne». Tre barn, sønnene Emil og
Marius, datteren Mille. Bor i Oslo.
Den ble kjøpt som ny for rundt halvannen million kroner. I
dag ligger den på 1,7 eller der omkring. Jeg tipper jeg kjører rundt 20.000 til
22.000 kilometer i året. Nå har den gått cirka 100.000 kilometer.
For det meste dreier det seg om å kjøre barna (de
to yngste, Marius og Mille, red.anm.) til fotball-, padel- og ishockeytreninger, og noen
turer til ishockeyturneringer i Sverige. Samt en del til Hemsedal, der vi har
en leilighet. Bilholdet koster meg cirka 3000 kroner i bomringen. Det er ofte
tre–fire passeringer hver dag. 35.000 i året i forsikring og mellom 1500 og
2000 kroner per uke til diesel. Veiavgift og sånne ting husker jeg ikke lenger
hva koster. Med full bonus synes jeg 35.000 kroner i forsikring er veldig mye.
Jeg så på den her om dagen. Den var blitt mye dyrere enn den var tidligere, og jeg
må sjekke prisen med forsikringsselskapet igjen.
Totalt tipper jeg at jeg har hatt 12–13 biler. Den første
var en Renault 19. En sponsorbil da jeg var i Vålerenga. Renault – med navnet mitt
skrevet på siden av bilen. Jeg fyller år i januar og fikk bilen i juli et halvt
år etter at jeg hadde fylt 18. Den hadde jeg i to år. Det var en fin
«førstebil», en litt sporty modell til å være på den tiden.
Jeg husker også at det ble skrevet en avisartikkel om at jeg
hadde fått «gratis bil og sponsor». Da kom skattevesenet på banen. Det var ikke
lov å ha gratis bil, og det hadde jo ikke jeg som 18-åring tenkt over. Så da
måtte jeg skatte av fordelen med å ha gratis bil.
Før jeg flyttet til Sverige og fikk en rød Mercedes, hadde
jeg en sponsorbil gjennom Egil Stenshagen. Det var en BMW 525 stasjonsvogn som
var veldig fin. I Stockholm kjøpte jeg en Mercedes E 200 kabriolet, tror jeg
det var. Den var også en veldig fin bil.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har
gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd
deler du gjerne om smart bilhold?
– Ekstrautstyr har jeg egentlig aldri vært opptatt av, så
lenge bilen har automatgir, elektriske vindusheiser og AC. Det er ikke så mye
mer enn det jeg til vanlig bruker. Jeg
prøver å fylle drivstoff når prisen er lav. Der er det store forskjeller.
Prisen kan variere mellom 17 og 24 kroner. Jeg prøver å huske å fylle når
prisen er på laveste nivå, selv om tanken er halvfull.
Hvordan gjør du vedlikehold? Håndvask eller vaskehall? Hvor
ofte?
– Jeg vasker bilen på bensinstasjon, en fin vaskehall ved
Gressbanen. Når jeg vil ha den rengjort både utvendig og innvendig, tar jeg den
til et av de selskapene som kan det. Det blir som regel bra, bilen er nesten
som ny når du får den tilbake. Jeg vasker den hver tredje uke, la oss si en gang
i måneden – kanskje. Hvis det er spådd bra vær, kan jeg ta den inn til vask. Er
det regnvått, er det ingen vits.
ALLE FARGER UNNTATT GULT: – Det er en grunn til at alle driver og slår på hverandre og sier «gul bil», sier Shampo.Foto: PRIVAT
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring – bruker du
piggdekk?
– Jeg bruker dekkhotell. Med så store dekk og felger som det
er på denne bilen, er det så å si umulig å gjøre det selv. Jeg bruker ikke
piggdekk om vinteren. Det er vanlige vinterdekk. Jeg har vurdert piggdekk, i og
med at jeg kjører en del opp til Hemsedal. Men det har gått bra, det har det. Mercedesen
har firehjulstrekk, og den er veldig tung. Det er en trygg bil. Når det gjelder
bytte av dekk, blir jeg minnet om det ved varslinger. Nå nylig måtte jeg bytte
sommer- og vinterdekk, og da var det bare to år siden jeg kjøpte nye forrige gang.
De slites ganske fort. Noe av grunnen til det er vel at jeg kjører mye i byen. Siste
gang var det visstnok «helt kritisk». Jeg fikk rett og slett ikke lov til å
kjøre mer med de dekkene.
Med hensyn til merke, tar jeg det jeg får, egentlig. Jeg har
ikke noe greie på det i det hele tatt. Jeg leverte bilen for dekkbytte til
«Autogrip», gamle Egil Stenshagen, denne gangen. Da var det de som bestemte
hvilket merke jeg skulle velge.
Annonse
Tysk kvalitet
Hvordan sjekket du historikken den gang du kjøpte bruktbil?
Hvor lang levetid mener du bilen din bør ha – og en bil generelt?
– Jeg kjøpte min siste bruktbil for 13–14 år siden. Det var
en brukt Range Rover. Ett år gammel. Jeg husker at jeg sjekket om alle
servicene var tatt på merkeverkstedet. Det var de, men bilen var jo ikke så
gammel. Det var ikke så lang historikk på den.
Jeg har aldri hatt en bil så lenge som den jeg har nå, i
snart fem år. Men når du kjøper såpass gode biler; tyske biler står for
kvalitet, det går og går og går. Denne burde egentlig vare noen år til. Hvis
jeg har den i fem år til, vil den da ha gått 200.000 kilometer. Følger man alle
servicene og tar vare på bilen, skal den jo egentlig gå og gå. Jeg kan sikkert
ha denne i fem år til. Eller i alle fall fem år til, før jeg antakelig vil få lyst
til å bytte den ut.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året?
– Jeg har garasje under der vi bor. Det er egentlig kun der
den kan stå parkert, så den står alltid innendørs. Det er ganske digg.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen
din må ha? Hva lytter du til i bilen?
– Massasje i setet er faktisk deilig. Den bruker jeg to
ganger i uka, fordi jeg har vondt ryggen. Ellers bruker jeg aldri
cruisekontroll. Det er fint å kunne ta ned alle setene bak elektrisk. Det har
jeg god nytte av i, og med at jeg fyller den opp med ishockeybager. Bilen har hengerfeste, og jeg bruker faktisk
tilhenger innimellom. Ved kjøp av store ting, eller når jeg skal kaste masse
greier. Vi har en liten båt. For å frakte den, har vi bruk for hengerfestet.
For det meste lytter jeg til musikk. Hvis det er fra radio,
bytter jeg kanal hver gang musikken blir avbrutt av reklame. Det hender at jeg hører
på noen podkaster, sport og krim. Det skjer som regel i forbindelse med
langturer.
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og
hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Bilen er svart. Men jeg synes sølv er ganske fint. Gul
farge på bilen min kunne jeg ikke hatt. Det hadde bare ikke passet. Det er en
grunn til at alle driver og slår på hverandre og sier «gul bil». Jeg har hatt
rød bil, men ville ikke valgt det nå. En gang hadde jeg Jaguar XKR, som jeg
hadde her hjemme mens jeg spilte i USA. Todørs, sportsaktig, kul. Den hadde en
veldig fin blåfarge. Det er ikke så mange biler som er blå. Men med rett
blåfarge, kan det være fint.
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og
hvorfor ble den så gal?
– En BMW X5 som jeg tok med hjem (til Stockholm, red.anm.),
og som ble stjålet. Etter en uke, uten forsikring. Da tapte jeg mye penger. Det
var en tyveribølge som gikk i Stockholm. De som sto bak, ble omtalt som
«X5-ligaen» i avisene. Jeg trodde bilen var tauet inn, fordi den sto feilparkert
der jeg bodde. Men den var antakelig blitt skipet rett om bord på en båt og ned
til et eller annet sted i Russland eller noe sånt. Den var «long gone». Det var
surt, og må være den dårligste bil-dealen jeg har gjort.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva
slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Jeg har alltid hatt sansen for kule biler. Hvis det skulle
være en drøm, har jeg alltid hatt lyst på Mercedes-Benz Geländewagen. Den er
veldig maskulin. Bra lyd, det brummer skikkelig når du gasser. Det er en stor
bil, du sitter høyt i den – og trygt. Designet er veldig fint. Hvorfor jeg ikke
har kjøpt den? Den er så j … dyr. Rundt 3,5 millioner. Nær fire for en ny, tror
jeg, hvis du skal ha G63 AMG-en, det er dyrt.