TYSK KVALITET, TAKK: Espen Shampo Knutsen er glad for tyske kvalitetsbiler – som går og går.

10-punktsjekken med Espen «Shampo» Knutsen:

«Skatte­vesenet kom da jeg fikk min første bil»

Espen «Shampo» Knutsens dårligste bilinvestering er åpenbar. Hans USA-importerte BMW ble stjålet av «X5-ligaen» rett etter at han hadde flyttet tilbake til Stockholm – før han hadde rukket å forsikre den.

Publisert Sist oppdatert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: ishockeylegenden Espen Shampo Knutsen.

Les tidligere 10-punktsjekker her

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Jeg kjører Mercedes GLS diesel 2021-modell, med seks seter i stedet for syv. Vi valgte to store seter på andre rad og to litt mindre på tredje rad. Jeg kjøpte den på grunn av størrelsen, med bikkje og to barn og ishockeyutstyr. Det krevde en viss størrelse. Det er en stor bil, og litt for stor som bybil.

Espen Shampo Knutsen (53)

  • En av tidenes beste norske ishockeyspillere, med 207 kamper i verdens beste ishockeyliga NHL (Mighty Ducks of Anaheim sesongen 1997/98 og Columbus Blue Jackets 2000–2003): 30 mål/81 målgivende pasninger.
  • Tatt ut til NHLs «verdenslag» i All Star-kampen 2002. Scoret ett mål og la en målgivende for «verdenslaget» som slo Nord-Amerika 8–5. Svensk mester med Djurgården sesongen 1999/2000.
  • En rekke mesterskaps- og serietitler som trener (hovedtrener 2006–2016) for moderklubben Vålerenga (siste sesong: 2021/22), som han debuterte for som A-lagsspiller høsten 1988: Norgesmester 1991, 1992 og 1993 og fire ganger seriemester. Tildelt norsk ishockeys høyeste individuelle utmerkelse Gullpucken i 1994.
  • 40 OL- og VM-kamper for Norge. Ble i 2005 tvunget til å avslutte sin aktive karriere på grunn av en nakkeskade. Sentral rolle som Vålerenga-trener i TV 2s realityserie «Iskrigerne». Tre barn, sønnene Emil og Marius, datteren Mille. Bor i Oslo.

Den ble kjøpt som ny for rundt halvannen million kroner. I dag ligger den på 1,7 eller der omkring. Jeg tipper jeg kjører rundt 20.000 til 22.000 kilometer i året. Nå har den gått cirka 100.000 kilometer.

For det meste dreier det seg om å kjøre barna (de to yngste, Marius og Mille, red.anm.) til fotball-, padel- og ishockey­treninger, og noen turer til ishockeyturneringer i Sverige. Samt en del til Hemsedal, der vi har en leilighet. Bilholdet koster meg cirka 3000 kroner i bomringen. Det er ofte tre–fire passeringer hver dag. 35.000 i året i forsikring og mellom 1500 og 2000 kroner per uke til diesel. Veiavgift og sånne ting husker jeg ikke lenger hva koster. Med full bonus synes jeg 35.000 kroner i forsikring er veldig mye. Jeg så på den her om dagen. Den var blitt mye dyrere enn den var tidligere, og jeg må sjekke prisen med forsikringsselskapet igjen.

Totalt tipper jeg at jeg har hatt 12–13 biler. Den første var en Renault 19. En sponsorbil da jeg var i Vålerenga. Renault – med navnet mitt skrevet på siden av bilen. Jeg fyller år i januar og fikk bilen i juli et halvt år etter at jeg hadde fylt 18. Den hadde jeg i to år. Det var en fin «førstebil», en litt sporty modell til å være på den tiden.

Jeg husker også at det ble skrevet en avisartikkel om at jeg hadde fått «gratis bil og sponsor». Da kom skattevesenet på banen. Det var ikke lov å ha gratis bil, og det hadde jo ikke jeg som 18-åring tenkt over. Så da måtte jeg skatte av fordelen med å ha gratis bil.

Før jeg flyttet til Sverige og fikk en rød Mercedes, hadde jeg en sponsorbil gjennom Egil Stenshagen. Det var en BMW 525 stasjonsvogn som var veldig fin. I Stockholm kjøpte jeg en Mercedes E 200 kabriolet, tror jeg det var. Den var også en veldig fin bil.

Fyller ved lavpris

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Ekstrautstyr har jeg egentlig aldri vært opptatt av, så lenge bilen har automatgir, elektriske vindusheiser og AC. Det er ikke så mye mer enn det jeg til vanlig bruker. Jeg prøver å fylle drivstoff når prisen er lav. Der er det store forskjeller. Prisen kan variere mellom 17 og 24 kroner. Jeg prøver å huske å fylle når prisen er på laveste nivå, selv om tanken er halvfull.

Hvordan gjør du vedlikehold? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte?

– Jeg vasker bilen på bensinstasjon, en fin vaskehall ved Gressbanen. Når jeg vil ha den rengjort både utvendig og innvendig, tar jeg den til et av de selskapene som kan det. Det blir som regel bra, bilen er nesten som ny når du får den tilbake. Jeg vasker den hver tredje uke, la oss si en gang i måneden – kanskje. Hvis det er spådd bra vær, kan jeg ta den inn til vask. Er det regnvått, er det ingen vits.

ALLE FARGER UNNTATT GULT: – Det er en grunn til at alle driver og slår på hverandre og sier «gul bil», sier Shampo.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring – bruker du piggdekk?

– Jeg bruker dekkhotell. Med så store dekk og felger som det er på denne bilen, er det så å si umulig å gjøre det selv. Jeg bruker ikke piggdekk om vinteren. Det er vanlige vinterdekk. Jeg har vurdert piggdekk, i og med at jeg kjører en del opp til Hemsedal. Men det har gått bra, det har det. Mercedesen har firehjulstrekk, og den er veldig tung. Det er en trygg bil. Når det gjelder bytte av dekk, blir jeg minnet om det ved varslinger. Nå nylig måtte jeg bytte sommer- og vinterdekk, og da var det bare to år siden jeg kjøpte nye forrige gang. De slites ganske fort. Noe av grunnen til det er vel at jeg kjører mye i byen. Siste gang var det visstnok «helt kritisk». Jeg fikk rett og slett ikke lov til å kjøre mer med de dekkene.

Med hensyn til merke, tar jeg det jeg får, egentlig. Jeg har ikke noe greie på det i det hele tatt. Jeg leverte bilen for dekkbytte til «Autogrip», gamle Egil Stenshagen, denne gangen. Da var det de som bestemte hvilket merke jeg skulle velge.

Tysk kvalitet

Hvordan sjekket du historikken den gang du kjøpte bruktbil? Hvor lang levetid mener du bilen din bør ha – og en bil generelt?

– Jeg kjøpte min siste bruktbil for 13–14 år siden. Det var en brukt Range Rover. Ett år gammel. Jeg husker at jeg sjekket om alle servicene var tatt på merkeverkstedet. Det var de, men bilen var jo ikke så gammel. Det var ikke så lang historikk på den.

Jeg har aldri hatt en bil så lenge som den jeg har nå, i snart fem år. Men når du kjøper såpass gode biler; tyske biler står for kvalitet, det går og går og går. Denne burde egentlig vare noen år til. Hvis jeg har den i fem år til, vil den da ha gått 200.000 kilometer. Følger man alle servicene og tar vare på bilen, skal den jo egentlig gå og gå. Jeg kan sikkert ha denne i fem år til. Eller i alle fall fem år til, før jeg antakelig vil få lyst til å bytte den ut.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året?

– Jeg har garasje under der vi bor. Det er egentlig kun der den kan stå parkert, så den står alltid innendørs. Det er ganske digg.

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha? Hva lytter du til i bilen?

– Massasje i setet er faktisk deilig. Den bruker jeg to ganger i uka, fordi jeg har vondt ryggen. Ellers bruker jeg aldri cruisekontroll. Det er fint å kunne ta ned alle setene bak elektrisk. Det har jeg god nytte av i, og med at jeg fyller den opp med ishockeybager. Bilen har hengerfeste, og jeg bruker faktisk tilhenger innimellom. Ved kjøp av store ting, eller når jeg skal kaste masse greier. Vi har en liten båt. For å frakte den, har vi bruk for hengerfestet.

For det meste lytter jeg til musikk. Hvis det er fra radio, bytter jeg kanal hver gang musikken blir avbrutt av reklame. Det hender at jeg hører på noen podkaster, sport og krim. Det skjer som regel i forbindelse med langturer.

Aldri gul

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Bilen er svart. Men jeg synes sølv er ganske fint. Gul farge på bilen min kunne jeg ikke hatt. Det hadde bare ikke passet. Det er en grunn til at alle driver og slår på hverandre og sier «gul bil». Jeg har hatt rød bil, men ville ikke valgt det nå. En gang hadde jeg Jaguar XKR, som jeg hadde her hjemme mens jeg spilte i USA. Todørs, sportsaktig, kul. Den hadde en veldig fin blåfarge. Det er ikke så mange biler som er blå. Men med rett blåfarge, kan det være fint.

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– En BMW X5 som jeg tok med hjem (til Stockholm, red.anm.), og som ble stjålet. Etter en uke, uten forsikring. Da tapte jeg mye penger. Det var en tyveribølge som gikk i Stockholm. De som sto bak, ble omtalt som «X5-ligaen» i avisene. Jeg trodde bilen var tauet inn, fordi den sto feilparkert der jeg bodde. Men den var antakelig blitt skipet rett om bord på en båt og ned til et eller annet sted i Russland eller noe sånt. Den var «long gone». Det var surt, og må være den dårligste bil-dealen jeg har gjort.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Jeg har alltid hatt sansen for kule biler. Hvis det skulle være en drøm, har jeg alltid hatt lyst på Mercedes-Benz Geländewagen. Den er veldig maskulin. Bra lyd, det brummer skikkelig når du gasser. Det er en stor bil, du sitter høyt i den – og trygt. Designet er veldig fint. Hvorfor jeg ikke har kjøpt den? Den er så j … dyr. Rundt 3,5 millioner. Nær fire for en ny, tror jeg, hvis du skal ha G63 AMG-en, det er dyrt.

Powered by Labrador CMS