COWBOY-CAR 1972: President Lyndon B. Johnson i sin ytterst stilsterke Lincoln Continental på ranchen i Stonewall i Texas.

Vi som liker presidentbil-klassikere:

Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?

Glem den fæle president-Cadillacen «The Beast», og spol tilbake til president Lyndon B. Johnsons stilpreferanser.

Publisert

Lincoln-presidentbiler

  • 1939: Lincoln K.-Series
  • 1942: Lincoln Custom
  • 1950: Lincoln Cosmopolitain
  • 1961 Lincoln Continental SS-100-X
  • 1965: Lincoln Continental
  • 1969 Lincoln Continental
  • 1972: Lincoln Continental
  • 1989: Lincoln Town Car

Den 22. november 1963 ble president John F. Kennedy skutt og drept av en snik­skytter mens Kennedy satt i baksetet på det åpne president­kjøretøyet – en spesialkonstruert Lincoln Continental med kodenavnet SS-100-X.

I de dype setene ved hans side satt kona, Jackie Kennedy. 

På mindre enn et sekund ble verden forandret for alltid.

STILBRUDD: Sammenlign USAs president-limos fra 1960-tallet med den såkalte Cadillac «The Beast» fra 2018. Har designet blitt penere eller styggere? Grafikk: MOTOR1

Eller vent litt: Den offisielle president­bilen – som var et rullende åsted for drapet i paraden foran tusenvis av tilskuere – fulgte pussig nok med videre. 

Hele fire etterfølgende presidenter skulle komme til å benytte denne ulykksalige farkosten, helt til det historiske slagskipet ble pensjonert et stykke utpå 1970-tallet. 

STILLE FØR STORMEN: President John F. Kennedy og kona Jackie – rett før han ble skutt og drept I denne åpne Lincoln Continental. Skjermdump: YOUTUBE

Kjøretøyets småjålete kodenavn SS-100-X står for US Secret Service – og listen med spesialutstyr var milelang: 

Nyttige greier som avanserte telefoner og ståbrett for sikkerhetsagenter – og tankeløse innretninger som en hydraulisk hevefunksjon for presidentens sete, slik at han lettere kunne sees (og dessverre siktes på med skytevåpen). Denne ble riktignok ikke benyttet drapsdagen.

På starten av 1960-åra var SS-100–X verdens mest påkostede presidentbil, men manglet skuddsikkert glass og karosseriforsterkninger mot fiendtlige angrep. 

Slikt kom til gjengjeld kjapt på plass for å trygge de neste presidentene.

LYNDON-MOBILE: Slik ble president Kennedys offisielle statskjøretøy konvertert med skuddsikkert glass og andre forsterkninger – til bruk for påfølgende president Lyndon B. Johnson. Foto: THE WHITE HOUSE

Denne fatale drapsbilen har vært gjenstand for massive analyser gjennom filmer, bøker og avisartikler, og regnes derfor som verdens mest kjente fartøy – muligens i selskap med romraketten som landet på månen den 16. juli 1969. 

En replika ble bygget for kinofilmen Parkland (2013), som beskriver kaoset og forvirringen rundt drapet.

HVITE DAGER: Lyndon Johnson var stor fan av Lincoln, som var og er Fords luksusmerke. Her er hans private 1964-modell. Foto: BRING A TRAILER AUCTIONS

Presidentbilens andre bruker ble USAs 36. president i rekken – Lyndon B. Johnson – som var det demokratiske partiets visepresident inntil Kennedy brutale død.

Da Johnson overtok SS-100-X, hadde den fått de nødvendige sikkerhets­utstyret. Den ferske presidenten kjørte også Lincoln privat. 

Mest spektakulær var hans svanehvite, åpne Lincoln Continental, som han gjerne kjørte iført en røslig cowboyhatt.

Johnson skal ha kjørt rundt med vinterdekk på ranchen for bedre veigrep – selv om V8-motoren på 7 liter og 320 hk hadde tilstrekkelige krefter. 

Johnsons presidentperiode varte i seks år, inntil 1969. Etterfølgeren, Richard Nixon, ble fort like mislikt som Johnson hadde vært populær.

President Johnson blandet gjerne sin glødende bilinteresse med en dose humor: 

Han kostet seg blant annet også med et amfibiekjøretøy, tyske Amphicar. Nyankomne gjester på ranchen fikk gjerne en kjøretur – der Johnson latet som han mistet kontroll over bilen og kjørte rett ned i en innsjø.

LANGEMANN: En 1939-modell Lincoln Model K modifisert som en såkalt Sunshine Edition. Foto: LINCOLN

Lincoln forble offisiell presidentbil fra 1939 – og hele veien til 1977 – med et comeback i 1989. 

Den aller første Lincoln i presidentgarasjen, en Model K «Sunshine Edition», står knapt tilbake for de seinere modellene når det gjelder langstrakt stil og eleganse.

SORT MAGI: Denne Lincoln Continental fra 1965 er en av 15 påkostede eksemplarer som Det hvite hus spesialbestilte fra ombyggingsspesialisten Lehmann-Peterson. Foto: BRING A TRAILER AUCTIONS

Gjennom åra bestilte myndighetene i Washington en rekke ulike Lincoln-varianter. Få er igjen, og bare én skal være i privat eie. 

En sort limo fra 1965 ble nylig auksjonert bort for flere millioner kroner. 

Den 6,4 meter lange dragen er én av rundt 500 eksepsjonelle kjøretøy som Lehmann-Peterson konverterte for kunder – i en seksårsperiode fra 1964 til 1970.

MUSEUMSGJENSTAND: Henry Ford Museum tok den 4,5 tonn tunge historiske presidentbilen inn i varmen i 1974. Foto: HENRY FORD MUSEUM

Først i 1974 valgte Det Hvite Hus å pensjonere SS-100-X. 

Vognen ble pent lukeparkert blant rundt 100 andre klassikere hos Henry Ford Museum i Dearborn i Michigan. 

Bilen var tilårskommen, men fortsatt staselig – og huskes for Kennedys siste reis – før de påfølgende presidentene brukte den. 50 år etter står USA sterkeste stykke bilhistorie fortsatt i museet.