Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
Glem den fæle president-Cadillacen «The Beast», og spol tilbake til president Lyndon B. Johnsons stilpreferanser.
Den 22. november 1963 ble president John F. Kennedy skutt og drept av en snikskytter mens Kennedy satt i baksetet på det åpne
presidentkjøretøyet – en spesialkonstruert Lincoln Continental med kodenavnet
SS-100-X.
I de dype setene ved hans side satt kona, Jackie Kennedy.
På mindre enn et sekund ble verden forandret for alltid.
Eller vent litt: Den offisielle presidentbilen – som var et rullende åsted for drapet i paraden foran tusenvis av tilskuere – fulgte pussig nok med videre.
Hele fire etterfølgende presidenter skulle komme til å benytte denne ulykksalige farkosten, helt til det historiske slagskipet ble pensjonert et stykke utpå 1970-tallet.
Kjøretøyets småjålete kodenavn SS-100-X står for US Secret Service – og listen med spesialutstyr var milelang:
Nyttige greier som avanserte telefoner og ståbrett for
sikkerhetsagenter – og tankeløse innretninger som en hydraulisk hevefunksjon
for presidentens sete, slik at han lettere kunne sees (og dessverre siktes på
med skytevåpen). Denne ble riktignok ikke benyttet drapsdagen.
På starten av 1960-åra var SS-100–X verdens mest påkostede presidentbil, men manglet skuddsikkert glass og karosseriforsterkninger mot fiendtlige angrep.
Slikt kom
til gjengjeld kjapt på plass for å trygge de neste presidentene.
Denne fatale drapsbilen har vært gjenstand for massive analyser gjennom filmer, bøker og avisartikler, og regnes derfor som verdens mest kjente fartøy – muligens i selskap med romraketten som landet på månen den 16. juli 1969.
En replika ble bygget for kinofilmen Parkland (2013), som beskriver kaoset og forvirringen rundt drapet.
Presidentbilens andre bruker ble USAs 36. president i rekken – Lyndon B. Johnson – som var det demokratiske partiets visepresident inntil Kennedy brutale død.
Da Johnson overtok SS-100-X, hadde den fått de nødvendige sikkerhetsutstyret. Den ferske presidenten kjørte også Lincoln privat.
Mest spektakulær var hans
svanehvite, åpne Lincoln Continental, som han gjerne kjørte iført en røslig
cowboyhatt.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som dyrker røde (bil)detaljer:
Rød bil gir mange fordeler
-
Vi som liker presidentbil-klassikere:
Var han USA-presidenten med tidenes beste bilsmak?
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
Johnson skal ha kjørt rundt med vinterdekk på ranchen for bedre veigrep – selv om V8-motoren på 7 liter og 320 hk hadde tilstrekkelige krefter.
Johnsons presidentperiode
varte i seks år, inntil 1969. Etterfølgeren, Richard Nixon, ble fort like
mislikt som Johnson hadde vært populær.
President Johnson blandet gjerne sin glødende bilinteresse med en dose humor:
Han kostet seg blant annet også med et amfibiekjøretøy, tyske Amphicar. Nyankomne gjester på ranchen fikk gjerne en kjøretur – der Johnson latet som han mistet kontroll over bilen og kjørte rett ned i en innsjø.
Lincoln forble offisiell presidentbil fra 1939 – og hele veien til 1977 – med et comeback i 1989.
Den aller første Lincoln i presidentgarasjen, en Model K
«Sunshine Edition», står knapt tilbake for de seinere modellene når det gjelder
langstrakt stil og eleganse.
Gjennom åra bestilte myndighetene i Washington en rekke ulike Lincoln-varianter. Få er igjen, og bare én skal være i privat eie.
En sort limo fra 1965 ble nylig auksjonert bort for flere millioner kroner.
Den 6,4 meter lange dragen er én av rundt 500 eksepsjonelle
kjøretøy som Lehmann-Peterson konverterte for kunder – i en seksårsperiode fra
1964 til 1970.
Først i 1974 valgte Det Hvite Hus å pensjonere SS-100-X.
Vognen ble pent lukeparkert blant rundt 100 andre klassikere hos Henry Ford Museum i Dearborn i Michigan.
Bilen var tilårskommen, men fortsatt staselig – og huskes for Kennedys siste reis – før de påfølgende presidentene brukte den. 50 år etter står USA sterkeste stykke bilhistorie fortsatt i museet.