PRISPRESSER: Motor Gruppen-sjef Vidar Eriksen tror Deepal S05 blir en storselger i Norge. De første bilene er i Norge før jul.Foto: PETER RAAUM
Blir Deepal S05 en hit?
Slipper kinesisk prisbombe i den tetteste SUV-klassen
Det er kjøpers marked i norske bilbutikker. Og bedre skal det bli – når en av Kinas største bilprodusenter kommer med en SUV som har full pakke til under 400.000.
Konkurrenter: Audi Q4 e-tron, Citroën ë-C4X, Nissan Ariya, VW ID.4.
MÜNCHEN (Motor): Det er kun tre år siden norske bilforhandlere fikk solgt hva som helst, bare det var ladbart, hadde ratt og fire hjul.
Den tiden er over.
Konkurransen har knapt vært tøffere enn den er nå. Når nybilsalget likefullt igjen har kurs for gamle høyder, er det pris som har fått fart på sakene. Den som skal oppfylle friske salgsambisjoner, må ta dobbel dose av denne medisinen – enten det skjer i form av en rentekampanje, heftige kampanjerabatter eller rett og slett et senket prisgulv.
Changan, en av de fire store statseide fabrikantene i Kina, har noen tusen doser med den siste varianten stående på en bilferge retning Norge, i form av Deepal S05, en rimelig romslig familie-SUV med firehjulstrekk, hengerfeste, 644 liter bagasjerom og ventilerte seter for under 400.000.
– Vi har et delt marked i Norge for familie-SUV-er, der nær 43 prosent kjøper biler til rundt 500.000, mens 40 prosent velger bil til mellom 275.000 og 350.000 kroner. Vi kommer med en modell som gjør at vi kan fiske i begge disse markedene, sier Vidar Eriksen, konsernsjef i Motor Gruppen, som har importansvar for Changan i Norge.
DOBBEL: Bakhjulsdrevene Deepal S07 (bortest) og firehjulstrekkeren Deepal S05 på Changan-standen under bilutstillingen i München tidligere i september.Foto: PETER RAAUM
Rekkevidde
Motor hadde en liten testkjøring av S05 i München i forbindelse med bilutstillingen der tidligere i måneden, og opplevde dette som en kinesisk modell som svarer bedre på klassiske europeiske preferanser enn mange av de første bilene fra Kina.
Den er praktisk og ujålete, romslig både inne i kupeen og bagasjerommene foran (152 liter) og bak (492 liter), kvikk og lettkjørt – selv om den har en irriterende, kunstig motorlyd i lave hastigheter.
Vi kommer tilbake med en testkjøring av Deepal S05 i løpet av vinteren. Rattvarme, setevarme og varmepumpe er standard, men det gjenstår å se hvor godt den leverer på WLTP-løftet om 452 km rekkevidde når kulda setter inn. De kinesiske bilene har slett ikke entydige resultater på vinterkvalitetene, verken i den ene eller andre retning.
På plussiden teller et etablert forhandler-nettverk i Norge.
– Vi har deler for alle servicejobber på plass på lager i Drammen når utlevering av bilene starter i Norge. Det er jo et av de viktigste punktene når vi skal etablere oss med et nytt merke på det norske markedet, sier Vidar Eriksen.
Changan er relativt beskjedne i internasjonal sammenheng, selv om de eksporterte en halv million biler i 2024 – og er et helt nytt navn i Norge.
Hjemme i Kina har Changan lenge vært en av de virkelige storhetene, både med egenproduksjon og med omfattende samarbeid med både Ford og Mazda (nye Mazda6e er for eksempel bygget på Changans plattform).
De stipulerer en produksjonsvekst på 12 prosent til rundt tre millioner biler i 2025, hvorav om lag en tredjedel elektriske. Det gjør dem betydelig større enn merker som BMW, Renault, Mercedes og Tesla, for å nevne noen sentrale aktører i Norge.
Vidar Eriksen har snakket med mange kinesiske aktører som kan løfte Motor Gruppen etter at Mitsubishi Outlander forsvant i ladehybrid-suget.
– Det er sikkert mange kinesiske aktører som skal slite de neste årene, men vi mener dette er en av de som kommer til å være der lenge. Vi kjører en tradisjonell modell for norske kunder, hvor vi som et norsk selskap importerer bilene og selger dem til norske forhandlere som har eksistert i lokalsamfunnene over hele landet i 50 år og skal gjøre det i 50 år til. Som kunde vil du alltid kunne gå tilbake til butikken hvis det er noe galt med bilen og få det rettet. Det er en trygghet i Norge, med Forbrukerkjøpsloven og en lokal aktør skal det mye til for at ikke ting blir rettet på, om feil skulle oppstå, sier Eriksen
Volummodellen
Deepal ble etablert i 2018, men har siden 2023 vært et frittstående, rendyrket elbilmerke – under Changans eierskap.
Changan har ikke en like frodig bukett av merker som enkelte av de andre største kinesiske fabrikantene, men det favner en interessant premium-avlegger i form av Avatr, som i et samarbeid med batteriprodusenten CATL og mobilgiganten Huawei nå har vist sine første modeller i Europa.
S05 er ventet å bli den store volummodellen for Deepal i Norge, selv om den større S07 allerede er på veien.
– Vi har en ambisjon om å selge 2000 Changan neste år, og venter at firehjulstrekkeren vil utgjøre 90 prosent av det volumet, sier Eriksen.
Motor Gruppen har også Hongqi i porteføljen, men dette merket ligger betydelig høyere i pris, med startpris på over 500.000 for firehjulstrekkerne. Hongqi viste for øvrig frem den nye EHS-5 under München-utstillingen, men det er helt i det blå hvilken pris den vil få, dersom den tas inn til Norge.