Vi som sosialiserer med bil:
Er veteranbil Norges mest populære fritidsaktivitet?
Veteranbiler har en større menighet enn kirken. Møt fire som bruker Citroën som sosialt samlingspunkt.
En entusiastbils viktigste egenskap er selvsagt ikke antall hester, men hvor
mange FOLK den kan samle.
I 2024 er interessen for veteranbiler et av Norges sterkeste sosialt lim.
Klubber over hele landet tiltrekker seg flere medlemmer enn
noen gang. Folk deler oppvekstminner, skrutips og blind beundring for former
fra bilismens grommeste gullalder.
Møt fire sjeler som mener Citroën DS er bedre egna som
sosialt samlingspunkt enn andre veterankjøretøy:
Thomas Merali i Sarpsborg eide seks stykk BMW på rekke og
rad, før han en dag følte et brennende behov for en omstart, å prøve noe nytt.
For 11 år siden fikk han øynene opp for DS.
– Jeg hadde lyst på
en, men nølte med å konvertere til noe ukjent. Med tiden modnet interessen for
DS, mens følelsene for BMW dalte.
Merali debuterte i DS-miljøet med et brak:
– Da jeg først var i gang med å skaffe et eksemplar, endte
jeg like godt opp med å lage en oversikt over alle bilene i Norge. Jeg ringte
rundt til alle eierne – som var hjelpsomme og imøtekommende.
Uunnværlige ildsjeler
Han mener nybegynnere kan få mye gratis hjelp og trygghet,
ved å utnytte DS-kjennernes kompetanse.
– Henrik Schibsted er en av klubbens ildsjeler, og er blant dem som
har vært helt uunnværlig, skryter Merali.
DS var først ute med uprøvd teknologi, på godt og vondt.
– Avanserte løsninger samler jo ikke automatisk folk. DS har også et polariserende design du enten elsker eller hater. Til gjengjeld er den unik om den står parkert
ved moderne arkitektur eller en låve, gliser han.
Han sammenligner gjerne Porsches mest ikoniske skapning,
911, med DS:
– Porsche 911 er jo et mer naturlig samlingspunkt, mest
fordi den er en sportsbil. DS er mer snodig, kreativ og spesiell, og spiller
mer på alternativ tenking, på en god måte. I Norge finnes kanskje maksimalt 60
DS-er. Det tilsvarer vel antallet 911 som står parkert utenfor ett av landets
mange Porsche Center, kalkulerer han.
DS er mer sosialt akseptert enn før:
– De fleste fatter interesse når de får teknikken forklart.
De snodige detaljene framstår plutselig logiske. Noen få mener den ikke er fin
i det hele tatt, noe som selvfølgelig er helt fair, skratter Merali.
Kim Breitenstein i Oslo stiller iført en mildt blåfarget skulptur
med kontrastfarget takhvelving i hvitt:
– De fleste veteranbiler er sosiale samlingspunkter, men
Citroën skiller seg ut med noen grunnleggende egenskaper – som får lokket frem
mennesker som er litt annerledes. Biler før i tiden var jo innbyrdes
annerledes, minner han om.
Solgt for alltid
Det erkefranske merkets stasbil hører hjemme i den mest
spesielle enden av skalaen.
– Jeg er selv oppvokst med en arkitekt-far som aldri glemte
sin første tur med en DS, og som fra da av aldri skulle ha noe annet. DS, og
den rimeligere søstermodellen ID – samt 2CV – ble hans bane, humrer han.
Medlemmene i DS-klubben har ofte mer til felles enn bare
bilen:
Les om flere bilentusiaster her!
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
-
Vi som liker lave biler og høy musikk:
Det artigste som har skjedd på Oslos tristeste p-plass?
-
Vi som liker «Treffet under brua»:
Norges særeste kjøretøy samles på denne grusen
-
Vi som liker bil og båt bryggelangs:
Bilene som (nesten) matcher båtene
-
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
-
Vi som feirer Ford Fiesta:
Solgte fiskejolla for å få råd til denne
-
Vi som kjører full sommer om høsten:
Erling gjør sommeren 3,9 meter lengre
-
Vi som nyter klassikere i farta:
Er Terje Norges raskeste Opel-rytter?
– Mange setter pris på å prate, delta på turer og møte andre
med Frankrike og bilene som hobby. Det frankofile elementet er absolutt
til stede.
DS-folket er gjerne mellom 50 og 75 år gamle – voksne med plass til
flere hobbyer samlet i ett objekt. Mange skjemmes ikke ved å bruke fritiden på
enda et DS-arrangement.
– For meg er treff mulighet til å slappe av med hyggelige
folk som liker en bil jeg liker. Mange trenger hjelp til vedlikehold og er
desto mer glade i fellesturer.
I starten av mai måned blir Breitenstein en del av en gjeng
som reiser til Nederland på CitroClassica, et treff på en nedlagt flyplass hvor
entusiaster finner alt av Citroën-deler..
Det hender enkelte går lei de samme trynene på gjentatte
treff:
– Jeg har hørt at folk har trukket seg ut av miljøet grunnet
mennesker de misliker. Da etterlyser jeg romslighet: Ikke nok med at DS er en
sær hobby, så skal man liksom være streng med hvilke som får delta? I så fall
blir det få av oss igjen, spår Breitenstein.
Citroën-brosjyre og -modellbilgrossist Jan Sverre Tronsmoen
i Spikkestad i Asker forklarer hva slags mennesker som trekkes mot DS:
– DS er jo sært og spesielt. Har du vokst opp i baksetet på et
eksemplar av arten, kan du tenkes å se den som eneste bilikoniske alternativ,
analyserer han, og inntar DS-førersetet ikledd kjørebriller med jålete
speileffekt.
Om folk tror vidunderet er en forhistorisk øgle, en tidlig
Saab eller en fet, 1950-talls amerikaner spiller null rolle – og har absolutt
ingen innvirkning på DS-entusiastenes humør.
– Folk som kan litt om historien, kan fort bli både
DS-entusiaster og -eiere. Ingen annen bil har noensinne trillet ut så mange
nyheter på én gang, som da DS ble introdusert i oktober 1955. Dette var den
største revolusjonen noensinne, fastslår han uten å blunke.
Folk som sprer yppige rykter om DS-ens kompleksitet, tar
feil:
– Har du skrudd på bilen, så vet du at du trenger lite
verktøy og bistand for å lykkes. Å demontere alle skjermer og dører tar bare
minutter, og her skifter du selvsagt hjul uten jekk.
Komfort!
Og DS-attributtene står i kø:
– Har man hatt en D-modell som førstebil, der kamerater
hadde mer tradisjonelle biler, vet du – og kameratene – at bilen kommer fram i
høy snø og på humpete hytteveier. I tillegg imponerer den med komfort som ingen
andre, fenomenal svingradius og lykter som dreier med rattet, ramser han opp.
Bjørn Vidar Lazar Braathen på Kolbotn i Follo har eid flere
Sitroner enn de fleste og fyrer løs via det manuelt neve-nedsveivede
sidevinduet:
– Alle har et forhold til «Padda», enten du hadde
en onkel, en lege i byen eller en arkitekt-bekjent som rattet en slik.
På spørsmål om hvor populær DS-en egentlig er i 2024, former
ansiktsuttrykket seg til en forundret fold, og straks etter til en selvfølgelig
mine:
Kort og god sesong
– Altså, det er ikke rart at folk strømmer til DS-klubbens
stand på Ekebergmarkedet og andre steder. Disse bilene er legendariske og var
svært forut sin tid med sitt fantastiske design og innovative løsninger,
smeller han i vei.
DS-folket stiller godt forberedt med kunnskap på treff:
– Folk vil prate om hyggelige DS-opplevelser, og ikke minst
om de historiene hvor det skjedde ett eller annet, også enkle ting som at bilen
punkterte, ler han.
Rekruttering til miljøet skjer, men ikke i hopetall.
– Det hender også at eksemplarer selges til yngre sjeler. De
så en DS tilfeldig ett sted og ble hekta. Ellers deltar ofte de samme folkene fra
treff til treff. Det er jo positivt, og viser jo at arrangementene våre er attraktive,
mener han.
Veteranbilsesongen i Norge er kort – som i «kort og
godt».
– Og eier folk DS, har de gjerne også andre flotte biler i garasjen. Da gjelder det å være tidlig ute med å annonsere treffene, noe vi har vært heldige med.
Vårens første, store DS-arrangement nærmer seg.
– Påmeldingsfristen går straks ut, og per nå er 25 biler påmeldt, jubler Braathen.
Disse herlige bilentusiastene har vi allerede skrevet om – klikk på lenkene for å lese:
Audi – Hvem er det egentlig som kjører Audi?
Alfa Romeo – Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
Amcar-entusiastene – De som elsker amerikanerne
Tesla – «Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
Skoda – Derfor digger nordmenn Skoda
Aston Martin – «Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
Opel – Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
Mercedes-Benz Geländewagen – «Små biler er det verste jeg vet!»
Saab – Eldar Vågan byttet Saab mot brennevin
Porsche – Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
Pickup – Her er Trygve Slagsvold Vedums aller største svakhet
MG – Den nye bilduellen med kinesisk eller engelsk MG?
Klassisk Citroën – Kong Haralds flørt med Citroën
Lexus – Toyotas lukusmerke lokker med kjentfolk
Lada – Er dette den verste bilen som finnes?
Ford Mustang – Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
Toyota Supra – Toyotas minst solgte får flest blikk
Julepyntede biler – Slik pynter vi bilene til jul
Elbil med høy kilometerstand og svært kort rekkevidde – Blodfans av kort rekkevidde
Subaru Forester – Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
Polestar – «Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen»
Datsun – «Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden»
Land Rover Defender – «Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
Volvo 240 – Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
Gammel varebil – Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
VW-boble – Firehjulsdrift er for pyser!
Mercedes-Benz –«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
Jeep – Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
Morgan – «Morgan er en investering i egen helse»
Ferrari – «Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
Firkantet stasjonsvogn – Livet blir større med stasjonsvogn
VW Golf – Garantert gira på Golf
Cabriolet – Sure folk kjører ikke cabriolet
Honda – Vi var europamestere i å handle Honda
Volkswagen Type 2 –Folkevognbuss er kongen av kos
Lang campingvogn – For noen blir en campingvogn aldri lang nok
DeLorean – De kjører inspirasjonen til Tesla
Jaguar XJ – «Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet»
17. mai-pyntede biler – Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
Pimpede elbiler – Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
Nostalgiske campere – Nå reiser nordmenn på klassisk camping
Toyota Corolla – Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
Trehjulinger – Verdens beste, verste biltype!
Vi som liker gromlyd – Muskelbiler gjør Bygde-Norge heitere
De som kjører med hund – Bikkje i bil er den beste reisekompisen
Saab Sonett – «Mange lurer på om den er en Porsche»
Vi som sover i bilen i sommer – «Bilen er hotellrommet med den beste utsikten»
Hardhausen Mercedes W123 – Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
Vi som fotografer biler i ferien – De morsomste feriebil(d)ene
Vi som kjøper tilbake vår første bil – Stadig flere finner igjen sin første kjærlighet
Vi som bruker bilen til hagehobby – I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
Vi som raser rundt i Fords klassiker – De fyrrigste folka kjører Ford Capri
Vi som farter rundt i Fiat – Dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
Vi som kjører med gullfarga felger – Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
Vi som kjører én meter lave sportsbiler – Høye SUV-er er for pyser!
Vi som ratter elbiler på bane – Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
Vi som digger biler med skråstilte bakruter – Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
Vi som pynter antenna på bilen – Revehale er Norges frekkeste bilpynt
Vi som setter oss bak rattet i kjole – Flotte biler fortjener stilige sjåfører
Vi som elsker tilhengere – Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
Vi som elsker Citroën 2CV – Norges best likte snegle
Vi som digger gromme griller – Hvem har Norges mest grisefine grill?
Vi som rosemaler bilen vår – Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
Vi som monterer svære ekstralys – Møt Norges mest blendende bilister
Vi som sverger til BMW E30 – Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
Vi som tatoverer bilen på armen – Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre – Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
Vi som mesker oss med Mazda – Det fantes knapt makan til Mazda!
Vi som samler bilbrosjyrer – Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn – Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
Vi som ratter rundt i nissedrakt – Nissens rekkevidde slår enhver elbil
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra – Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
Vi som ratter Rolls-Royce – Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
Vi som nyter nattkjøring – Kjør i mørket og se lyset!
Vi som bruker vinteren på å mekke – Er mekking Norges største vinteraktivitet?
Vi som elsker vår Toyota RAV4 – Bilen er RAV, ruskende genial
Vi som liker Slottets kjøretøy – Kongehusets liv i biler
Vi som kjører med ski på taket – Skiboks er for pyser!
Vi som feirer Renault 5 – Da Renault kjørte fra Ferrari
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet – Cab-sesongen starter før snøen har gått!
Vi som brenner for flammelakkering – Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
Vi som humrer i Hummer – 1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
Vi som vokste opp i Volvo – Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
Vi som mekker bilklubber for jenter – I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
Vi som kjører racing i Porsche 944 – Er dette Porsches mest undervurderte gull?
Vi som kjører påskegult hele året – I år blir påsken neongul
Vi som kjører Panda 4x4 – Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
Vi karer i Karmann Ghia – Bilen som får humøret og prisene til å stige
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil – er 50-tallets biler de siste som var sexy?
Vi som koser oss på sportsbiltreff – Over tusen norske sportsbiler på én søndag
Vi som kjører rundt i hundreåringer – Vi feirer bilene som er hundre i år!
Vi som har blinket oss ut BMW i4 – BMW på strøm får bilentusiastene til å gnistre
Vi som deltar på DS-treff – Citroën DS er skjønnheten og udyret i ett
Vi som snikfotografer rikingenes biler – Rikfolks kjøretøy, en sightseeing i smug
Vi som drar på Rolls-Royce-treff – har Rolls-Rolls-eierne Norges minst snobbete bilklubb?
Vi som brisker oss med bryllupsbiler – se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
Vi som liker gamle bensinstasjoner – var de Norges varmeste møteplasser?
Vi som får bilen tatovert på armen – Slik beholder du drømmebilen livet ut
Vi som liker britiske eksentrikere og bilene deres – «Å kjøre fin bil er bra for sangstemmen»
Vi som braser rundt i Folkevogn-Buggy – «Beach buggy får 340 prosent flere tomler opp enn Ferrari»
Vi som beundrer Peugeot 504 – Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
Vi som skravlet om bil i ferien – Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
Vi som kjører BMWs «stygge andunge» – Ungdom kan si: Se på den schtøgge BMW-en!
Vi som kjører russisk – Min Volga var KGBs favorittbil
Vi som kler oss i mote fra bilens årgang – Hårrullene ga oss pallplass i billøpet
Vi som kjører Norges sjeldneste biler – de har Norges eneste bil i sitt slag
Vi som kjører rampete biler – bygg om bilen og få halve Norge som venner
Vi som elsker Ekebergmarkedet – Norges mest kaotisk spennende bruktmarked for bilfolk?
Vi som smykker oss med Opel – produserte det dølleste bilmerket de deiligste formene?
Vi som vil ha elbiler med sjarm – Da jeg fikk se fargen, ble livet mitt snudd opp ned
Vi som nyter siste tur før vinterlagring – blir siste kosetur før vinteren den fineste?
Vi som tar vare på slektsbilen – biler som alltid har vært i familien, er de beste
Vi som er godt vant med Wankel – har nordmenn med Wankel-biler landets mest problemfrie bilhold?
Vi som elsker Oslo Motor Show – Norges største, feteste fest for bilnerder
Vi som elsker svære elbiler – Ja den er vulgær, men samtidig rålekker
Vi som duller med Duett – er dette den mest Volvoete av alle Volvoer?
Vi som svinger oss i Seville – hva sier denne Cadillacen om sin berømte eier?
Vi som kjører kompakt, tysk toppklasse – da Mercedes slapp luksus løs på folket
Vi som julepynter med wunderbaum – lukter ille og ser ille bra ut
Vi som kun kjører på usaltede vinterveier – du blir imot salting når du ser disse hvite veiene
Vi som feirer jul i garasjen – det egentlige (nisse)verkstedet
Vi bilelskere som blir 23 i 2023 – Noe eget å kjøre bil som er dobbelt så gammel som meg
Vi som tar ting inn i bilen, men ingenting ut – er bilen Norges største lagerplass?
Vi som kjører hjem egen ved – full bil med ved kløyver strømregningen
Vi som trives best med rene linjer – Lekre linjer kommer igjen når SUV-enes tid er forbi
Vi som gillar Saab 900 – er dette siste svenske med attityd?
Vi som lurer oss inn på lukkede bilsamlinger – er dette Norges mest underholdende bilsamling?
Vi som mener lykken er Lancia – overlever all djevelskap, også norske veier
Vi som gir elbilene humoristiske kallenavn – elbilen blir gladere med et frekt kallenavn
Vi som er nysgjerrig på Møllers bilsamling – historisk bilsamling til å bli ung i hodet av
Vi som feirer Peugeot 205 «40 år» – Peugeot 205 er tidenes beste småbil
Vi som får veteranfordeler – de kjører bruksbiler som plutselig ble veteraner
Vi som stadig stopper på rasteplasser – beste med den norske bilturen? Rastepausen!
Vi som forguder «gubbebiler» – her er gubbebilene i våre hjerter
Vi som møter våren i 911 – nå skal manges våte drømmer ut på (nesten) tørre veier
Vi som påske-transporterer oss smart – her er påsketrafikkens mest kreative framkomstmidler
Vi som digger utskjelte, engelske biler – «Norske bilister er engstelige for å skille seg ut»
Vi som omfavner særnorske bestselgere – 10 biltyper nordmenn elsket før Tesla-alderen
Vi som nyter veteranbilen i vårsola – «Jeg har gledet meg til å ta ut bilen siden nyttår»
Vi som får maks bilmoro ut av minst mulig – «Jeg har null penger, men råd til denne»
Vi med kjøretøy for showets skyld – vi reiser selvsagt til bruktmarked i veteranbil
Vi som skal på fransk bildag – ingen biler er mer frekt sjarmerende enn de franske
Vi som iler til italiensk biltreff – italienske biler er så pene at det gjør vondt
Vi som sporter i sportsbil – en spik, spenna sportsbil gir livet mer fart
Vi som orker enda et Opel-treff – Opel-menneskene med en dråpe sport i blodet
Vi som feirer Porsches 75 år – denne feiringen opplever du bare én gang i livet
Vi med elbil pluss veterankjøretøy – elbilistene som må ha veteran for å leve
Vi som besøker biltreff på et jorde – veteranbilene som gjør fremmede til venner
Vi som tøffer oss med klær og bil – er dette Norges stiligste bilister?
Vi som nyter senka Nissan – de kjører bilene som nesten bare finnes i dataspill
Vi som kjører USA-bil den 4. juli – her går startsstreken for Norges største amcar-fest
Vi som gifter oss i elbil – er dette blitt Norges mest populære bryllupsbil?
Vi som bruker fritiden i militærbiler – dette er det rareste du kan kjøre som er lovlig
Vi som koser oss med tidlig Corvette – det kuleste du kan kjøre med hatt
Vi som rocker opp Folkevogner – her er regelen å komme raskest i mål på 402 meter
Vi som makser med Mini-påfunn – størst av alt er Mini
Vi som liker skrikende farger – nordmenn er ikke så grå som ryktet vil ha det til
Vi som er innbitt merketrofaste –derfor kjøper vi samme merke om og om igjen
Vi som roter rundt på «Porsche-festivalen» – her får 10.000 nordmenn kjørt seg på Porsche-party
Vi som treffes på hverdager – Facel Vega gjør norsk asfalt stilig på en torsdag
Vi som elsker modellbiler – her er bilene ingen blir sinte på!
Vi som liker lyden av totaktere – Den har egentlig en forstørret mopedmotor
Vi som lager k(a)os i Bogstadveien – er dette Norges heftigste stripe for luksusbil-fesjå?
Vi som tar biltreffet ved kroa – hyggetreff i høstkulda gir varme for vinteren
Vi som digger digre biler – denne fete amerikaneren er lettere enn en ny Tesla
Vi som savner ungdomsbilen – slike gjensyn får voksne menn til å grine
Vi som kjører tøff stil og bil – da sveisen var like barsk som en Toyota Celica
Vi som pimper elbilen – gøy å glede andre med min syke hobby
Vi som vintervarmer oss med bilprat – er linjene til Camaro heitere enn Mustang?
Vi som vil Volvo PV vel – denne Volvoen blir ikke eldre, bare penere
Vi som ønsker oss bil-jul – topp 15 biltypiske julegaver du kan få (eller gi)
Vi som liker fortidens framtidsbiler – de lekreste bilene får du ikke kjøpt
Vi som feirer Golfs 50 år – oj, Golfen din kunne sett vilt annerledes ut
Vi som ser på biler i TV-serier – «Makta» valgte Alexanders bil
Vi som krymper bilholdet – små firehjulstrekkere gir godt grep om humøret
Vi som elsker gamle traktorer – er gammeltraktorene Norges nye Volvo 240?
Vi som kjører et ukjent merke – er dette Norges minst kjente biler?
Vi som prater og ler høyt på elbilmesse – hva skal med apper når vi kan snakke med folk?
Vi som har medfødt bilinteresse – i disse familiene er bilgalskapen arvelig
Vi som solgte drømmebilen – er dette den type skilsmisse nordmenn angrer mest på?
Vi som har hatt barsk bil – «Den viste seg å være sveiset sammen av to biler»
Vi som tar lappen med manuelt gir – dreper automatgir nordmenns følelsesliv?