Vi som liker «Treffet under brua»:
Norges særeste kjøretøy samles på denne grusen
Norges morsomste, snodigste hobbybiler samler seg under E18 ved Larvik. Hvor ulike kan hobbybiler bli? Sjekk bildene med de humørfylte folka som ratter dem.
Hva er Norges fæleste, skumleste navn på et biltreff?
Forslag: «Treffet under brua».
Det låter lugubert nok: Møter
under en bru skjer gjerne mellom kriminelle som driver med lyssky greier.
For de rundt 500 frammøtte bilentusiastene denne søndagen
ved Larvik, stiller saken seg noe annerledes.
En skamløst knallgul Ford Ranchero glir inn på
parkeringsplassen under E18-brua ved Larvik. Det grusbelagte området begynner å
fylles med spesielle kjøretøy av alle slag, og vi får knapt lov til å stoppe sjåfør
Line Karlsen og passasjer Ann-Kristin Hotvedt – selv om det bare er for å
knipse noen ville, vågale bilder.
Motor vil ha damene til å klatre og klyve rundt på Forden,
så vi unngår de vanlige posere-med-gammel-bil-bildene. «Treffet under brua»-arrangementets
myndige p-vakt mener vi står i veien. Alle bilene skal parkeres på rekke og
rad, men med kusinenes sjarm og besluttsomhet gjennomfører vi noen egenrådige foto-ideer
vi finner på sammen.
For journalister og andre halvt søvnige vesener er det fort
gjort å ta feil av Ford Ranchero og Chevrolet El Camino.
– El Camino? Nei, dette er ingen el-bil. Dette er
Ranchero, retter Karlsen.
Gjennom tre strake tiår bygget Ford lange, lave biler med
lasteplan basert på stasjonsvogner. Fabrikken tøt ut over en halv million med
sju slektsledd Ranchero fra 1957 til 1986, mens Chevrolet produserte sin El
Camino – fra 1960 til andre halvdel av 1980-tallet – i et noe større antall.
Når Karlsen blir presset til å snakke ned Chevrolet, sier
hun dette:
– Grunnen til at folk kjører Chevrolet, er at
verktøyet ikke skal ruste.
Hun ber oss også legge merke til dekkene, av typen BF
Goodrich:
– Det er samme selskap som produserte dekkene til
romfergen, presiserer Karlsen, og minner om at fergen Endeavour var den
amerikanske romfartsorganisasjonen NASAs forskningsfartøy fra 1992 til 2011.
Til og med allmektige Google maps har fått med seg at
«Treffet under brua» er et reisemål. Det holder å taste inn navnet i
navigasjonen og kjøre etter anvisningene. Eller bare skli langsetter E18 i
sør- eller nordgående retning og ta av til Kjose og følge Kjoseveien til du ser
at nå, nå er du under brua.
Også Trond Bekkevold fra Porsgrunn har funnet veien. I 2021 tok
han omsorgen for Buick Roadmaster 1953-modell, mest av én grunn:
– For 40 år siden hadde jeg omtrent maken.
De frodige formene sveller utover parkeringsplassen – som en uimotståelig
bolledeig på heving.
– Senere årganger fikk spissere linjeføring med
finner. Selv liker jeg dem best runde.
Arne Berknes er mye sannsynlig mest kortreist av treffets
deltakere. Som bosatt i Kjose kan han
bare følge Kjoseveien noen knappe meter – eller var det kilometer?
Han pleier ikke å knele ved siden av Volvo P1800S fra 1963, men
gjør det på oppfordring – mest for at han ikke skal dekke til storparten av det
svenske fortidsminnet.
– 1963-årgangen er nå den sjeldneste av bilene som
er igjen, opplyser han, og legger til at han har fire andre Volvoer i reserve –
i garasjen.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
-
Vi som liker lave biler og høy musikk:
Det artigste som har skjedd på Oslos tristeste p-plass?
-
Vi som liker «Treffet under brua»:
Norges særeste kjøretøy samles på denne grusen
-
Vi som liker bil og båt bryggelangs:
Bilene som (nesten) matcher båtene
-
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
-
Vi som feirer Ford Fiesta:
Solgte fiskejolla for å få råd til denne
-
Vi som kjører full sommer om høsten:
Erling gjør sommeren 3,9 meter lengre
-
Vi som nyter klassikere i farta:
Er Terje Norges raskeste Opel-rytter?
Anne-Liss Gullaksen og Brede Jacobsen fra Horten pynter «Treffet
under brua» med arrangementets eneste Citroën XM. Magien og mystikken er godt
hjulpet av en sjelden mørk grå lakknyanse, kalt «silex» – etter steinen.
– Dette er min femte Citroën, etter Citroën DS på
1980-tallet, siden tre XM-er og så en Xantia, lister Jacobsen opp.
I tillegg eier han nå fem motorsykler, hvorav én står
lagret på gjesterommet i leiligheten.
– Folk spør hvorfor jeg har fem mc. Svaret er
alltid: «Fordi jeg solgte to», smiler han.
Jacobsen rapporterer at folks reaksjoner på XM-en er noe
blandet:
– De fleste skjønner ikke hva dette er. I tillegg
er XM en underestimert franskmann, også i entusiastmiljøer.
Som reserve har han en Rover 75.
– Ja, 75 uttales «seventy-five», ikke «søttifem».
Farfaren min var hvalskytter. Og hvalskyttere kjørte gjerne Rover, om de ikke
var veldig rike. Da kunne de koste på seg Bentley.
Thomas Johnsen i Porsgrunn mener «Treffet under brua»
skiller seg ut ved at alle, uansett kjøretøy, er velkomne.
– Vi dyrker interessen for kjøretøy uavhengig av stil og
preferanser. Oppmøtet er alltid solid og variert – med hyggelige folk.
Etter å ha kjørt motorsykkel i noen år, ønsket han seg en
veteranbil for kosens skyld, gjerne noe i retning av knøtt som Fiat 126, 850
eller MG.
– Dette er artige biler, som krever minimal plass i
garasjen.
En nokså vakker dager fant han en Morris Minor til salgs –
et sjeldent eksemplar som ble solgt ny i Norge i mai 1959.
– Jeg ble nysgjerrig på denne biltypen – som jeg mest hadde
sett i eldre, engelske tv-serier, som Aidensfield.
Han tok Morrisen hjem og kalte den Chuck Morris.
– Begge er litt røffe i kantene.
Briten har også fått en midtplassert fartsstripe:
– Stripen bidrar kun til at Morrisen ser raskere ut enn den
er. Eller, la oss si at den øker toppfarten til minst 90 km/t – i nedoverbakke
og medvind, ler han.
Anders Wallentin bidrar til sterke kontraster mellom
treffets kjøretøy ved å stille med Type VW 166. Amfibiebilen kan uanstrengt
veksle mellom kjøring på vei og vann.
Den tidligere militærbilen er med tiden blitt et plagsomt ettertraktet objekt for samlere – i den grad at det blir rift om antall gjenværende eksemplarer. Og skal du ikke samle – og ta utgiftene til kjøp og vedlikehold – kan du i stedet nyte den her.
PS: De av dere som ble tatt bilde av, og som ikke er med i denne saken, kan likevel snart forvente å bli publisert i kommende artikler.