SIN EGEN STIL: Opel har funnet et designspråk som passer merket og som løfter det inn i en ny tidsalder også visuelt, med diskrete hint til stolte tradisjoner.

Test: Opel Mokka-e (elbil)

Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil

Den er betydelig mer enn det femte hjulet på vognen, Opels nye elbil-håp. Selv om den deler innmat med flere konsernsøsken, har Mokka-e fått en helt egen personlighet.

Publisert

Etter noen turbulente år er Opel på rett kurs. Økonomien er på fote igjen og en ny generasjon modeller, utviklet i samarbeid med Peugeot og Citroën, er i ferd med å komme på markedet.

Her i Norge er det naturlig nok de ladbare bilene som er interessante:

Den ladbare SUV-en Grandland X med 300 hk, som vi testet i fjor, og den lille elbilen Corsa-e var først ut blant dem, før crossoveren Mokka-e dukket opp tidlig på våren i år.

Opel Mokka-e 2021

74 poeng

Pris testbil («Ultimate» m/ekstrautstyr): 338.100 eks. frakt/levering. Pris fra («Edition»): 279.900 eks frakt/levering. Tekniske data, testbil: Drivlinje: 50 kWt batterielektrisk, 136 hk (260 Nm). Toppfart: 150 km/t. Forhjulsdrift, trinnløs automat. Forbruk (kWt/100 km.): 14,3 (fabrikktall). 0-100 km/t: 9,0 sek (fabrikktall). Bilens vekt/maks nyttelast inkl. fører: 1523/492 kg. Dekkdimensjon: 215/55-18. Bagasjerom liter/hengervekt: 310/1060/ikke henger. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 415/179/153/19,4 cm.

Komfort 8/10

Holder seg godt på komfort selv uten Citroën ë-C4-demping. Setene gir utmerket sittekomfort, lydnivået har vi alle i test-teamet opplevd som behagelig på ulike tidspunkter og veier og ergonomisk er Mokka-e stort sett uklanderlig. Alt i alt god på komfort, altså.

Design 8/10

Lys- og lykteeffektene fungerer veldig bra her og Manta-hintene er ikke overdrevne, men gir også for nye kjøpere en desigmessig egenart som trekker opp. Bakkeklaringen og de svarte hjulbuene gir et røft preg. Innvendig har Opel lykkes bra med en merketro tolkning av moderne brukervennlighet.

Kjøreegenskaper 8/10

Ganske lett styring, men litt over snittet god på tilbakemeldinger - relativt sett. Ganske kvikk fra startgropen og takler svinger forutsigbart og rimelig kvikt. I «Sport» får du 136 hk., umiddelbart moment og mer enn nok krefter – uten at rekkevidden reduseres med mer enn rundt en mil.

Miljø og forbruk 7/10

Gjennomsnittsforbruk på 13,8 kWt/100 km i Motor/NAFs store rekkeviddetest i sommer. Leverer, med 332,4 litt mer enn lovet på rekkevidde under nesten ideelle forhold. Med begrenset batteristørrelse må man selvfølgelig ta høyde for begrenset kjørelengde vinterstid - ikke regn med over 250 km.

Utstyr 7/10

Utstyrsnivået «Ultimate» – som vi har testet – er det høyeste av tre. Den har blant annet 18-tommers lettemetallfelger, «Intellilux LED Matrix hovedlys med fjernlysassistent, oppvarmet ratt og Alcantara-seter, Trådløs lader koster 1200 kr. Ombordlader som støtter 11 kW på 3-fasekurs: 5000 kr.

Praktisk 6/10

Kupéplass til fire personer - ikke for storvokste bak. Bagasjerommet på 310 liter er mindre enn i kategorien ID.4/Nissan Leaf. Ladekabler får plass under et dobbelt gulv. Todelt seterygg 60/40. Ingen hengermulighet, men 70 kg taklast. Svart dekorplast får fort fingermerker.

Pris 8/10

En godt utstyrt utgave av toppmodellen «Ultimate» koster 332.000 kroner med metallic lakk, vinterhjul og alle omkostninger. Det er en god pris i dagens elbilmarked, om du klarer deg med 60 færre hester og 10 mil dårligere rekkevidde enn noen av de dyrere konkurrentene.

Driftskostnader 8/10

Service etter 30.000 km. eller hvert andre år – avhengig av hva som kommer først. Forventet lave kostnader på det mekaniske, elbiler er generelt rimeligere å vedlikeholde. Søsknene til Mokka-e med samme teknologi har lidd av færre barnesykdommer enn mange andre elbiler som er ferske på markedet.

Sikkerhet 6/10

Bommet på den femte stjernen hos EuroNcap på grunn av noe for lav score i sidekollisjonstesten og fikk dermed fire av fem stjerner. Leveres med alt sikkerhetsutstyr fra laveste utstyrsnivå - standard er f.eks. aktiv kollisjonsvarsler, filskiftevarsling, skiltgjenkjenning og tretthetsvarsling.

Annenhåndsverdi 8/10

Biladministrasjonsselskapet Leaseplan anslår et verditap på moderate 35-40.000 koner i året de tre første årene. Tidvis store prisjusteringer på nye elbiler vil påvirke et ferskt bruktbilmarked. Som kompakt SUV fremstår den som attraktiv i bruktmarkedet.

Deler plattform med bensinbil

Nærmeste slektning i PSA-sortimentet er Peugeot e-2008, også den en kompakt crossover-SUV basert på gruppens CMP-plattform (Common Modular Platform).

En kompakt, elektrisk crossover-SUV til en overkommelig pris og relativt anstendig rekkevidde i sin klasse høres ut som et attraktivt tilbud i det norske markedet, men så langt er Mokka-e langt fra noen storselger.

Hvorfor ikke?

SUV-STIL: Opels lille el-crossover kan skilte med en bakkeklaring på 19,4 cm.
MANTA-INSPIRERT: Opel-kjennere vil dra kjensel på 70-tallsinspirasjonen i fronten.
MER ANONYM: Hekken uttrykker ikke så mye mer enn «Opel», takket være den store logoen mellom baklyktene, og modellnavnet.
BEGRENSNINGER: Da bilen deler plattform med bensinversjonene har det ikke vært mulig å dra kupéen ut i lengden fremover, slik det kan gjøres på en dedikert elbilplattform. Så blir bilen heller ikke noe plassvidunder.

Markerer seg på design

Designmessig vil ikke den uinnvidde kunne gjette at denne bilen er en nær slektning av de andre PSA-bilene på samme plattform fra Peugeot, Citroën og DS. Det er omtrent bare den tekniske innmaten og dimensjonene de har til felles.

Designavdelingen har jobbet bra, synes vi, med hint til det beste ved Opels historikk - og ikke minst til Opel Manta, merkets svar på Ford Capri på 1970-tallet i en kategori som var den beskjedne europeiske responsen til amerikanske muskelbiler. Men dét er et univers vi objektivt sett er langt unna her. Dette er, tross sine design-aner, en kompakt, moderne elektrisk crossover-SUV.

Mokka -e er så kompakt at den kan kalles en liten SUV: 415 cm lang, 179 bred og 153 cm høy, over en akselavstand på 256 cm. Den relativt høyreiste bilen har likevel en bakkeklaring som borger for god fremkommelighet: 19,4 cm.

Grei plass for størrelsen

Innvendig føles ikke bilen direkte trang, men det er naturlig nok begrenset plass i baksetet og bagasjerommet er snaut med sine 310 liter. Volumet kan ved å legge ned bakseteryggen helt eller delvis (40/60) økes til maksimalt – også relativt snaue – 1060 liter.

Foran sitter man svært godt. Opel er kjent for sine gode seter. Du sitter relativt høyt og oversikten er rimelig god, og bakover hjelper et godt ryggekamera.

Førermiljøet er lite fantasifullt, men har en logisk og grei layout med en førerorientert senterkonsoll der den middels store berøringsskjermen med navigasjon (TomTom, med tre års oppdatering inkludert) og multimedia sitter rimelig godt i synsfeltet.

Funksjonaliteten er god, med noen fysiske knapper til primærfunksjonene, og ellers logiske manøvreringsveier på skjermen.

Her har man også tilgang til nettilkoblingsfunksjonen Opel Connect - som kan betjenes via mobilen for funksjoner som styring av klimaanlegget og lading.

BRUKERVENNLIG: Her er det vesentlige på plass, med logiske betjeningsfunksjoner på rattet. På de blanke overflatene blir fort fingeravtrykk og støv synlig.
GODE SETER: Her vil de fleste kunne finne seg godt til rette.
SNAUT: Storvokste både foran og bak er ikke å anbefale, selv om det til nød kan gå an.
BEGRENSET: 310 liter rommer bagasjerommet og er større enn i en typisk småbil, men mindre enn det vanlige i kompaktklassen.

Bare kvikk i «Sport»

Der Opel Corsa-e føles ganske kvikk med den samme drivlinjen, oppleves Mokka-e betydelig mer sedat. Det er logisk nok i en større og tyngre bil og den har da tilstrekkelig med krefter til hverdagslig kjøring.

Som de andre bilene med denne drivlinjen er det om man aktivt velger dynamisk kjøring ved å velge kjøreprogrammet «Sport» at man får tilgang til alle de maksimalt 136 hestene motoren kan by på og hele momentet.

I de andre kjøremodusene vår du bare maksimal effekt ved å trykke høyrepedalen helt inn. Da går 0 til 100 km/t unna på ni sekunder blank. Bilens toppfart er 150 km/t.

Kjøreprogrammene stilles inn med en velger til høyre i konsollen. Denne er lettere tilgjengelig og mer praktisk i utformingen enn på et par av de øvrige konsernsøsknene.

Kjørekomforten er jevnt god, kjøreegenskapene betryggende forutsigbare. Mokka-e er lettkjørt, med ganske lett styring og oppleves både stabil og retningssikker.

Lydnivået er ganske behagelig. Vi merker mindre rullestøy enn hos enkelte av konkurrentene, tross 18-tommers hjul.

Kom over 33 mil

I likhet med de andre modellen i konsernet, starter Mokka-e alltid i kjøremodus «Normal» når motoren har vært slått av. Standard er 109 hk, men forskjellen opp til de 136 i Sport kjennes større - den er svært merkbar.

Likevel er de 109 hestene nok til hverdagslig, normal fremdrift, som duger mesteparten av tiden, og gir den beste kombinasjonen av krefter og moderat forbruk.

Og i kapittelet forbruk viser Mokka-e seg å være relativt middels. Batteripakken på 50 kW gir selvfølgelig ingen super-rekkevidde.

Rekkevidden til Mokka-e er oppgitt til opptil 324 km (WLTP). Vår velutstyrte Ultimate-versjon i denne testen, dessuten med noe tilleggsutstyr, har en noe lavere, på 318 km.

I vår rekkeviddetest kom Mokka-e 332,4 km. Den kan altså levere det som loves under gode forhold.

Lader også som lovet

Maksimal ladeeffekt for Mokka-e er 100 kW.

Under sommerens test hurtigladet Opel Mokka-e fra 6 til 80 prosent på 28 minutter og 3 sekunder. Da var det levert 36,6 kWt. Maksimal effekt under ladeøkten var 101 kW. Den oppgitte ladetiden fra 10 til 80 prosent er 30 minutter.

Konklusjonen vår blir at Mokka-e er ett av flere gode produkter i samme priskategori. Den hever seg på sittekomfort, ergonomi og lavt lydnivå, og er helt på det jevne både prismessig, ytelsesmessig og hva gjelder rekkevidde og ladehastighet. Her får man det man betaler for.

Resten – og dermed den endelige kjøpsavgjørelsen – er opp til øyet som ser.