KLASSIKER: Sigurd Klomsæt kjøpte denne Mustang 1966-modellen med V8-er, en bil som kom til landet for 11 år siden.Foto: PRIVAT
10-punktsjekken med Sigurd Klomsæt:
«Garasjen er vårt dekkhotell for hjul til fem biler»
Advokat Sigurd Klomsæt har en egen arkivmappe for alle bilene han og kona har eid. En blå Volvo EX40 kjøpt i fjor er registrert under «dårligste investering», mens sommerens Mustang-handel etter alt å dømme vil bli plassert i «drømmebil»-folden.
Motor spør ukentlig norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gang: Advokat Sigurd J. Klomsæt.
Vet du hvor mye bilholdet koster deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Nei, neste spørsmål.
Sigurd J. Klomsæt (72)
Advokat kjent fra blant annet Birgitte Tengs-saken og Baneheia-saken. I fjor kjøpte familien en Volvo EX40, men krevde å få kjøpet hevet etter å ha lest Motors reportasjer om mulig teknisk svikt med samme modell i forbindelse med ulykken i Sandvika i fjor, og andre artikler om biler som «kjører selv».
Jeg har hatt Mitsubishi Outlander i fire år. Den er jeg veldig fornøyd med. Først var det en 2016-modell, som vi hadde i to år. Nummer to, en 2020-modell S Edition med takluke og pedaler uten gummi, ble kjøpt i juni 2023. Da hadde den gått 39.000 kilometer. Nå har den gått 84.000 kilometer.
Jeg kjører drøyt 30.000 kilometer per år, hvorav 10.000 med en RAV4 som vi har hatt siden 2010 og 20.000 med Outlander’n. Under pandemitiden tilbakela jeg over 50.000 kilometer til domstoler og fengsler i en Toyota Land Cruiser. Jeg kjører stadig mer elektrisk. Det ligger litt i dagen, når det er blitt slik det er blitt. Jeg lader hjemme. Ladekostnadene har jeg ikke peiling på.
Til sammen har vi hatt rundt 20 biler. Jeg har en egen mappe med oversikt over dem alle. Den første var Volkswagen 412 årsmodell 1973, i gull metallic. Motoren var bak, og modellen hadde også bagasjeluke foran. En fantastisk bil. Den kjøpte vi da vi giftet oss i 1977.
I fjor kjøpte vi en Volvo EX40, som var stapp full av utstyr. Den har vi som kjent ikke lenger. Nå får vi snart levert en 2026-modell Mercedes EQA. Med leiebil av samme modell har vi akkurat vært på en ukes langtur til Sverige og Danmark. Det var en veldig god kjøreopplevelse.
I juni kjøpte jeg en Mustang 66-modell, knallrød V8-er, automat og mye annet. Motorlyden og lyden ut av doble rør bak gir glede.
Jeg har førerkort i absolutt alle kategorier. I studietiden kjørte jeg buss i Oslo og 18 meter lang trailer til København. God til å rygge med firehjulshenger ble jeg aldri. Men gode kolleger ga meg alltid en hjelpende hånd.
TYRIGRAVA NESTE: Med nyinnkjøpt Mustang har Sigurd Klomsæt planen klar for medlemsskap i Mustang-klubben – og tur til Tyrigrava.Foto: PRIVAT
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort. Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Fargen avgjorde da valget i fjor falt på Volvo. Den var blå. Da sto det mellom den modellen (EX40), Mercedes EQA og Toyota bZ4X, som viste seg å være uaktuell på grunn av størrelsen. Den ville ikke fått plass i garasjen. Årsaken til at det ble Mercedes nå, er at vi har hatt mange Mercedeser tidligere – og at vi fikk et svært godt tilbud.
Det er viktig å holde bilene rene innvendig og utvendig. Det er smart bilhold, og en leveregel: Ta godt vare på det du har. Jeg vasker mine og barnas biler for hånd. Til sammen blir det fem. Felgene vasker jeg grundig ved hvert halvårlig skifte. De er alltid skinnende rene, som om de skulle være nye.
Jeg tøyer heller aldri grensene med hensyn til dekkskifte.
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall?
– Jeg benytter høytrykkspyler og vasker for hånd. Jeg tilhører typen som ved kuldegrader står opp tidlig søndag for å ta rengjøringen i en vaskehall ved nærmeste bensinstasjon. Da jeg tidligere hadde parkeringsplass i Møllergata i sentrum, hadde jeg høytrykkspyler der, også. Jeg polerer når det trengs. Men favoritten fra yngre dager, gul Simoniz Car Wax, er ikke for menn i min alder.
Annonse
VOLVO-STRID: Sigurd Klomsæt foran familiens Volvo 240.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
(Dekk)hotell i særklasse
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Garasjen er vårt dekkhotell. Den er lager for hjul og dekk til fem biler. Når det gjelder bytte av dekk, får jeg hjelp av en god venn til å passe på at det blir gjort med godt over minste mål. Det er veldig viktig. I fjor byttet jeg et par sommerdekk i juli–august.
Jeg leser Motors artikler om dekktesting og bestemmer valg av dekk ut fra det. Pris ser jeg ikke på. Differansene mellom billige og dyrere dekk er uansett ikke store. Ved innkjøp av andre bruksvarer velger jeg aldri piratmerker. Det gjør jeg heller ikke med dekk, og som regel har jeg valgt Michelin, Continental og Nokia. I gamle dager var det ofte Semperit og Viking.
Jeg bruker piggfrie dekk, med unntak av på Volvo 91-modellen. Den har piggdekk, fordi yngste datter vil ha det. Alle bilene våre er ellers firehjulstrekkere. Da vi flyttet til Lofthus i Oslo i 1997, erfarte jeg at hastighetsmåleren var knyttet til bakhjulene på Volvo 745-en som vi hadde den gang. For å komme over «toppen» av bakken som var dekket av is og inn mot huset, var «spinninga» – nå overdriver jeg litt – oppe i 120 kilometer i timen.
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper eller har kjøpt bruktbil? Og hvor lang levetid mener du bilen din bør ha?
– Outlander S Edition-en hadde gått 39.000 kilometer som leasing-bil. Da sjekket jeg med forhandleren i Ålesund hvem som hadde kjørt den, slik jeg alltid sjekker historikken. Bilene våre er hver gang, nye og brukte, kjøpt hos merkeforhandlere – eller Gisle hos Autostrada. De fleste bilene i vårt eierskap har hatt lang levetid.
Cruisekontroll
Hvor parkerer du bilene dine?
– Mercedes-en står i garasjen, Mitsubishien utendørs eller i parkeringshus i sentrum. Volvo 1991-modellen i en garasje på Årvoll. Volvo 240 tilhører nå yngste datter. Mustangen skal stå i vinteroppvarmet garasje hos svigers. Barna har garasjeplass til sine overtatte Toyota RAV4 og Jeep Wrangler.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din må ha? Hva lytter du til i bilen?
– Adaptiv cruisekontroll. Den benytter jeg til og med når jeg kjører i byen, også fordi det er energibesparende og gir sikkerhet. Mustangen er på sin side av en annen verden, med trommelbremser og så videre. Den har stått inne den siste tiden, for «ombygging» hos Bilfabrikken i Lier. Den har nå blant annet nye seter foran med nakkestøtter, trepunkts sikkerhetsseler og nakkeputer bak, nytt ratt samt overhalte bremser foran og bak.
Jeg lytter mye til NRK P2 og det som foregår der. Politikk og samfunnsliv, som fortsatt er to av mine store interesser. Ikke podkaster, nei. Jeg har vært med i noen, men aldri lyttet til dem.
Hvilken farge har bilen din? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Mercedes EQA-en er grå. Alternativet var skinnende blå, og det var ikke aktuelt. Stort sett har vi alltid hatt svarte biler, og noen røde Volvoer. Aldri hvite biler. Hvorfor ikke? Hvit er drosjefarge.
Annonse
Volvo-bom
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– Volvo EX40, som vi hadde i ett år. Den kostet 614.000, pluss vinterhjul for 25.000 – totalt 639.000. Nå får vi igjen 530.000. Det er jeg ikke fornøyd med. Jeg ble meddelt at de ville kjøpe bilen tilbake for markedspris. Volvo og jeg har åpenbar ulik forståelse av «markedspris».
Har du noen spesielle bildrømmer?
– Nei, egentlig ikke. Jeg var advokat for Amcar-klubben i mange år. Da var det en del pågang for å få meg til å kjøpe amerikansk bil. Jeg har hatt en Jeep Wrangler, men den har sønnen min fått.
Da jeg ville ha Mustang, kontaktet jeg Richard Andersen og Stig Andersen – du kjenner de entusiastene? – som kunne fortelle at det fins 5000 Mustanger i Norge, 3000 av dem med skilter. Min kom til Norge for 11 år siden, fra California. Der er det tørt klima, og dermed fantes ingen risiko for rust. Jeg har god informasjon og dokumentasjon når det gjelder bilens historie. Det er også viktig at selger, barna til avdød mor som selv drev med racerkjøring, ønsket meg som kjøper. Mustang-klubben skal ha et godt miljø. Jeg har en plan om å bli medlem av den. Og så skal jeg ta en tur til Tyrigrava for å treffe bilentusiaster som jeg gjerne vil bli kjent med.