FAMILIELIKHET: Niro EV har fått designelementene vi kjenner fra de større Sportage og Sorento.
FAMILIELIKHET: Niro EV har fått designelementene vi kjenner fra de større Sportage og Sorento.

Test: Kia Niro EV

Her trenger du et godt, gammeldags prisavslag

Det er ganske mange år siden du kunne forhandle deg fram til nærmere 10 prosent rabatt på en ny bil. Men Kia-forhandlerne bør være litt ekstra rause når de skal friste med en Niro.

Publisert Sist oppdatert

Nykommeren fra Kia er absolutt en bra bil. For bare et par år siden ville den vært oppsiktsvekkende bra. Men utviklingen går svært raskt i elbilindustrien.

Dette er en betydelig utvidet versjon av en sak som først ble publisert i magasinet Motor, utgave 2/2022.

Og når vi har erfart hva Kia kan tilby med EV6, og vi vet hva som ellers er på gang av elbiler fra det store Hyundai-konsernet Kia tilhører, så framstår Niro verken som utpreget moderne eller særlig spennende. Derimot som temmelig dyr.

Høyeste poengsum

Kia Niro EV

  • Pris: 417.000–467.000 (ekskl. omkostninger)
  • Drivlinje: 64,8 kWt batterielektrisk motor. 204 hk./255 Nm. Forhjulsdrift, ettrinns automat.
  • Rekkevidde (WLTP): 460 km.
  • Maksimal ladefart: 80 kW (20–80 prosent på 41 min.).
  • 0–100 km/t (fabrikktall): 7,8 sek.
  • Dekkdimensjon: 215/55R17
  • Bagasjerom: 495 (inkl. frunk på 20 liter).
  • Hengervekt: 750 kilo.
  • Lengde: 442 cm. Bredde: 183 cm. Høyde: 157 cm.
  • Konkurrenter: VW ID.3, Renault Megane E-Tech, Cupra Born, MG Marvel.

Fact: Click to add text

Det er tydelig at Kia er proppfulle av selvtillit etter triumfene til storebror EV6 i diverse tester og kåringer. I Motors test ligger den på høyeste poengsum i denne klassen, delt med Hyundai Ioniq 5, som den også deler plattform og en rekke komponenter med (les test av EV6 her).

Rekkevidde og plass

Men vi tror Kia overvurderer markedsverdien til mindre spennende Niro. Det er ikke tilfeldig at vi sammenlikner den med blant annet vesentlig rimeligere Cupra Born. Det er i denne klassen den hører hjemme. Her kan Niro hente avgjørende plusspoeng på rekkevidde og plass.

Men da må prisen ned. En godt utstyrt versjon med metallic lakk og vinterhjul koster tett oppunder en halv million. Det er 100.000 over en godt utstyrt Cupra Born. Den best utstyrte versjonen – altså versjonen norske kunder flest etterspør – har en startpris på 467.000 kroner.

En klasse over

Med omkostninger, det nevnte tilleggsutstyret – og sannsynligvis tilhengerfeste – havner du godt over en halv million.

Du får tilsvarende svært godt utstyrte versjoner av Volkswagen ID.4 og Toyota bZ4X til samme pris. Du får til og med en solid utstyrt bZ4X med firehjulsdrift til samme pris. Da snakker vi om biler fra en klasse over, både komfort- og plassmessig.

Kia Niro EV

75 poeng

Niro EV er ikke en like kompromissløs elbil som storebror EV6. Den holder et jevnt høyt nivå, men tilfører ikke noe nytt i denne klassen. Da blir også prisen for drøy.

Komfort 8/10

Hakket mer behagelig støynivå enn hos forgjengeren e-Niro, men noen vil mene at det fortsatt er for mye hjulstøy. Stiv over mindre ujevnheter, som elbiler flest – men behagelig i høyere tempo. Gode seter. Bra seteplass bak, men ikke optimal sittestilling – også det likt elbiler flest.

Design 7/10

Et stort løft innvendig, der det meste er hentet fra Kia EV6. Rent design og nye materialer med bra kvalitet og friskt utseende. Utvendig har den de mer moderne designtrekkene fra de større Kia-SUV-ene, men sammenliknet med EV6, blir den ganske tam.

Kjøreegenskaper 7/10

Ikke helt på høyde med de mest moderne elbilene med bakhjulsdrift og annen vektfordeling. Litt mer nervøs over ujevnheter når den presses, og styringen er mindre presis rundt nullpunktet. Mer enn nok krefter til sitt bruk, men 204 hester er plutselig i bunnsjiktet i klassen.

Miljø og forbruk 9/10

Vår relativt korte første test ga ikke rom for fullverdig forbruks- og rekkeviddemåling. Men vi noterte langtidsforbruk på 15 kWt/100 km, etter at bilene i flere dager hadde vært kjørt av en rekke testsjåfører. Det tilsier over 43 mil, offisiell WLTP er 46. Svært lovende. Oppdaterte tall kommer.

Utstyr 8/10

Fem utstyrspakker og mye utstyr tilbys, men her synes vi Kia er litt gniene. Du må opp på nest øverste utstyrsnivå (440.000) for å få blant annet head-up-display og el-bakluke. Og du må ha versjonen til 420.000 for å få trådløs lader og mørke ruter bak.

Praktisk 8/10

Bagasjevolum på til sammen 495 liter, inkludert «frunk» på 20 liter, er bra. Hengervekt på 750 kilo duger til hverdagslige gjøremål, men manglende skiluke er et minus. Oversiktlig karosseri, moderne og lettstelte paneler. Gledelig minkende grad av den upraktiske «pianolakken».

Pris 5/10

40–50.000 kroner for dyr, etter Motors mening. Den rimeligste modellen koster godt over 400.000 med vinterhjul, men ingen norske kunder velger denne. En solid utstyrt versjon koster rundt 475.000 kroner, toppmodellen bikker en halv million. Da heter plutselig konkurrentene VW ID.4 og Toyota bZ4X.

Driftskostnader 8/10

Så fersk at Kia foreløpig ikke har service- og vedlikeholdskostnader. Forgjenger e-Niro måtte på service en gang i året / 15.000 km, EV6 har to år / 30.000 km. Uansett blir dette en bil med få problemer og forutsigbare kostnader.

Sikkerhet 8/10

Ikke testet av Euro NCAP ennå, men all grunn til å forvente høy score – som med alle andre moderne Kiaer. Har det siste av assistansesystemer i denne klassen. Forgjengeren gjorde det svært godt i 2016 med daværende testkrav.

Annenhåndsverdi 7/10

Leaseplan forventer et prisfall på 50–60.000 kroner i året de neste tre årene for en topp utstyrt versjon. Etterspørselen er generelt bra, men basert på vår mening om at nyprisen er for høy, frykter vi et større verdifall.

Det vil si: I skrivende stund får du ingen bZ4X i det hele tatt. Et oppsiktsvekkende problem har satt Toyotas første seriøse elbil, og tvillingen Subaru Solterra, bak sperringene på ubestemt tid (les mer her).

Svimlende

Polestar 2 er kanskje et litt mer perifert alternativ til Niro, men en modell som gir en annen visuell opplevelse og en litt eksklusiv følelse. Du får den med forhjulstrekk og fullspekket med utstyr til samme pris. Eller litt mer nøkternt utstyrt – men med firehjulsdrift og svimlende 408 hester – til samme pris.

MOTE: Karosseriplater i kontrastfarge er i ferd med å bli mote. På Niro er det kun toppmodellen som har denne grå, avsluttende vindusstolpen.
MOTE: Karosseriplater i kontrastfarge er i ferd med å bli mote. På Niro er det kun toppmodellen som har denne grå, avsluttende vindusstolpen.

Også forbrenningsmotor

Også Norges mest kjøpte bil i 2021, Tesla Model 3, kommer solid innenfor prisrammen til vår testbil.

De nevnte alternativene er også bygd for batterielektrisk drift, og ikke noe annet. Niro leveres både som helelektrisk og som ladehybrid her i Norge, og med ytterligere utvalg av forbrenningsmotorer på andre markeder.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ROMSLIG:</span> Ok bagasjeplass i kombinasjon med en liten «frunk» gir klasseledende bagasjevolum. Men vi savner gjennomlastingsluke.
ROMSLIG: Ok bagasjeplass i kombinasjon med en liten «frunk» gir klasseledende bagasjevolum. Men vi savner gjennomlastingsluke.

Litt halvhjertet

Det gir noen kompromisser rundt plassutnyttelse og kjøreegenskaper som fort kan avfeies som detaljer, og som knapt registreres av andre enn oss som tester ulike biler hyppig, men som likevel etterlater et inntrykk av noe litt halvhjertet.

I motsetning til megasatsingen EV6, som er helhjertet.

Kia hevder at Niro EV er en helt ny bil, og begrunner det med at dimensjonene har økt i alle retninger. Men det merkes at Niro bærer med seg arven fra modellen den erstatter, e-Niro.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FORBEDRET:</span> Instrumentpanelet er i stor grad hentet fra den større Kia EV6, og det blir naturligvis ikke feil. Nye og solide paneler erstatter delvis den sorte «pianolakken», men midtkonsollen har fortsatt den upraktiske overflaten.
FORBEDRET: Instrumentpanelet er i stor grad hentet fra den større Kia EV6, og det blir naturligvis ikke feil. Nye og solide paneler erstatter delvis den sorte «pianolakken», men midtkonsollen har fortsatt den upraktiske overflaten.

Minusfaktorer

Det er ikke nødvendigvis negativt. e-Niro hadde plass, rekkevidde, funksjonalitet og minimalt med trøbbel. Men den var også ganske dyr, støyende – og temmelig sjarmløs. Det er de samme minusfaktorene som rammer Niro, selv om de to sistnevnte er mindre framtredende nå.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FAMILIEBIL:</span> To personer sitter ok i baksetet, men i likhet med elbiler flest, er det liten avstand mellom gulv og sittepute.
FAMILIEBIL: To personer sitter ok i baksetet, men i likhet med elbiler flest, er det liten avstand mellom gulv og sittepute.

Interiør fra EV6

Bagasjerom på totalt 495 liter (inkludert «frunk» på 20) og rekkevidde på 460 kilometer er derimot viktige plussfaktorer. Vel å merke hvis vi sammenlikner med biler vi mener er mer relevante. Som for eksempel Volkswagen ID.3, Renault Megane E-Tech, Cupra Born og MG Marvel.

Niro har også fått det meste av interiøret fra EV6, med den lange liggende skjermen og det både artige og funksjonelle betjeningspanelet under der igjen. Det gir absolutt et løft designmessig.

Praktisk familietransport

Kjøremessig er ikke Niro like spenstig som de best balanserte konkurrentene, fortrinnsvis et par av de bakhjulsdrevne, som har vist hvor presist og udramatisk en moderne elbil kan håndtere langt mer krefter enn disse bilene trenger.

Men det er først og fremst praktisk og ukomplisert familietransport dette handler om. Og da gjør Niro sine saker bra.

Hadde prisen vært 40–50.000 kroner lavere, ville vi byttet ut «bra» med «strålende».

  • Testbilen var en tyskregistrert versjon, og testperioden var langt kortere enn normalt. Vi vil oppdatere testen med rekkevidde- og laderesultater og eventuelle øvrige justeringer når de første norskregistrerte bilene er klare.