IMPONERER: 100 km elektrisk rekkevidde er høyst overkommelig på denne tiden av året for C-klasse.

Test: Mercedes C-klasse ladehybrid

Denne går fint 10 mil bare på strøm

Mercedes strekker seg over en slags magisk grense med sin nye ladehybrid. Og når eldriften tar slutt, starter virkelig moroa.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes C 300 ladehybrid, st. vogn

  • Pris: 656.000–739.000 (inkl. omkostninger).
  • Pris testbil: 877.000 (inkl. omkostninger).
  • Motor/drivlinje: Forbrenningsmotor på 204 hk og batterielektrisk motor på 129 hk. Systemeffekt: 313 hk. Bakhjulsdrift, 9-trinns automat.
  • Batteri/rekkevidde på strøm (WLTP): 25,4 kWt/104 km.
  • 0–100 km/t (fabrikktall): 6,2 sek.
  • Toppfart: 240 km/t.
  • Vekt: 2045 kg. Nyttelast: 535 kg.
  • Dekkdimensjon: 225/45R18 (foran), 255/40R18 (bak)
  • Bagasjerom: 360 liter. Hengervekt: 1800.
  • Lengde: 475 cm. Bredde (inkl. speil): 200 cm. Høyde: 144 cm. Bakkeklaring: 10 cm.
  • Se sikkerhetstest, Euro NCAP, her
  • Konkurrenter: BMW 3-serie, Volvo V60.

Dalende salgstall til tross – mange mener ladehybridene er det ypperste bilverden kan by på i disse tider.

Og det er ikke så lett å argumentere mot en pakke som gir deg utslippsfri hverdagskjøring og bekymringsfri langkjøring.

Ny definisjon

Spesielt ikke når det første er i ferd med å gli over i det andre. For C-klasse har en så suveren rekkevidde på strøm at hverdagskjøringen fort blir langkjøring.

Mercedes C300 ladehybrid st. vogn

77 poeng

Klasseledende rekkevidde på strøm, enormt med krefter og svært høy kvalitet på blant annet infotainmentskjermer og lys. Men bagasjeplassen ødelegger, og prisen er drøy.

Komfort 8/10

Gode seter, mange justeringsmuligheter. I elektrisk modus er det bra komfort og nok effekt. I hybridmodus jobber automatgiret og motorene diskret og presist. Bra svingradius. Rattbetjeningen krever tilvenning. Brede bakdekk skaper en del hjulstøy. Minus for ujevn bremseeffekt.

Design 8/10

Pen og dynamisk, i stil med øvrige Mercedes med forbrenningsmotor. Familielikheten er kanskje minuset her, vi kunne ønsket litt mer særpreg. Innvendig er instrumenteringen fra store S-klasse. Pent, men kanskje litt upersonlig. Selv sportslige AMG-line har bare 18-toms hjul, det blir litt tamt.

Kjøreegenskaper 8/10

Ladehybriden veier over 300 kilo mer enn bensiversjonen med firehjulsdrift, men understell og styring takler både vekttillegget og de mange hestene med ro og presisjon. Automatgiret med ni trinn jobber presist og effektivt, og trives når den omsider får bryne seg på 313 hester.

Miljø og forbruk 9/10

Suveren rekkevidde på strøm. Vi passerte 10 mil med normal, forsiktig kjøring. Et velutviklet hybridsystem gjør at forbruket på langkjøring holder seg rundt 0,6 etter at eldriften opphører. Rent forbruksmessig er dette svært bra for en så tung og sterk bil. Men nettopp tyngden er selvsagt et minus.

Utstyr 9/10

I god Mercedes-stil får du et rikholdig utvalg av utstyr og en rekke ulike kombinasjoner av farger, tekstiler og overflatematerialer som gir en individuell bil og som gjør kjøpsprosessen ekstra spennende. Men alt koster, selv varme i rattet er ekstrautstyr.

Praktisk 5/10

Huffda. Bagasjevolum på 360 liter er bedrøvelig, og sier det meste om hvor vanskelig det er å pakke en bil med flere motorer og store batterier. Selve bagasjeromsgulvet er omsider blitt flatt, men ligger likevel flere cm over lastekanten. 40:20:40-delt baksete er et pluss. Hengervekt 1800 kilo.

Pris 6/10

C-klasse med bakhjulsdrift er vesentlig dyrere enn BMW 3-serie med firehjulsdrift og halvparten av rekkevidden – og litt rimeligere enn Volvo V60 med firehjulsdrift, mye større bagasjerom og bare 15 km. dårligere rekkevidde. Over 100 km. rekkevidde er absolutt verdt en pris, men likevel en dyr bil.

Driftskostnader 8/10

De løpende utgiftene kan holdes særdeles lavt, om man har greie lademuligheter og sjelden trenger bensinmotoren. Mercedes har fått god erfaring med ladehybridteknologien, og det forventes ikke noe uforutsett der. Men det koster å vedlikeholde Mercedes-kvaliteten.

Sikkerhet 9/10

Testet av EuroNCAP i 2022 (sedan med bensin, som er 425 kilo lettere). Fikk fem stjerner og svært solide resultater i de ulike underkategoriene: Voksenbeskyttelse, 93 prosent. Barnebeskyttelse, 89. Beskyttelse av myke trafikanter, 80. Assistansesystemer, 82.

Annenhåndsverdi 7/10

Leaseplan forventer et årlig prisfall på 110-130 tusen kroner i året de neste tre årene for en versjon til 844.000 kroner, med vinterhjul, hengerfeste, metallic og etterspurt utstyr. Det er et ganske stort fall, som speiler nordmenns flest planer om overgang til elbil.

Betryggende

Og helt avgjørende her: Når eldriften tar slutt, så sørger forbrenningsmotoren for ytterligere en haug med mil gjennom et landskap der bensinstasjoner med enkle betalingsløsninger popper opp med betryggende korte mellomrom. Det er fortsatt slik at en elbil ikke er for alle.

Fases ut

10 mil på strøm har vært en slags magisk grense for ladehybridene. Men det er trolig også en øvre grense. Eldriften er beregnet på by- og nærkjøring, og med dette tallet dekkes nesten tre dager med denne type kjøring for den norske gjennomsnittsbilisten.

Det holder nok i massevis – både for eieren, og for produsenten som utvikler og forvalter en ladehybridteknologi som sakte fases ut til fordel for rene elbiler.

C-klasse er særdeles harmonisk i elektrisk modus. Elmotoren gir 129 hester. Pussig nok samme effekt som i den minste bensinmotoren i en rekke årganger av C-klasse til et stykke ut på 2000-tallet.

HEFTIG? Kanskje er C-klasse finest skrått bakfra? Men relativt små hjul og vinduer uten mørklegging, skaper ikke inntrykk av et lite beist med 313 hester.

Freser entusiastisk

Her er det med andre ord mer enn nok effekt. Og i tillegg skjer det lydløst og sømløst. Og så langt styrer fornuften alt.

Men har du investert i en ladehybrid, så får du også litt klassisk kjøreglede som bonus. I C-klasses tilfelle handler det om en firesylindret motor som freser entusiastisk under press og en nitrinns automatkasse som håndterer den enorme kraftutviklingen med leken presisjon.

Totaleffekten er på 313 hester. Klassikeren 0–100 går på 6,2 sekunder. Vanvittig raskt inntil for noen år siden. Ganske middels sammenliknet med en elbil.

S–KLASSE: Selve instrumenteringen er hentet fra flaggskipet S–klasse. Det er bare luftdysene og formen på panelene, som utgjør forskjellene.

Ypperste nivå

Men som mange har erfart: Kjøreglede handler marginalt om disse sekundene, derimot om opplevelsen av komponenter som spiller på lag og gir deg en mer mekanisk og sanselig opplevelse. Det gjør C-klasse. Selv med et ganske kraftig vekttillegg og kun bakhjulsdrift, er balanse og grep på ypperste nivå.

Merkelig

Bremsene ble vi derimot ikke helt fortrolig med. Lette trykk på pedalen besvares med ørsmå hogg, ikke myke bevegelser. Litt hardere trykk på pedalen besvares med en bremseeffekt som vedvarer et halvt sekund etter at pedalen er sluppet opp.

Det er ukomfortabelt når man først blir oppmerksom på det, men først og fremst synes vi det er merkelig at dette passerer hos Mercedes.

LETTLASTET: Rette vegger og solid gjennomlastingsmulighet gjør det lille bagasjerommet på 360 liter litt mer praktisk.
UFERDIG: Opphøyningen i bagasjeromsgulvet stjeler 130 liter bagasjevolum og ødelegger mye for totalinntrykket av en familiebil. Men gulvet er i det minste blitt flatt og mer praktisk.

Eksteriøret er justert inn mot normen i Mercedes-utvalget. Innvendig er det større endringer. Livsløpet til C-klasse gjorde at den merkelig nok aldri fikk det liggende og trendsettende instrumentpanelet som ble introdusert på lille A-klasse allerede i 2018, og som etterhvert alle de øvrige modellene fikk.

Bedre enn S-klasse

I nyeste versjon slår C-klasse tilbake med en instrumentering vi må opp på selveste S-klasse for å finne igjen. Det er elegant og oversiktlig, men ikke overdådig. Det oppleves mer naturlig i C-klasse enn i det vesentlig dyrere flaggskipet.

BAKSETEKOMFORT: To sitter utmerket i baksetet, bedre enn i mange elbiler. Den avanserte klimastyringen øker naturligvis komforten.

Gå i bresjen

Vi registrerer eminent klarhet og kontrast på skjermer, head-up-display og kamerafunksjoner. På disse områdene viser Mercedes seg fram som en ener, verdig et premium-stempel.

Kontrasten finner vi i overflater med svartlakkert plast, som fanger opp alt av støv og fingermerker. Her burde en produsent som Mercedes gått i bresjen med nye overflatematerialer.

Det meste sitter

Bilen er stappfull av avanserte funksjoner. Det kreves en tilvenningsperiode å mestre alt fra girspak – med mindre man kommer fra Tesla – til ulike funksjoner knyttet til infotainmentsystem og øvrig bildata. Men etter hvert sitter det meste i hukommelse og fingre.

Og apropos det siste: Det gleder oss at Mercedes har fått orden på betjeningsknappene på rattet.

Justeringer

Motor var slett ikke begeistret da vi testet disse funksjonene på en E-klasse i 2020, og mente at det var oppsiktsvekkende dårlig løst (les mer her). Og selv om alt tilsynelatende ser likt ut på nyere Mercedes med det samme rattet, så er det gjort justeringer av både berøringsfølsomheten på sveipefunksjonene, og hvordan det hele er vinklet mot rattet.

PREMIUM: Mercedes beveger seg fra høyverdig premiumfølelse til merkelig middels løsninger. Klimabetjeningen i baksetet tilhører helt klart første kategori.

Nå må sjåføren bevisst aktivere funksjonene. På E-klasse lå de mer eller mindre konstant i veien.

Men løsningene er fortsatt ikke optimale. Det går greit å sveipe lyden opp og ned, fordi det er øret – ikke øynene – som brukes til å oppfatte resultatet. Men fartsholderen krever en kombinasjon av blikkontakt med de små sifrene i displayet og en fingerspissfølelse mange ikke vil mestre.

Hjulstøy

Vi har tidligere testet både C-klasse som sedan og som stasjonsvogn med dieselmotor og firehjulsdrift. Alle ganger har vi stusset over hjulstøyen på grov og slitt asfalt. Inntrykket ble forsterket da vi kjørte bilen på sommerhjul.

Den grove asfalten her i nord er omtrent en like perifer og særnorsk faktor for bilprodusentene som tilhengerfeste. Og da blir prioriteringene deretter. Det viktigste er hva som fungerer utmerket på de store og viktige bilmarkedene.

Bedre løsninger

Men mer støyvennlige hjuldimensjoner hjelper ofte også på norsk asfalt. C-klasse har 245 millimeter brede bakdekk i originaldimensjon, og 255 millimeter i vår testversjon med AMG-utstyr. Det er herfra støyen kommer, inn gjennom hjulhusene bak. Svært viktig for noen. Av marginal interesse for andre.

Vi forventer uansett at Mercedes lager felger og dekkløsninger som ser bedre ut – 17- og 18-tom er litt stusselig i 2022 – og som gir bedre støykomfort.

Heier på følelser

C-klasse kommer dessverre for sent på det norske markedet – som alt annet som ikke er batterielektrisk. Du skal ha oppdaget noe spesielt i glasskula for å forsvare et kjøp med fornuftige argumenter.

Men vi heier på alle som legger følelser i et bilkjøp. Og ikke minst, alle biler som setter rekkevidderekorder.