For et år siden stilte lille Citroën Ë-C3 fra småbilklassen seg i front blant de fem bilene som til slutt endte opp som årets beste bilkjøp i hver sine klasser (les mer her). De øvrige var:
Tesla Model 3 (kompaktklassen), Hyundai Ioniq 5 (familieklassen), Porsche Macan (store biler) og Hyundai Ioniq 5 N (åpen klasse).
Siden den gang har Motor testet og prøvekjørt et hundretalls biler – både spennende nyheter og biler som er blitt merkbart bedre gjennom viktige oppgraderinger.
Nå har juryen – som har bestått av Motors redaksjon – avsluttet diskusjonene og konkludert. Og som du fort ser, så nådde verken E-C3 eller Ioniq 5 helt opp i år.
Vinnerne i de ulike klassene presenteres kommende onsdag.
Og dette er bilene som endte på tredjeplass etter de siste finalerundene:
CITROËN Ë-C3Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
SMÅBILER
CITROËN Ë-C3
MODELL: Max
JURYEN MENER: Fjorårsvinneren hevder seg fortsatt svært godt. Er et ujålete og litt mer tradisjonelt alternativet til de to foran på lista – og godt utstyrt til en lavere pris. Men ikke lenger rimeligst i denne klassen, og allerede litt umoderne på enkelte områder. Det viser hvor raskt utviklingen går.
PRIS FRA: 235.000 kroner.
MOTOR-PAKKA: 295.000 kroner.
KIA EV3Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
KOMPAKTBILER
KIA EV3
MODELL: Exclusive
JURYEN MENER: For deg som engasjerer deg litt ekstra i bilvalget. Her må du forholde deg til et utfordrende design og en pris i øvre sjikt. Tilbake får du særpreg og høy kvalitetsfølelse, men også mye fornuft i form av klasseledende plass og rekkevidde. Det er bare mangelen på firehjulsdrift som demper salget.
PRIS FRA: 360.000 kroner.
MOTOR-PAKKA: 477.000 kroner.
HYUNDAI IONIQ 5Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
FAMILIEBILER
HYUNDAI IONIQ 5
MODELL: Premium LR AWD
JURYEN MENER: Fjorårets vinner i klassen – og fortsatt en opplagt kandidat til seieren, hvis man ser på faktorer som komfort, kvalitetsfølelse og praktiske egenskaper, toppet med solide elbilegenskaper (rekkevidde/lading). Men prisen blir fort høy. Motor-pakka på denne bilen er ganske forsiktig satt sammen.
PRIS FRA: 436.000 kroner.
MOTOR-PAKKA: 608.000 kroner.
HYUNDAI IONIQ 9Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
STORE BILER
HYUNDAI IONIQ 9
MODELL: Premium AWD
JURYEN MENER: En av årets store nyheter. Overbeviser med stor plass – spesielt på tredje rad – god komfort og høyt utstyrsnivå. Kjennere vet at dette i stor grad er samme bil som EV9, men med et litt større batteri og litt bedre rekkevidde – og et helt annet design. Det siste avgjør rekkefølgen på «tvillingene».
PRIS FRA: 700.000 kroner.
MOTOR-PAKKA: 893.000 kroner.
MERCEDES G 580Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
ÅPEN KLASSE
MERCEDES-BENZ G 580
MODELL: EQ Technology
JURYEN MENER: Verdens beste førerposisjon. Her vil du klatre opp og stenge verden ute, med full oversikt og funksjonell luksus og komfort. Men vi kan ikke påstå at det 50 år gamle ikonet har vært helt heldig med overgangen til batterielektrisk drift. Blant annet er hengermuligheten borte, og nyttelasten er lav.
PRIS FRA: 1.829.000 kroner.
MOTOR-PAKKA: 2.163.000 kroner.
Annonse
Motor-pakka
Motor-pakka: Her velger vi utstyrsgraden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Hengerfeste er inkludert fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Serviceavtaler er ikke inkludert. Gjelder prisene en begrenset tidsperiode (kampanjer), opplyser vi om det.