KREVDE PENGER: Volkswagens leasingselskap krevde urettmessig 100.000 kroner av bilkunde, ifølge klagenemnd.
Foto: GEIR RØED
Kjørte for langt:
Krevde 100.000 kr ekstra av bilkunde
Etter at leasingperioden var over, dumpet det ned en regning for overkjørte kilometer på 100.000 kroner.
Vinteren 2022 inngikk en mann en leasingavtale med et av
Norges største leasingselskaper, Volkswagen Møller Bilfinans. Ifølge avtalen
skulle mannen kjøre maksimalt 45.000 kilometer i løpet av den avtalte tre år
lange leasingperioden.
Men mannen kjørte mye mer, rundt 20.000 kilometer ekstra.
For den ekstra kjøringen skulle han ifølge leasingavtalen betale fem kroner per
kilometer.
I de fleste tilfellene leverer leasingtakeren tilbake
bilen etter endt leasingperiode. Men det er mulig å kjøpe ut bilen. Det valgte
denne mannen å gjøre. Han kjøpte bilen for 469.000 kroner.
Kort tid etter utkjøpet av bilen dumpet fakturaen for
overkjørte kilometer ned i mannens postkasse. Regningen lød på 100.840 kroner.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Over markedspris
Leasingtakeren, som nå var blitt bileieren, mente
pengekravet var urimelig og avviste det.
Han mente at man kun kunne få et
pengekrav for overkjørte kilometer når bilen ble tilbakelevert, og ikke når han
i stedet valgte å kjøpe bilen.
Han hevdet også at 469.000 kroner var langt over
markedspris, men at den høye prisen reflekterte at han hadde brukt bilen mer
enn avtalt.
Leasingselskapet Volkswagen Møller Bilfinans nektet å
trekke pengekravet. De mener at de i henhold til leasingavtalen kan kreve
penger for overkjørte kilometer, selv om leasingtakeren kjøpte bilen.
Møller-selskapet mener også at pengekravet er i tråd med
bransjestandarden for leasing.
Uklarhet
Leasingtakeren tok saken til Finansklagenemnda, en
klagenemnd som behandler konflikter mellom forbrukere og
finansieringsselskaper.
Finansklagenemnda mente at formuleringene i
leasingavtalen forutsatte at bilen ble innlevert.
Ifølge nemnda var det ikke klart regulert hva som skjer
når leasingtakeren kjøper bilen. Denne uklarheten skal ikke gå utover
forbrukeren, uttaler nemnda i sitt vedtak. De mener også at kunden kunne
forvente at kjøpesummen inkluderte eventuell kompensasjon for overskredet kilometerstand.
Leasingkunden slapp dermed å måtte betale regningen på 100.840
kroner, i tillegg til kjøpesummen for bilen på 469.000 kroner.
Leasingselskapet aksepterer vedtaket og tar ikke saken videre i rettssystemet, selv om de er uenige i utfallet.
– Dette er et enkelttilfelle. Vi går nå gjennom saken for
å se på hvordan vi kunne ha fulgt opp denne kunden bedre, uttaler Øyvind
Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Møller
Mobility Group, til Finansavisen,
som omtalte saken først.