KJENT STØRRELSE: MG IM5 konkurrerer mot modeller som Tesla Model 3, Polestar 2 og BMW i4.

Prøvekjørt: MG IM5 AWD

MGs aller råeste familiebil

Kinesiske MG er kjent for fornuftige familiebiler. IM5 er ganske fornuftig, men den har også 751 hestekrefter.

Publisert

Pluss:

Ladefart, krefter, kjent merke

Minus:

Sikt bakover, forbruk, konkurrenter

MG utvider sitt modellsortiment med to modeller, SUV-en IM6, som vi nylig prøvekjørte, og den nære slektningen IM5.

IM5 er bygd på samme plattform som SUV-en, og der IM6 havner i konkurranse med Tesla Model Y, blir trolig IM5s argeste motstander Tesla Model 3.

Ikke noen småkarer som MG skal bryne seg på, samtidig betyr dette at MG er på plass i to segmenter med volum. Hvor SUV-en opplagt har det største markedet.

Samtidig er det ikke utenkelig at IM5 kan ta litt plass i gryta der man finner biler som Model 3, Polestar 2 og BMW i4.

Bilkort

Men skal MG ha noe sjans mot slike etablerte modeller, må den ha noe ekstra. IM5 kan i så måte vise til noe som ville ha sendt den til topps hvis det gjaldt bilkort, 751 hestekrefter. Noe som er betydelig mer krefter enn man har behov for.

MG IM5 AWD

  • Pris: 499.900
  • Pris med Motor-pakka*: 540.900
  • Batteri (netto)/motor/drivlinje: 96,5 kWt/751 hk/802 Nm/ettrinns automat, firehjulsdrift.
  • Rekkevidde/forbruk: 575 km/19,7 kWt/100 km.
  • Ladefart: 396 kW. 10-80 prosent: 17 min.
  • Bagasjevolum (liter): 457
  • Lengde/bredde (uten speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 493/196/147/15
  • Vekt/nyttelast (kg): 2298/357
  • Hengervekt/taklast (kg): 1500/-
  • 0–100/toppfart: 3,2 sek/239 km/t.
  • Hjul: 245/40 R20 (foran), 275/35 R20 (bak)
  • Konkurrenter: Tesla Model 3, Polestar 2, BMW i4, Byd Seal, Hyundai Ioniq 6.

*Motor-pakka: Vi velger utstyrs­graden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Sete- og rattvarme er et krav, og generelt prioriteres den mest avanserte lysteknologien. Henger­feste er med fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi helst dette. Service og vedlikeholds­avtaler er ikke med. Gjelder prisene en begrenset periode (kampanjer), opplyser vi om det.

Vi snakker med andre ord om en alvorlig kvikk bil, null til hundre på 3,2 sekunder er brutalt.

På den annen side er jo dette nærmest irrelevant, og mer funksjonelt som noe å skryte av på puben enn på veien.

Det gjør samtidig at prissammenlikningen med Model 3 blir litt interessant. For IM5 ligger midt mellom Model 3 Long Range og Performance.

Det er vanskelig å argumentere for at det er nødvendig med tre kvart tusen hestekrefter, men når bilen først har det, så er det viktig at den håndterer det.

Vekt

På sommerdekk, men med høstvåte veier, er det lite som tyder på at en normalt fornuftig person vil overkoke det fullstendig. Men man skal være klar over at er fem ganger så mye krefter i IM5 som det var i en vanlig familiebil for bare noen få år siden, og at bilen er betraktelig mer hissig i sport-modus enn i normalsettingen som er aktivisert når man starter opp.

ETT MERKE: IM5 tilhører egentlig et annet merke under SAIC-paraplyen, IM Motors. I Kina selges bilen som IM L6. Det er ett eneste MG-merke på IM5.
LENGDE: MG IM5 er 20 centimeter lengre enn Tesla Model 3, men oppleves ikke som en større bil.
SÆREGEN: Bakenden får IM5 til å skille seg ut, men den høye hekken gjør at bakvinduet blir mikroskopisk fra innsiden.
BRØDRE: IM6 koster rundt 35.000 kroner mer, men har trolig et langt høyere salgspotensial i Norge enn IM5.

Det man også merker, er at IM5 veier 2,3 tonn. Her er en Model 3, med sine snaue 1,9 tonn, langt mer smidig og lettbeint.

Sammenliknet med SUV-en, IM6, passer egentlig drivlinjen bedre i IM5, der man sitter lavere i en bil som har et tyngdepunkt nærmere bakken.

Men, i likhet med mange andre elbiler, så er ikke IM5 videre spennende å kjøre. Bilen kan gå veldig fort, men det skjer på en lite spektakulær måte. I rettferdighetens navn så er det nesten ingen elbilmodeller som klarer å omsette masse krefter i noe som også er en stor kjøreopplevelse.

Lav sittestilling

I stedet er nok hovedjobben til IM5 å være en mellomstor familiebil. Den koster cirka 35.000 kroner mindre enn IM6, så det er penger å spare hvis man klarer seg med litt mindre plass og en lavere sittestilling.

Det er også mulig å gå for en utgave som ikke er tilgjengelig med SUV-en.

Innstegsmodellen med bakshjulsdrift og et batteri på 75 kWt har en startpris på 399.900 kroner. Denne skal klare 490 kilometer. I tillegg kan man få modellen med et batteri på 100 kWt og bakhjulsdrift, her er det inntil 650 kilometers rekkevidde, mens testbilen har det store batteriet og firehjulsdrift. Her er rekkevidden oppgitt til 575 kilometer.

Ser man på tallene er det egentlig ikke spesielt imponerende. Det henger sammen med et forholdvis høyt forbruk, biltypen tatt i betraktning. Oppgitt forbrukstall er 1,97 kWt per mil, og på testturen lå vi stort sett over dette.

396 kilowatt

Dette veies opp med en heftig ladefart, 396 kilowatt, som betyr 17 minutter fra 10 til 80 prosent.

Innvendig er det som forventet i en elbil av i dag. Nær sagt ingen knapper, men mye skjerm. Selve kartgrafikken er litt gammeldags, men ellers er det kort responstid og klar grafikk. Det er gode muligheter til å lage egne snarveier og systemet framstår som lett forståelig, men det er litt irriterende, som i mange andre biler, at så å si alt styres via skjerm.

RYDDIG: Interiøret har knapt knapper, det er på skjermene det skjer. Litt svakt at det kun er én ladeplate.
MINI-FRUNK: MG har fått plass til en frunk, men den er bare på 18 liter.
LAVT: Det er noe kort avstand fra sittepute til gulvet.
BAGASJE: Plassen bak er ikke på nivå med Model 3, da det ikke er et rom under gulvet. Til gjengjeld er det en stor bakluke.

Ergonomien er veldig god for folk som foretrekker å sitte lavt i en bil. Det eneste som trekker ned førermiljøet, er en veldig liten bakrute, som gjør at man knapt kan se hva som skjer bak bilen.

I så måte er det greit å vite at parkeringsassistenten fungerer veldig bra.

Kjøremaskin

Av andre mindre vellykkete elementer er en bakseterygg som er delbar i 40/60-splitt, men uten skiluke. Sittehøyden i baksetet er litt lav, en kombinasjon av et gulv som bygger litt høyt, og begrenset takhøyde. Og foran har MG verdens minste frunk. Den er på 18 liter.

Problemet til IM5 er dog ikke disse tingene, det er at det neppe er så mange nordmenn som kommer til å velge denne i stedet for Model 3, Polestar 2 eller BMW i4. Selv om IM5 er MGs beste kjøremaskin, er det vanskelig å se at det skal trekke så veldig mange kunder til merket. Her er det nok storebror IM6 som skal gjøre vei i vellinga.

Powered by Labrador CMS