LITT TRYGGERE: Mitsubishi Eclipse Cross kommer med Mitsubishis åtteårsgaranti.

Prøvekjørt: Mitsubishi Eclipse Cross

En garantert suksess?

Noen nye elbiler fremstår som uferdige produkter med uviss ryggdekning i årene som kommer. Mitsubishi Eclipse Cross er det stikk motsatte.

Publisert

Pluss:

Rekkevidde, ferdig utprøvd, garanti

Minus:

Ikke 4x4, forhjulsdrift, lastekant

MALLORCA (Motor): Mitsubishi er sannsynligvis den aller siste, store produsenten av biler til massemarkedet som leverer et fullverdig elektrisk alternativ. Eiere av lille, praktiske i-MiEV fra 2009 (og det er fortsatt en god del!) må ha oss unnskyldt, vi tenker her på en annen type biler.

Mitsubishi Eclipse Cross

  • Pris: Ikke klar.
  • Batteri/motor/drivlinje (testbil): 87 kWt/220 hk, 300 Nm/ettrinnsautomat, forhjulsdrift.
  • Rekkevidde/forbruk: 635 km.
  • Lengde/bredde (med speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 449/209/157/14,5
  • Bagasjevolum: 545 liter.
  • Vekt (inkl. fører)/nyttelast: 1901/434 kg.
  • Hengervekt/taklast: 1100/80 kg.
  • 0–100/toppfart: 7,9 sek/170 km/t.
  • Konkurrenter: Renault Scenic, Peugeot E-3008, VW ID.4, Skoda Enyaq, Toyota bZ4X, Nissan Ariya, Volvo EX40, trolig også vesentlig større Tesla Model Y.

Men når en slik modell omsider kommer, er det vanskelig å tenke seg et tryggere produkt å debutere med.

Eclipse Cross er nemlig en allerede gjennom­testet bil, ikke minst i Motor-sammenheng.

Mitsubishi vil kalle den et samarbeid, og selvsagt har de et poeng, men som du kanskje allerede har sett på bildene: Modellen kan også kalles en Renault Scenic i ny drakt.

Vi velger å skyve innsigelsene om et «rebadge»-produkt vennlig til side og lister i stedet opp fordelene som bokstavelig talt følger med på det eventuelle kjøpet.

I PROFIL: Fire og en halv meter lang, men plassen opplever vi som god – for alt og alle.

Bra garanti

«Denne er irriterende bra», skrev vi i vår test av Scenic. Vi kommer tilbake til hva som (så vidt) irriterte.

● Én måned tidligere trillet Scenic aller lengst i Motor og NAFs store rekkevidde­test, den stoppet først etter nesten 563 kilometer i dårlig sommervær. Riktignok litt bak oppgitt WLTP-rekkevidde, og vi lurer fortsatt på hvordan bilen ville klart seg på vinterføre, men resultatet overbeviste.

● Når bilen nå leveres med Mitsubishi-design og ellers den samme teknikken, slenger det japanske selskapet et ekstra ess på bordet: Åtte års garanti. Forutsetningen er at service gjennomføres i Mitsubishi-systemet de siste tre av disse.

● Et siste punkt er litt mindre håndfast, men vi gjetter at Mitsubishi og Renault ikke har helt overlappende tilhengerskarer. For noen vil antakelig dette ferskeste alternativet ha en mer traust og tillitvekkende klang.

Firehjulsdrift? Nei!

Det irriterende? Jo da, det følger også denne bilen. Mitsubishis Europa-markedsdirektør Alex Thomas var svært tydelig da han fikk spørsmål om det finnes en åpning for firehjulsdrift i fremtiden. 

«Nei», var svaret. Punktum. Dette til tross for at en noe fjernere plattformslektning, Nissan Ariya, har 4x4 på plass.

Vi taler nok for døve ører, men gjentar gjerne at firehjulsdrift­behovet er overvurdert, tross alle påstandene om at «vi må ha det for å komme opp til hytta».

LIK, MEN ...: Nedre del av bakenden er definitivt Mitsubishis egen.

Ikke blåkopi likevel

Vi slipper ikke tak i Scenic riktig ennå, det er på høy tid å se litt på forskjellene. 

Først og fremst er det noen tall i skjemaene som ikke er klipp-og-lim: 

● Scenic-rekkevidden er 622 kilometer. Eclipse Cross er oppgitt med 13 kilometer mer, 635.

● Scenic gjør unna null til hundre på 8,4 sekunder. Tallet for Eclipse Cross er 7,9.

● Renaulten har en nyttelast på 483 kilo. Eclipse Cross: 434.

2–1 til Mitsubishi, altså. De to første tallene kan  ha sammenheng med en noe lavere totalvekt, men Mitsubishi forteller også om en rekke, mindre eksteriør­tilpasninger. Speilene, spoilerne, understellet, luftspjeldene, hjulene, A-stolpene og bakparten er justert av selskapets ingeniører.

Her kan du sammenlikne selv:

SIST ANKOMMET: Mitsubishi Eclipse Cross. Forskjellene blir mindre tydelige bakover.
FØRST UTE: Renault Scenic.
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN

Syv hendler, null problem

Innvendig er forskjellene færre. 

Vi vil tro at noe av det første en ny fører legger merke til, er rattet og instrumenteringen rundt. Det hele kan bli litt overveldende ved første øyekast. Totalt syv spaker, alt medregnet, og ti knapper på rattet. 

SER DU ALLE? Nei, det gjør du faktisk ikke. Spaken for lyd/stereo er skjult nede til høyre.

Spakene er faktisk en bagatell, det vil du skjønne fort. Lys er der det skal være. Girvelgeren (som for eksempel på en Tesla) likeså. Det samme med vindus­pusserne, som vi riktignok var borti et par ganger på vei mot girspaken, men det setter vi på kontoen for nybegynnerfeil.

De fire resterende: To lett tilgjengelige og lite forstyrrende hendler for kontroll av regenererings­nivået. En kjøremodus­knapp som høyre tommel treffer helt naturlig. Og til slutt, det eneste som krever bittelitt læring, lyd­kontrollen som skjuler seg bak nevnte modusknapp. 

Da er vi på generelt grunnlag mer skeptisk til rattknapper. Bruker du dem sjelden, vil du fort vekk kikke ned for å sjekke at du treffer.

Forhjulsdrift

VARSLER AV: Denne vil mange like.

Øvrig funksjoner er logiske og gjennom­tenkte. Du har ordentlige knapper for viktige funksjoner, i tillegg til de rause skjermene. 

Og, ikke minst: På venstresiden av rattet finner du knappen som umiddelbart eliminerer alle irriterende varslinger. (Vi passer på å tilføye: Husk at noen varslinger kan være nyttige! Funksjonen kan da også skreddersys.)

Prøvekjøring er prøvekjøring, og tross en del timer tilbrakt bak rattet, må du vente på Motors test for å få den endelige dommen over kjøreegenskapene på norske veier, og kanskje i snø. 

Av de tre drivlinjemulighetene – forhjuls-, bakhjuls- og firehjulsdrift – mener vi på generelt grunnlag at den første er den dårligste for elbiler. 

Men førsteinntrykket var at dette er en fullstendig intuitiv, moderne og behagelig bil å kjøre, helt fri for negative overraskelser.

Se flere bilder her (saken fortsetter under):

BÅDE OG: Knapper + trådløs lading under skjermen.
HER ER DEN! Lydspaken titter frem.
ÅPENT: Foran midtkonsollen.
FLOTT ARMLENE: Men litt enklere enn Scenic.
LASTEKANT: Går greit for de fleste.
SKILUKE: Nok til flere par.
HELT NED: Men for skrått til sengeplass.
BUNNEN: Enda litt plass.
«GAMIFICATION»: Noen andres score!
INGEN FRUNK: Foreløpig uten deksel.
INGEN TVIL: Rombe-symbolet har du sett før.
APPEN: Kontroll fra utsiden.
VELKJENT? Ikke ulik markedslederen.

 
­Prøvesitt!

Setene er gode, helt klart fra øverste hylle av «vegansk skinn», og de kan justeres på en rekke måter. 

Når du sitter som du skal, unngår du også å ende opp med passasjerens profil. Bilen kan nemlig styre dette via ansikts­gjenkjenning. 

Tilting av sitteputen slet vi likevel litt med, og korsryggstøtten hadde et spenn fra ganske tydelig til nesten en følelse av å ha et kne i ryggen. Her er vi neppe representative, så bare husk å finne ut om det passer for deg.

FIFFIG: Halvveis blendet glasstak ...
... vi ber om mer ...
... nesten i mål.

Baksetene i Scenic har Motor rost i flere omganger, og også i Eclipse Cross vil passasjerer finne seg til rette. Vi føyer likevel til: Sjekk knevinklene, hvis du skal frakte høye personer på jevnlig basis.

Helt bakerst har du plenty plass i dybden, men også en overraskende høy lastekant. Baksetene kan legges ned i 40-20-40-stil. Dermed har du også en solid gjennomlastingsluke å rutte med.

Hva med prisen?

De første bilene kommer til Norge i mars, kundeutleveringer starter måneden etter. 

Så var det dette med pris, da. Den er ikke klar ennå. 

Ha to faktorer i mente, mens du venter:

Scenic-prisen, naturligvis. Pluss vissheten om at Mitsubishi neppe brenner etter å ha enda en litt for dyr bil i stallen, i tillegg til Outlander

Powered by Labrador CMS