PRISFORSKJELLER: Yngve Øverland har nå fått sitt nye 12-voltsbatteri til 2600 kroner montert.

Yngve fikk prissjokk:

Original­batteri var nesten tre ganger dyrere

– Hva har skjedd med merke­verkstedene, spør Yngve Øverland. Han fikk nytt batteri til sin Ford Mondeo til nesten tredelen av prisen hos et lite lokalt verksted. 

Publisert

Yngve Øverland i Bodø trengte nytt startbatteri til sin 10 år gamle Ford Mondeo. Da opplevde han det mange bileiere erfarer, når de sjekker priser hos flere verksteder.

● Først kontaktet han merkeverkstedet Sveins Auto, som skulle ha 7161 kroner for å skifte til et nytt originalt batteri.

● Deretter kontaktet han et verksted i Bosch Car Service-kjeden som skulle ha bare litt mindre; 6900 kroner.

● Det store prisforskjellen oppsto først da han kontaktet et verksted i Bilextra-kjeden. De skulle ha 2898 kroner.

● Øverland ga seg ikke, og kontaktet det lille lokale verkstedet Rensåsen Dekk & Servicesenter.

– De leverte nytt batteri til meg ferdig montert for 2600 kroner, forteller Øverland.

Motor har sett dokumentasjon på de to rimeligste tilbudene og på det dyreste fra merkeforhandleren. Det fjerde tilbudet, det nest dyreste, fikk Øverland kun muntlig.

– Spesialverktøy

Batteriene er ikke identiske, men alle passer til Øverlands 2015-modell Ford Mondeo, som har stopp/start-funksjon.

YNGVES BIL: Ford Mondeo 2015-modell.

Men batteriet fra det lokale verkstedet Rensåsen har en litt høyere starteffekt enn originalbatteriet, med 730 ampere i stedet for 700 på originalbatteriet – noe som er en fordel spesielt vinterstid, med lave temperaturer.

– Over 7000 kroner fra Ford-verkstedet er jo helt på jordet sammenlignet med 2600 kroner, sier Yngve Øverland.

Motor har spurt merkeforhandleren om den høye prisen de tar.

– Vi er merkeforhandler, med utdannede folk og spesialverktøy, forklarer servicesjef Christian Frantzen ved Sveins Auto. 

Han valgte likevel å kontakte Ford-importøren for å finne ut om prisen var feil eller for høy.

Det var den ikke. I en påfølgende epost beklager likevel Frantzen at Øverland ikke fikk tilbud også om et uoriginalt 12-voltsbatteri.

– Men det ble han dessverre ikke tilbudt i en hektisk hverdag, skriver han.

1400 kr mer

Etter at Motor tok kontakt, tilbyr imidlertid merkeverkstedet et uoriginalt batteri til 4074 kroner.

Det er over 3000 kroner mindre enn for det originale batteriet, men likevel 1400 kroner mer enn prisen det lille lokale verkstedet Rensåsen tok.

Etter denne erfaringen vil Yngve Øverland kun bruke merkeverksted til service og merkespesifikke reparasjoner, og ikke-merkeverksteder til bilreparasjoner som er tilnærmet like på alle biler, samt til småting som bytte av lyspærer og batteribytte.

Powered by Labrador CMS