SIKRER RABATTEN: Bombrikke og AutoPASS-avtale sikrer brukerne rabatt gjennom bomstasjonene.
Foto. GEIR OLSEN
Opprettet tilsynssak:
Slik mener de bompenge-selskapet bryter loven
AutoSync, landets største bombrikke-utsteder, har fått frist til onsdag med å forklare Forbrukertilsynet hvorfor de dobler prisen.
Forbrukertilsynet har opprettet tilsynssak mot selskapet, men AutoSync avviser at de har gjort noe galt, viser et møtereferat Motor har fått tilgang til.
– Vi er trygge på at endringene vi gjør er i tråd med gjeldende regelverk, og Forbrukertilsynet vil naturligvis få alle de opplysningene som de har bedt om, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i AutoSync, til Motor.
Nylig varslet AutoSync at prisen på deres bombrikkeabonnement dobles til 10 kroner måneden fra 1. januar, altså 600 kroner for en fem års periode, samtidig som det innføres nye tjenester som del av brikkeavtalen.
AutoSync overfører automatisk 1,8 millioner brikkeavtaler til den nye abonnementsavtalen fra nyttår, med mindre kundene aktivt heller velger å kjøpe brikken mot et engangsbeløp på 250 kroner for fem år.
Tilsynet mener AutoSync bryter markedsføringsloven ved å kreve betaling for tilleggstjenester uten aktivt samtykke fra brukerne, kom det frem på et møte mellom tilsynet og AutoSync i forrige uke.
Høy prioritet
Tilsynet understreket i møtet at de ennå ikke har fattet vedtak mot AutoSync, men opplyste at man har startet å skrive et såkalt forhåndsvarsel om vedtak.
– Saken er høyt prioritert hos oss, sier underdirektør Tonje Drevland i Forbrukertilsynet til Motor.
Den nye avtalen krever ikke aktivt samtykke; AutoSync-kundene som tier, får de nye vilkårene i abonnementsordningen fra 1. januar. Det mener Forbrukertilsynet er et brudd på markedsføringsloven §11, som forbyr å kreve betaling for tilleggstjenester uten uttrykkelig samtykke fra den enkelte forbruker.
«Etter vårt syn kommuniserer AutoSync at de nå inkluderer tilleggstjenester i avtalen og derfor øker prisen», heter det i et referat fra møtet i forrige uke som begge parter har underskrevet.
AutoSync mener det ikke er snakk om innføring av betaling for tilleggstjenester.
Selskapet sier dette er en prisøkning på abonnementsavtalen – og at de samtidig har de tatt inn fordeler for kunden i avtalen. AutoSync mener avtalevilkårene gir adgang til en slik endring.
«Åpner spørsmål»
Påminnelse ved eierskifte er allerede en etablert funksjonalitet hos utstederselskapene, og verdien av muligheten til å kunne pause abonnementet fremstår noe uklar.
– Jeg kjenner ikke hvilke løsninger de øvrige utstederne har for eierskiftevarsling, men jeg kjenner vår løsning godt. AutoSync varsler kundene per SMS så snart vi mottar melding om eierskifte fra Motorvognregisteret, så lenge AutoPASS-avtalen ikke allerede er oppdatert. Vi har valgt SMS for å nå raskt og effektivt frem til kundene, selv om SMS har en høyere kostnad enn e-post. Nå tar vi varslingen inn i tjenestebeskrivelsen for abonnementsavtalene, sier Skovly.
Selskapet sender ut om lag 10.000 SMS-er hver måned for å forhindre at kunder havner i bompengfella ved eierskifte.
I pressemeldingen om nyheten 3. november, heter det:
«AutoSync lanserer ved årsskiftet en ny generasjon AutoPASS-avtaler. Kundene får en enklere og mer fleksibel abonnementsløsning – med flere nyttige digitale tjenester, som automatisk påminnelse ved eierskifte og mulighet til å sette abonnementet på pause».
Forbrukertilsynet mener den nye avtalen er kommunisert som noe annet enn prisøkning, men det er uklart om nye, utfyllende formuleringer gjør saken bedre.
«Det kan oppstå andre spørsmål om lovligheten av en ren prisøkning», advarer tilsynet.
Strengt regulert
«Innkreving av bompenger på offentlige veier i Norge er strengt regulert», heter det på hjemmesidene til AutoSync.
Utstederforskriften
- Utstederforskriften regulerer betalingsløsningene for bompenger og ferjetransport gjennom AutoPASS-løsningen. Etter en høringsrunde vedtok Samferdselsdepartementet nylig å endre forskriften på to punkter:
- §19 første ledd bokstav c ble endret.
- Fra: «gebyrer knyttet til utstedelse eller erstatning av elektronisk brikke som står i rimelig forhold til utsteders kostnader forbundet med dette».
- Til: «gebyr for utstedelse og erstatning av elektronisk brikke, som ikke kan overstige utsteders innkjøpskostnad og kostnad for å sende brikken til brukeren».
- Dessuten krever forskriften nå at «gebyr for betalingsmiddel, eller betalingsinstrument, skal følge reglene i finansavtaleloven».
Og dette gjelder enda mer etter 7. november, da Samferdelsdepartementet fikk vedtatt en endring i den såkalte utstederforskriften som innebærer at brikkegebyret kun kan dekke kostnaden som utstederselskapene har hatt til å kjøpe brikken og sende den til brukeren.
Den kostnaden er i underkant av 200 kroner, eksklusiv moms, men har ikke vært regulert de siste årene, får Motor opplyst.
Forskriftsendringen kom etter kraftige protester i et høringssvar fra Utstederforeningen.
«Vegdirektoratet forsøker også å innskrenke muligheten til å tilby abonnementsløsning uten noen egentlig begrunnelse for det», heter det i deres høringssvar. I en eventuell endring burde det fremgå «tydeligere at utstedere kan få dekket de kostnadene som i bedriftsøkonomisk forstand» er knyttet til å sikre brukerne brikkefunksjonalitet, enten det skjer via kjøp eller abonnement.
«Endringer ut over dette er Utstederforeningen sterkt kritisk til. Det vil utfordre en helt fundamental komponent for forretningsmessig utstedervirksomhet, nemlig stabile rammevilkår», skrev de.
Men de snakket for døve ører.
Utstederselskap
- Det er nå fem bompengeselskap i Norge, men det er bare utstederselskapene som har lov til å inngå brukeravtale og utstede Autopass-brikker.
- Det er to dominerende utstederselskap i Norge, AutoSync (eid av Fremtind, med 1,3 mill. kunder) og Flyt (eid av Gjensidige, med 850.000 kunder) som begge selger brikken på abonnement til 5 kroner pr måned, i tillegg til det mindre SkyttelPass (som er eid fylkeskommuner på Sør- og Vestlandet) som tar en engangspris på 200 kroner.
- Det er avtale med et utstederselskap om bruk av elektronisk betalingsbrikke som i dag er forutsetningen for å få enkelte bompengefritak, reduserte bompengetakster og den såkalte brikkerabatten på 20 prosent.
- Departementet har fastsatt størrelsen på godtgjørelsen som utstederselskapene mottar fra bompengeselskapene for innkrevingstjenesten.
Bred enighet
– Brukerne skal ha rett til en brikkeavtale som tilsvarer kostnader for innkjøp og utsendelse av brikken. Dette er en sak som både Stortinget og jeg har vært opptatt av. Endringen sikrer klarhet i hva brukerne skal betale, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård da forskriftsendringen ble kjent.
Statsråden har bred politisk støtte for endringen, får Motor opplyst fra opposisjonen på Stortinget.
Det er tre dominerende utstederselskap i Norge, AutoSync, Flyt og SkyttelPass.
AutoSync – et heleid underbruk av Fremtind, forsikringsgiganten som har Sparebank 1, Eika og og DNB på eiersiden – er det største med 1,3 millioner kunder som samlet har over 1,8 millioner brikkeavtaler.
Les alle Motors biltester:
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Kjentfolk om bilholdets gleder og sorger:
Møt disse glade entusiastene:
Flere forbrukersaker på Motor.no:
Har du lest disse sakene fra Motor?