Ryktene har svirret en stund, men nå er det offisielt: Tesla har lansert en ny versjon av sin bestselger, Model Y. Og jammen fulgte lillebror, Model 3, hakk i hæl.
Det skjedde uten større salutter, selv om det er nettopp disse bilene selskapets aksjonærer har ventet på i lang tid.
Begge nyvinningene har fått tilnavnet Standard og blir innstegsmodeller i rekken.
● Rent utseendemessig skiller «Standard»-Y seg litt fra de øvrige. Som du ser av bildet helt øverst, har den to smale frontlykter uten en lysstripe som forbinder dem.
Og som du ser på bildet av bakpartiet – her skjer noe av det samme, en slags blanding av gammelt og nytt design.
● Den har bakhjulsdrift.
● Modellen blir utstyrt med velkjent teknologi. Det betyr at den oppfører seg temmelig nøyaktig som andre Teslaer med hensyn til apptilgang, navigasjon, infotainment, trådløse oppdateringer og tilganger til Teslas økosystem. I det hele tatt – alt selskapet oppfatter som sine signaturegenskaper.
● Setene er i tekstil.
● Midtkonsollen er ganske annerledes. Se bildene under.
ANNET DESIGN: Et stort rom foran.
ANNET STOFF: Merk også strukturen i setet.
● Standardhjulene er attentommers, nittentommers er tilvalg.
● Bilen har ikke glasstak.
● Så vidt vi kan se av bildene, får også denne modellen kamera foran.
Annonse
Tregest!
Men: Billigere og lettere materialer betyr lavere vekt. Derfor skal dette bli Teslas mest effektive bil, med et forbruk på 13,1 kWt per 100 km.
Rekkevidden er følgelig også anstendig. Den er på 321 miles, eller 516,5 kilometer, etter den amerikanske EPA-standarden. EPA er markant strengere enn WLTP, men omregningsformlene avviker en del. Snaut 20 prosent mer kan være et anslag.
0–100? 6,8 sekunder. Mer enn fort nok, likevel den tregeste Teslaen noensinne, med 0,9 sekunders margin til bakhjulsdriftversjonen vi kjenner hjemmefra.
Model 3 Standard er et naturlig, men noe mer overraskende tilskudd.
Mindre har vært skrevet i forkant, og ikke like mye informasjon er tilgjengeliggjort i forbindelse med lanseringen. Spesifikasjonene likner likevel mye på Model Y – du kan studere både tall og bilder her, i den amerikanske konfiguratoren (velg «North America» hvis den prøver å sende deg hjem igjen).
Denne er også oppgitt til å ha 321 miles i EPA-rekkevidde, men 0–100-tiden er nøyaktig ett sekund kjappere enn Y-en.
Foreløpig er modellene kun lansert i USA. Vi gjetter for egen regning at Tesla følger opp globalt, siden dette så åpenbart er ment å være volummodeller, skreddersydd for salg i store kvanta.
Oppdatert: Les mer om hva Model Y Standard har – og ikke har – i artikkelen under. Der kommer det også frem at fabrikken utenfor Berlin forbereder seg på å lage bilen.