TOPPUTSTYRT: Vil du toppe denne utstyrsversjonen av Inster, kan du kjøpe en takkurv til 10.000 kroner.

Prøvekjørt: Hyundai Inster Cross

Sprenger rekkevidden

Det hender at biler overrasker positivt i rekkeviddemålinger. Lille Inster gjør det hver gang.

Publisert

Pluss:

Rekkevidde, baksete, sjarm

Minus:

Pris, kjøreglede, design?

Tre av Motors uavhengige forbrukstester av Hyundais snodige småtass, viser det samme:

Gjennomsnittsforbruket vårt ender påfallende ofte under det offisielle tallet (WLTP). Ingen andre biler vi har testet jevnlig, har like gjennomgående positive avvik.

Logisk nok tilsier dette også rekkevidde over det offisielle tallet. For Inster Cross med 17 toms hjul, er dette 360 kilometer. 

Hyundai Inster Cross

  • Pris: Fra 330.000
  • Pris med motor-pakka*: 350.000
  • Motor/drivlinje: 49 kWt/115 hk/147 Nm, forhjulstrekk, ettrinns automat.
  • Rekkevidde/forbruk (WLTP): 360 km/15,1 kWt/100 km.
  • Lengde/bredde (eksl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 383/161/158, 14,4
  • Lading: 120 kW, 10–80 prosent på 30 min.
  • 0–100/toppfart (sek/km/t): 10,6 sek/150 km/t.
  • Vekt/nyttelast: 1460/410
  • Bagasjevolum (liter): 280 (351 med bakseter skjøvet fram).
  • Konkurrenter: Citroën ë-C3, Firefly, Dongfeng Nammi Box, JAC E30X.
  • *Motor-pakka: Her velger vi utstyrs­graden og tilleggene vi mener gir mest for pengene. Vinterhjul, ladekabler og valgfri metallic lakk er alltid inkludert. Varme i seter og ratt er et krav. Adaptiv fartsholder prioriteres alltid, generelt også den mest avanserte lysteknologien. Henger­feste er med fra kompaktklassen og oppover. Kan bilene leveres med firehjulsdrift, velger vi som regel dette. Service/vedlikeholdsavtaler er ikke med. Hvis prisene gjelder en begrenset periode (kampanjer), opplyser vi om dette.

Du får ytterligere en mil med rimeligere utstyrsversjoner og mindre 15-toms hjul.

Vi har flere ganger passert 400 km rekkevidde med ulike utgaver av Inster – og fortsatt hatt batteri­prosenter igjen til å nå en lader på udramatisk vis.

Matt lakk

Tilbakemeldinger fra ferske kunder underbygger også inntrykket av at Inster fint kunne smykket seg med et enda bedre WLTP-tall.

Litt dyrere

Utstyrsversjonen Cross smykker seg derimot med matt grønn lakk og svart tak inkludert i prisen. Inntil videre er dette det eneste fargevalget. Det kler bilen godt.

Andre felger og annen støtfangerdesign derimot, gjør bilen verken tøffere eller mer elegant, man kanskje litt rarere. Og en del dyrere. 

DETALJER: Andre felger og litt annen dekor gjør ikke nøvendigvis den forhjulsdrevne Cross tøffere. Men den matte grønne lakken med svart tak, er fin – og inkludert i prisen.
KVALITET: Ratt og store deler av instrumenteringen kjenner vi igjen fra andre Hyundai-modeller.

Skyvbart baksete

Men bortsett fra litt for høy pris for dekorelementer vi ikke trenger – en Inster med Motor-pakka er 40.000 rimeligere – så har Cross-versjonen de samme egenskapene som de øvrige utstyrsversjonene.

Som det skyvbare baksetet, som gir limousin-komfort i hverdagen, og solide 351 liter bagasjevolum de få gangene du har behov for å fullaste en bil som dette.

VIKTIG: Baksetene kan skyves fram og tilbake, og vinkelen på ryggen kan justeres. Komforten skifter dermed mellom svært behagelig og temmelig knapp.
STØRRE: Med baksetene skjøvet helt fram øker bagasjevolumet fra 280 liter til 351 liter.

Kvalitetspreget

Legg også til den modne kjørefølelsen, til tross for de beskjedne dimensjonene, samt et kvalitetspreget førermiljø som vi kjenner igjen fra større og dyrere Hyundai-modeller. 

I sum er Inster en bil som utfordrer tankesettet vårt rundt hvor stor bil man egentlig trenger. 

Powered by Labrador CMS