MOMSBÅTER: Ford ett av flere merker som henter ekstra med biler før nyttår, med det de selv kaller et «momsskip.»Foto: FORD
Momsgrensen:
Skal du ha ny bil før nyttår? Slik ser tilbudet ut
De store bilimportørene prøver å møte den foreslåtte momsgrensen på ulikt vis. Noen har garantier. Andre har biler å selge. For kundene gjelder det å følge med.
De norske bilimportørene fikk et problem i fanget da regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett vil senke momsgrensen for nye elbiler fra 500.000 kroner til 300.000 kroner fra 1. januar.
Forslaget er ikke vedtatt, men kan bli en realitet.
Med så kort tid igjen til fristen, er det vanskelig å få tak i biler.
Samtidig gir det et rush av kunder, når nybilprisen kan øke med 50.000 kroner om kort tid.
Motor har hørt med mange av de store aktørene, og løsningen på leveringer og pris varierer.
Tesla har årets desidert mest leverte nybil i Model Y, i tillegg er den amerikanske produsenten største merke.
Her har leveransene av Model Y Long Range blitt flyttet til 2026, men med en egen kampanje.
Bilen kan nå bestilles med en nominell flytende rente fra 1,99 prosent de første 3 årene og med en Tesla Bonus på opptil 50.000 kr, som skal dekke eventuell ekstra moms som følge av foreslåtte endringer i statsbudsjettet.
Tesla melder at dette gjelder for Model Y Premium Long Range Firehjulsdrift bestilt mellom 3. november og 31. desember 2025, med levering mellom 1. januar og 31. mars 2026.
RUSH: Bilimportørene forteller om et rush av kunder som vil sikre seg en ny bil før den foreslåtte momsgrensen for elbiler slår inn.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Det kan likevel tenkes at noen av bilene kan få levering før nyttår. Hvis det skjer, er det med en nominell flytende kampanjerente fra null prosent.
På Teslas hjemmeside vises når de forskjellige modellene har estimert levering, og per nå er det Model Y Standard Bakhjulsdrift, Model Y Premium Long Range Bakhjulsdrift og Model 3 Long Range Firehjulsdrift som er oppgitt til 2025.
Annonse
Mercedes-Benz
– Slik situasjonen er nå, jobber vi tett med fabrikken for å få alle kundesolgte biler til Norge før fristen, dersom foreslått avgiftsendring blir vedtatt i Stortinget, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør for Mercedes-Benz Norge.
Han sier fabrikken pleier å levere som avtalt. Samtidig er Mercedes-Benz inne i en periode med modellskifter, det gjør at enkelte modeller uansett ikke vil rekke fristen. De debuterer på markedet neste år.
– Kontraktene som signeres i dag på CLA og CLA Shooting Brake og GLC, har ingen kompensasjon eller forbehold om avgiftsøkninger. Dagens høye kontraktstall viser at prisene er meget konkurransedyktig, også etter en eventuell innføring av moms, dersom dette blir vedtatt i Stortinget.
Myrhaug sier de har diverse Launch Edition modeller på GLC med en kundefordel på snaue 40.000 kroner ved kontrakt før 31.12.2025. EQA og EQB 300 4matic Special Edition Plus, frem til novemberproduksjon, er garantert levert i år.
– Når det gjelder EQE SUV, har vi et lite antall biler igjen i Norge med garantert levering i år. Her er det førstemann som til mølla, sier han.
BYD
Kinesiske BYD nærmer seg en topp-10 plassering i 2025, og har nær doblet leveringstallet sammenliknet med i fjor.
Den norske importøren var forberedt på regjeringens forslag og har sikret seg ekstra leveranser.
– Vi har fremdeles ledige biler, alle modeller, med ankomst Norge i desember, men med dagens salgstakt kommer vi til å gå tomme i år, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.
Annonse
Ford
Ford hadde Explorer inne blant de ti mest leverte nybilene i oktober, og sier de har bra med biler tilgjengelig.
– Per nå har vi ingen problemer med å håndtere alle som ønsker å kjøpe en ny, elektrisk Ford med registrering i år, og da kan vi nevne Mustang Mach-E, Capri, Explorer, Puma, F-150 Lightning og E-Tourneo Custom.
Det sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør hos den norske importøren.
Ford har ikke planlagt noen for form kompensasjon for biler som registreres etter nyttårsskiftet, men sier de har mange gode kampanjetilbud – og skal også ha snudd seg fort rundt da forslaget ble fremmet.
– Vi sikret oss god tilgang på elbiler, alle modeller og alle utstyrsnivåer, sier Sønsteby.
FORTSATT BILER: Ford og Kia sier det fortsatt har biler på lager.Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Volvo
Volvo har tidligere sagt til Motor at de blant annet henter biler fra Sverige for å møte den økte etterspørselen.
Annonse
BMW
– I skrivende stund finnes det et stort antall BMW og Mini vi kan levere før nyttår, inkludert flere i4 og iX1, sier Tine Teigene Dalen, seniorrådgiver i Släger, som tar seg av kommunikasjonen for BMW i Norge.
De opererer ikke med noen garanti hvis bilene ikke blir registrert før 1. januar.
– Generelt kan vi si at vi benytter bransjestandard kjøpsavtale, der det framgår at kunde må dekke eventuelle endringer i engangsavgift og moms. Bilens nettopris uten moms og avgift er dekket av prisgaranti ved signering.
Skoda og VW
Skoda har, som alle merkene under Harald A. Møller, momsgaranti til alle som bestiller en ny elbil før nyttår.
Kommunikasjonssjef Alexander Ulvestad Hjermind anbefaler ellers kundene å ta kontakt med en forhandler, for å høre om mulighetene for å få tak i en bil før nyttår.
Momsgarantien innebærer at Harald A. Møller tar ekstraregninga hvis kontrakten inngås i perioden fra og med 28. oktober 2025, til statsbudsjettet for 2026 er endelig vedtatt.
Da må bilen være bestilt eller bli bestilt fra fabrikk med første mulige tidspunkt for registrering og momsberegning perioden mellom 1. januar og 31. mars 2026.
Volkswagen er en del av samme importørselskap, og dekkes også av garantien.
– Vi har både ID.4 og ID.7 som kan leveres i år. Men det går fort unna, så det er lurt å ta kontakt med din lokale forhandler så fort som mulig om du vil ha bil på denne siden av årsskiftet, sier Torkel Nohr Fjørtoft, kommunikasjonssjef for Volkswagen.
Annonse
Xpeng
Kinesiske Xpeng har også innført en slags garanti for biler som ikke kan leveres i tide. Importøren får et ekstra parti med biler som skal selges med 2025-pris, selv om levering eventuelt skjer i 2026. Hvor mange biler det er snakk om, er ikke klart.
– I tillegg har vi en del G6 og G9 på lager, men ikke i alle farger, sier Knut Arne Marcussen, pr-sjef hos Xpeng-importøren.
Kia
Kia-importøren kjører ingen garantier direkte mot den eventuelle momsøkningen, men bruker i stedet salgskampanjer.
Informasjonssjef Christian Lagaard sier de allerede i oktober har nær tredoblet salget, men at biler fortsatt er tilgjengelige for levering før 2026.
– Med EV3 er det gode muligheter. EV6 begynner å bli tomt, men fortsatt noen igjen. Det er lurt å være rask. For EV9 er det noen muligheter igjen når det gjelder 6-seter. Det er tomt for 7-setere, sier han.