VIL HA MOMSBREMS: Ingrid Liland, nestleder i MDG, kommer til budsjettforhandlinger med krav om at regjeringens endrer prioriteringene sine rundt elbilmomsen.

Starter budsjettforhandlingene:

Krever saktere innfasing
av moms på elbiler

Miljøpartiet De Grønne ber om at regjeringen fra stats­budsjettet i 2027 senker innslagspunktet for elbilmoms med maks 100.000 kroner pr år. Nå starter forhandlingene.

Publisert Sist oppdatert

Arbeiderpartiet inviterer til oppstart i budsjettforhandlingene fredag ettermiddag, og da samles en rødgrønn bukett hvor to av fem partier har bedt regjeringen bremse den planlagte opptrappingen av elbilmoms fra neste år.

MDG la frem sitt alternative budsjett fredag formiddag, og der blir det foreslått at innslagspunktet senkes til 400.000 kroner fra 1. april neste år – og at regjeringen fra 2027 senker innslagspunktet med maks 100.000 kroner per år.

Kostnadene for 2026 er beregnet til tre milliarder kroner.

I dag er det moms bare på den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner, mens regjeringen har foreslått å senke fritaksgrensen til 300.000 kroner i neste års budsjett – før det innføres full moms fra 2027.

MDG ber ikke bare om enn saktere innfasing, men krever også at Stortinget ber regjeringen sende en søknad til EFTAs overvåkningsorgan ESA i 2026 for å sikre at den norske fritaksordningen kan fortsette.

Forhandlingsstart

Regjeringen trenger enighet med Senterpartiet, Rødt, SV og MDG hvis de vil presentere et helhetlig budsjett som har flertall i Stortinget.

Et første møte er på planen fredag ettermiddag.

Forhandlingene om budsjettet mellom regjeringen og de rødgrønne støtte­partiene skal være avsluttet før Stortinget tar juleferie. Finanskomiteen har frist til å avgi sin innstilling 15. desember.

SV presenterte sine krav torsdag – blant annet med ønske om utsettelse av momsendringen til 1. mars, samtidig som de varsler kamp mot full moms fra 2027.

Senterpartiet og Rødt har ikke utfordret moms-forslaget i sine alternative budsjetter.

MDG vil øke veibruksavgiftene på bensin og autodiesel og ta inn 5,7 milliarder kroner mer enn regjeringen foreslår, i tillegg til å skjerpe årsavgiften for fossile lastebiler med 200 millioner kroner.

Ned med Nye Veier

På samferdselsfeltet vil MDG redusere midlene til store, nye veiprosjekter med en milliard kroner, spare like mye på stans i bompengereduksjoner, og legge ned utbyggingsselskapet Nye Veier – som betyr ytterligere en milliard mindre på statsbudsjettets utgiftsside.

I stedet ønsker MDG en krisepakke til kollektivtransporten på 1,65 milliarder, ved siden av 350 millioner mer til byvekstavtaler og 400 millioner mer til veivedlikehold.

Helt sentralt i partiets prioriteringer på transport og samferdsel er et nasjonalt månedskort til 499 kroner per måned for alle, noe som er beregnet å koste seks milliarder kroner i 2026.

Powered by Labrador CMS