
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
Pensjonistene blir stadig friskere og raskere – og mer kvalitetsbevisste. Pensjonistbil bør derfor være et honnørord.
Mitsubishi har sikkert også ambisjoner om å selge Eclipse Cross til unge, dynamiske mennesker, som de ofte kalles i reklamen. De som ideelt sett skal opparbeide seg en urokkelig merkelojalitet, shoppe villig på ettermarkedet og plukke modeller til alle livsfaser.
Men Mitsubishi bør være edruelige nok til å fokusere på kunder som både har rast fra seg ungdomstiden og den mest hektiske familietiden. Og – ikke minst – eid en Outlander.
Pionéren blant ladehybriden forsvinner som kjent fra det europeiske markedet på ubestemt tid. Trolig livstid.
Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
70 poeng
Testbil: Mitsubishi Eclipse Cross. Pris fra-til: 450.000-500.000 (eks. omkostninger). Pris testbil (Instyle +) ink metallic og vinterhjul: 532.119 (ink. omkostninger). Drivlinje: 2,4 liter bensinmotor og to elmotorer. Systemeffekt: 188 hk. Dreiemoment: 335 Nm. 0-100 km/t: 11 sek (fabrikktall). Toppfart: 162 km/t. Firehjulsdrift, trinnløs automat. Forbruk (blandet kjøring, fabrikktall): 0,2 l/100 km. Rekkevidde strøm: 45 km. Bilens vekt/maks nyttelast: 1900/450 kg. Hengervekt: 1500 kg. Dekkdimensjon: 225/55-18 Bagasjerom i liter: 359. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 455/181/169/19 cm. Akselavstand: 267 cm.
Komfort 9/10
Særdeles godt samarbeid mellom bensin- og elmotor. Glem gamle opplevelser med hylende, trinnløse automatkasser. Minimal motorstøy, og roligere over ujevnheter enn Outlander i lavere hastigheter. Retningsstabil i høyere hastigheter. Litt bedre setejustering og lavere dekkstøy kunne gitt maks score.
Design 6/10
Særpreget front med spektakulært lysarrangement som mange liker. Men bakover på bilen mister designerne linjene, og den kraftig stigende nedre vinduskanten ender i en stutt hekk. Innvendig er alt klassisk Mitsubishi, altså svært konservativt – og designmessig kjedelig.
Kjøreegenskaper 6/10
Ingen bil for aktiv kjøring. 188 hester gir aldri noe overskudd, bare en seig fartsøkning. På svingete vei merkes det at den er litt smalere, litt høyere og litt kortere mellom akslingene enn mer moderne konkurrenter – og noe av kontakten med underlaget forsvinner.
Miljø og forbruk 7/10
45 km. på strøm var klasseledende for få år siden, men nå er det halvparten av hva en Toyota RAV4 klarer. Med døgnlig hjemmelading og normal kjørelengde kan de fleste turer gå utslippsfritt. Den moderne hybridteknologien gir også et edruelig forbruk når eldriften opphører.
Utstyr 8/10
Mitsubishi er flinke til å mikse utstyrspakker for Norge. Men manuell bakluke er et stort minus. De to best utstyrte versjonene har blant annet elektrisk justerbare skinnseter. Obs! Toppversjonen «Instyle+» har panoramatak, men ikke oppvarmet frontrute. Dét har 14.000 kroner rimeligere «Instyle».
Praktisk 4/10
Bagasjeplassen er bilens største svakhet. 359 liter opp til seteryggen er lite. 471 liter helt opp til den skrånende taklinjen er svært dårlig. Manuell åpning av bakluka kler heller ikke en utstyrsrik bil som appellerer til mange eldre. 60/40-delt bakseterygg, men ikke skiluke. 1500 kg hengervekt.
Pris 7/10
Mye komfort, firehjulsdrift, solid teknologi og billig hverdagskjøring for pengene. Men konkurrentene er tøffe, selv om de er få. BMW X1 laster mere, og har langt mer krefter og prestisje i samme prissjikt. Suzuki Across og Toyota RAV4 er rundt 50.000 dyrere, men mye større og går lenger på strøm.
Driftskostnader 8/10
En serviceavtale koster snaue 17.000 kroner over tre år/45.000 km. Man betaler litt ekstra for vedlikeholdet av de særdeles avanserte løsningene. På den annen side, få – om noen – kan ladbar hybridteknologi bedre. Det er få feil og klager på disse bilene, og høy tilfredshet blant eierne.
Sikkerhet 8/10
Bensinversjonen testet av EuroNCAP i 2017, med fem av fem stjerner og solid score. Spesielt voksenbeskyttelse på 97 prosent er bra. De tre øverste av fire utstyrsversjoner har blant annet kollisjonsvarsel med bremseassistent, varsel for kryssende trafikk bak, blindsonevarsler og kjørefeltvarsler.
Annenhåndsverdi 7/10
Biladministrasjonsselskapet Leaseplan anslår et årlig prisfall på 60-70.000 kroner i en treårsperiode (15.000 km årlig) på en topp utstyrt bil til rundt 530.000, inkludert vinterhjul og metallic. Det er som hos konkurrentene. Blir aldri like populær som Outlander, følgelig heller ikke som brukt.
Ikke el og bagasje
De vi innledningsvis kaller pensjonister, er nok mer etablerte eldre i slutten av 50-årene og oppover. For mange av disse vil en Eclipse Cross være den ideelle bilen. Med to åpenbare forutsetninger:
- De trenger ikke elbil.
- De trenger ikke mye bagasje.
Gamle ASX- og Outlander-kunder vil stortrives i en bil som er gjenkjennelig i det meste, men stort sett bedre i alt.
Les alle Motors biltester:
-
86
Test: BMW iX 50
Kan virkelig en bil til én mill. være verdt prisen? Svaret er ja
-
78
Test: Mercedes EQB
Har bare to svakheter, men de er dessverre ganske store
-
84
Test: BMW i4 M50
BMW lager bedre elbiler enn fossilbiler
-
76
Test: Volvo C40
En Volvo du aldri har sett baken til
-
76
Test: Toyota Yaris Cross (hybrid)
En typisk Toyota, den blir bare bedre og bedre
-
82
Test: Cupra Born (elbil)
Denne er så bra som ID.3 burde vært i fjor sommer
-
85
Test: Kia EV6 (elbil)
Tangerer tidenes beste testresultat
-
80
Test: Nio ES8 (elbil)
Bare noen nybegynnerfeil unna toppscore
-
83
Test: Tesla Model Y (elbil)
En Tesla vi vil ha, ikke bare mene noe om
-
80
Test: BYD Tang (elbil)
Denne mangler egentlig bare én ting: Et kjent navn
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
83
Test: BMW iX3 (elbil)
To små mangler unna tidenes toppscore
-
74
Test: Opel Mokka-e (elbil)
Her har Opel laget en skikkelig elektrisk mokkabil
-
62
Test: Citroën ë-SpaceTourer (elbil)
Her vil vi sitte lenger enn strømmen rekker
-
72
Test: Fiat 500 (elbil)
Endelig en Fiat selv en nordmann kan elske
-
62
Test: Peugeot e-Traveller (elbil)
Kommer til kort når man skal komme langt
-
85
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
-
73
Test: Mercedes-Benz EQV 300 (elbil)
Mye bil for mye penger med klassevinner fra Mercedes
-
63
Test: Toyota Proace Verso Electric (elbil)
Dette må snart Toyota klare å gjøre bedre selv
-
74
Test: Maxus Euniq 5 MPV (elbil)
Det er størrelsen det kommer an på
-
81
Test: Audi Q4 e-tron quattro (elbil)
Rådyre tilvalg koster Audi toppscore på Q4
-
71
Test: Mercedes EQA (elbil)
Perfekt for pengesterke par
-
74
Test: Audi RS e-tron GT (elbil)
Så meningsløst rask at det gir en slags mening
-
78
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
-
70
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
-
83
Test: Skoda Enyaq (elbil)
Det nærmeste vi kommer en helelektrisk «Norgesbil»
-
83
Test: Volkswagen ID.4 (elbil)
Dette er en bedre ID
-
68
Test: Toyota Mirai (hydrogen)
Vi har testet bilen Toyota vil du ikke skal kjøpe
-
69
Test: Xpeng G3 (elbil)
Det vil komme bedre elbiler enn dette fra kineserne
-
76
Test: Renault Clio E-Tech (hybrid)
Europeisk bestselger utfordrer norsk klasseleder
-
80
Test: Citroën ë-C4 (elbil)
Elektrisk Citroën med historisk mange poeng
-
75
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
-
81
Test: Volvo XC40 Recharge (elbil)
Volvos minstemann har aldri vært bedre enn nå
-
81
Test: Ford Mustang Mach-E (elbil)
Endelig har Ford gjort det meste riktig
-
77
Test: Suzuki Across (ladehybrid)
Bare noen detaljer skiller denne fra norgesfavoritten
-
72
Test: Mercedes E-klasse (ladehybrid)
Dette er oppsiktsvekkende dårlig løst, Mercedes
-
81
Test: BMW X5 (ladehybrid)
Samler kranglefantene rundt grillen
-
78
Test: Honda e (elbil)
Storskjermøren
-
81
Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)
Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde
-
73
Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)
På ett viktig punkt er denne best blant hybridene
-
78
Test: Ford Explorer (ladehybrid)
Ford-delen ved å snobbe litt ned
-
76
Test: Volkswagen ID.3 (elbil)
Bare prisen kan ødelegge for den nye folkevogna
-
81
Test: Polestar 2 (elbil)
Herlige Polestar skuffer på ett viktig punkt
-
79
Test: Mazda MX-30 (elbil)
Millionbil-komfort til under 300.000 kroner
-
69
Test: Volvo XC40 (ladehybrid)
Sjarmøren har fått sjel
-
78
Test: Toyota RAV4 (ladehybrid)
Nye RAV4 går enkelt åtte mil på strøm
-
76
Test: Toyota Yaris (hybrid)
Yaris viser hvorfor Toyota er stor på småbil
-
74
Test: Opel Corsa-e (elbil)
Best innen rimelighetens grenser
-
62
Test: Nissan e-NV200 (elbil)
Kasseledende 7-seter
-
79
Test: Peugeot e-2008 (elbil)
e-2008 kan bli en stor Norgesfavoritt
-
72
Test: Kia Ceed (ladehybrid)
Blomstrende teknologi for folk flest
-
71
Test: Peugeot 3008 (ladehybrid)
Bedre enn noen gang!
-
73
Test: DS 3 Crossback E-Tense (elbil)
Endelig en støysvak elbil
-
67
Test: Opel Grandland X Hybrid 4 (ladehybrid)
Grandlands bagasje er tatt av strømmen
-
75
Test: Porsche Taycan 4S (elbil)
Tyskernes elegante Tesla-trussel
-
75
Test: Mini Cooper S E (elbil)
Denne elbilen er en drøm å kjøre
-
73
Test: Toyota C-HR (hybrid)
Grensesprengende Toyota holder koken
-
76
Test: Ford Kuga (ladehybrid)
Nye Ford Kuga holder det den lover
-
73
Test: Lexus UX 300 e (elbil)
Elektrisk varsko fra japansk gigant
-
72
Test: Seat Mii Electric (elbil)
Prisvinneren blant Olé, Dole og Doffen
-
73
Test: Skoda Citigo e iV (elbil)
Den smarteste blant de minste
-
72
Test: VW e-up! (elbil)
Etter 13 år er denne bilen en potensiell hit
-
58
Test: Subaru Forester (mildhybrid)
Dette er rett og slett ikke bra nok i 2020
-
75
Test: Peugeot e-208 (elbil)
Fransk forELskelse som varer
-
70
Test: Ford Puma (bensin)
Leken SUV kan bare drømme om storsalg
-
73
Test: Mercedes CLA shooting brake (bensin)
Er dette verdens beste Mercedes i øyeblikket?
-
77
Test: Skoda Superb (ladehybrid)
Her får du litt mer Passat for pengene
-
71
Test: MG ZS EV Luxury (elbil)
Du lille kineser!
-
73
Test: Audi A6 Allroad (diesel)
Én god grunn til ikke å kjøpe elbil
-
74
Test: Mazda CX-30 (bensin)
Denne kommer godt, men sent
-
69
Test: Audi Q5 (ladehybrid)
Dyr medisin mot rekkeviddeangst
-
67
Motor-test: Nissan Leaf 62 kWt (elbil)
Gamlefar er i ferd med å miste kontakten
-
71
Test: Renault Zoe (elbil)
Rekkeviddekongen er gnien på varmen
-
65
Test: Kia Sportage (diesel)
Dyrere enn premium-merkene
-
69
Test: Peugeot 508 STV (bensin)
Løvenes konge
-
73
Test: Kia XCeed (bensin)
Dette er Kias beste bil
-
68
Test: Mercedes B-klasse (bensin)
Strømstans for gammel favoritt
-
73
Test: Toyota Camry (hybrid)
Bakdel med klare fordeler
-
70
Test: Lexus UX 250h (hybrid)
Maks komfort, minimal plass
-
69
Test: Honda CR-V (hybrid)
Prisen ødelegger
-
78
Test: Volvo XC90 (ladehybrid)
Klassereisen – del II
-
68
Test: Kia e-Soul (elbil)
Skjønnheten kommer innenfra
-
73
Test: Mazda CX-5 (bensin)
Stillest i klassen
-
72
Test: Mitsubishi Outlander (ladehybrid)
Frisk sjel i gammel kropp
-
75
Test: Volkswagen Tiguan (diesel)
Diesel på sitt beste
-
75
Test: VW Passat GTE (ladehybrid)
Du grønne, glitrende GTE – god dag!
-
80
Test: Mercedes-Benz EQC (elbil)
Klassisk Mercedes med elektrisk pris
-
72
Test: Ford Focus STV (bensin)
Frekk familiefrakter blir større og lekrere
-
78
Test: Tesla Model S (elbil)
Den har aldri vært bedre
-
71
Test: Volkswagen T-Cross (bensin)
Kjerra mot strømmen
-
71
Test: Opel Ampera-e (elbil)
Endelig en bil å sette pris på
-
83
Test: Tesla Model 3 (elbil)
Alle gode ting er 3
-
81
Test: Audi e-tron 55 Quattro (elbil)
Etterlengtet Audi med vind i speilene
-
74
Test: Toyota Corolla STV (hybrid)
Gammel sjel i ny kropp
-
74
Test: Kia e-Niro (elbil)
Best i budsjettklassen
-
74
Test: Volvo V60 T8 (ladehybrid)
Skjønnhetens pris
-
75
Test: Toyota RAV4 (hybrid)
Løfter fornuften til nye høyder
-
69
Test: Peugeot 508 SW (bensin)
Lekker og (snart) ladbar
-
76
Test: Jaguar I-Pace (elbil)
Leder i flokken
-
79
Test: Tesla Model X (elbil)
Bilen vi hater å elske
De kjenner igjen den fornuftige instrumenteringen med to store klokker i synsfeltet, fysiske hjul og knapper på midtkonsollen, den oransjefargete belysningen av klimanlegget, og det samme rattet med logisk betjening av fartsholder og radiokanaler og eventuell stemmestyring.
Og selvsagt de to knappene til setevarmen som kan betjenes med en boksehanske.
Alt er særdeles tydelig og funksjonelt – til glede for alle som ikke vil sveipe fingeren over en skjerm når varmen skal justeres en halv grad.
Prøve og feile
Den tykke head up-skjermen og den 8 tommer store infotainmentskjermen underbygger inntrykket vi har av mange japanske bilprodusenter – både historisk sett fra 70-tallet, men også fra senere tid, der det prøves og feiles med helelektriske modeller:
De er ikke først ute, men ofte best.
Underforstått: Når de først lanserer noe, så er det gjennomarbeidet og driftssikkert. Men sjelden topp moderne.
Og sånn vil nok en Mitsubishi-eier ha det.


Under skallet er det velkjente og utprøvde løsninger med firehjulsdrift og hybridteknologi finjustert til å tåle stadig tøffere konkurranse i klassen av ladehybrider.
Ny sjanse!
Vi mener bestemt at ladbare Outlander må være den bilmodellen som har forbedret seg mest i løpet av et kort livsløp. Den utgående modellen er knapt til å kjenne igjen fra de første versjonene som kom i 2013.
Og alt det beste er overført til Eclipse Cross – og blitt enda litt bedre.
Hvis du er blant dem som kjørte en av de første årgangene Outlander, og tenkte «aldri mer», så har vi to kommentarer: Vi forstår deg godt. Og: Gi den – altså Eclipse – en ny sjanse.
Glem den turtallsjagende trinnløse girkassene som pisket de firesylindrede motorene opp i grell fistel, støttet av to elmotorer på hver sin aksel.
På papiret ser det fortsatt likt ut, selv om effekten er redusert fra Outlanders 204 hester til Eclipse Cross sine 188.

Laber aks
I praksis er opplevelsen svært annerledes. Sammenliknet med en av Norges mest solgte biler i øyeblikket – og «Årets beste bilkjøp» i følge oss i Motor, Toyota RAV4 – så oppleves Eclipse Cross minst like sivilisert.
Samhandlingen mellom bensinmotorer og elektriske motorer er tilnærmet sømløs, og lydnivået fra motor og drivverk svært lavt.
Men akselerasjonen er heller laber.
Selv i kjøremodus «Tarmac», som er det mest sportslige av fire, ender man med å senke skuldrene og la komforten trumfe all eventuell moro.
Spørsmålet er hvor ofte du ville brukt de ekstra kreftene? I daglig kjøring og innenfor norske fartsgrenser, er Eclipse mer enn rask nok for de fleste.

Førerposisjonen i Eclipse Cross er den største forskjellen fra Outlander, som fikk kritikk for å være gammeldags allerede da den ble lansert for snart 10 år siden.
I Eclipse sitter vi svært godt, med en naturlig harmoni mellom alle viktige komponenter i et førermiljø:
Seter, ratt, pedaler og betjeningsfunksjoner. Men noen vil nok savne bedre justeringsmuligheter av setet, ikke minst korsryggstøtte.
Eclipse har en oppgitt elektrisk rekkevidde på 45 kilometer på strøm. Vi kom 40 og 42 kilometer på to ganske kjølige vårdager. Det er bra, målt mot egne løfter.
Men ikke mot nevnte RAV4, som vi enkelt har kjørt nesten dobbelt så langt på strøm. Vi kom også 42 kilometer med BMW X1 – etter vår oppfatning, den tøffeste konkurrenten til Eclipse Cross – i oktober i fjor.
Les mer om ladehybrider:
-
Kostnadsberegninger av biler i Norge:
Elbil er klart billigst å eie – bensinbil er dyrest
-
Prøvekjørt: Peugeot 308 (ladehybrid)
Denne sjarmøren varsler noe helt spesielt
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Trekker duken av ny Niro:
Kia gjør elektrisk budsjettvinner litt stiligere
-
Brannfare:
Volkswagen tilbakekaller over 100.000 biler
-
Prøvekjørt: Oppgradert Volvo V90
I daglig bruk er denne nå helelektrisk
-
Prøvekjørt: Citroën C5 X
Mer komfort får du neppe til en halv million
-
Mazda CX-60 er på vei:
Vil få nordmenn på kroken med real hengervekt
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Prøvekjøring: Opel Astra
Lekker Opel skal vekke gammel kjærlighet
-
Prøvekjørt: Kia Sportage
Har fått selvtillit til å utfordre sjefen
-
Prisen på Citroën C5 X er klar:
Frister med unik komfort til under 500.000
-
Ny Alfa Romeo presentert:
For deg som verken vil ha elbil eller noe typisk tysk
-
Tøffere utslippsregler:
EU varsler strengere tester for utslipp fra ladehybrider
-
Første salgstall i 2022:
Salg av ladehybrider stuper, elbilandel på 88 prosent
-
Avgiftsbyks på store ladehybrider:
Frykter salgsnedgang på inntil 50 prosent
-
Unngå avgiftssjokket:
Slik gjør du hybrid-kupp før nyttår
-
Astra som stasjonsvogn:
Krymper seg attraktiv
-
Motor kårer «Årets beste bilkjøp»:
Disse 10 gode bilene kom ikke til finalen
-
Oppgradert Ford Kuga:
Mest kjøpt i sitt segment, nå blir den noen kilometer bedre
-
Inngikk forlik:
Mitsubishi kjøpte tilbake bil med for dårlig rekkevidde
-
Mandag kommer avgiftsdommen:
Varsler at bilkjøperne får regningen
-
Øker rekkevidden – og avgiftene:
Avgiftsreduksjon ble avgiftshopp for Volvo-nyhet
-
«Villedende» og «halvsannheter»:
Beskylder Elbilforeningen for å villede Stortinget
-
75 km elektrisk rekkevidde:
Ber om lavere avgiftsgrense for ladehybrider
-
Kraftig prisøkning for ladbare hybrider:
Så mye vil bestselgerne koste med de nye avgiftene
-
Statsbudsjettet lagt frem:
Avgiftssmell for ladehybrid og drivstoff
-
Ny BMW 2 Active Tourer:
Slik skal BMW redde norgesfavoritten
-
Prøvekjørt: Lexus 450h+ (ladehybrid)
Lexus lokker med ladbar SUV-luksus
-
Chipmangelen rammer Opel:
Stengte fabrikken som lager høstens nyhet
-
Øker ikke prisene nå:
Ladestasjonene skal ikke gi elbileiere strømsjokk
-
Strømsjokk gir ladesjokk:
Hjemmelading av elbil tre ganger dyrere på 18 måneder
-
Godtar ikke tingrettsdom:
Mitsubishi anker dom om rekkevidde
-
Prøvekjørt: Opel Grandland (ladehybrid)
Store endringer kan gi denne noen gode år til
-
Hvilken bil bør du velge?
Plussene og minusene til Norges 15 mest solgte biler
-
Slipper NX 450h+:
Første ladehybrid fra Lexus starter under 650.000
-
Ny premium-SUV:
Ny kinesisk ladehybrid med rekordlang rekkevidde
-
Endrer kurs etter valget:
Dette betyr en rød-grønn regjering for bilistene
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Kina-bilene overbeviser i fersk krasjtest
-
Bruker større batteripakker:
Volvo dobler rekkevidden på ladehybridene
-
Nye Peugeot 308:
Presser prisene under 300.000 kroner
-
71
Test: Audi Q3 45 TFSI e (ladehybrid)
Her er en ladbar Audi-SUV som folket ikke vil ha
-
Kia Sportage lanseres i september:
Her er en ny designbombe fra koreanerne
-
Kjører på el 49 prosent av tiden:
Ladbare SUV-er kjører nær 50 prosent på strøm
-
215 Volvo ladehybrider tilbakekalles:
Kan gå bensintom med 15-25 mil igjen på måleren
-
Opp over 50.000 for bestselgeren:
– Rødgrønn valgseier kan gi avgiftssjokk for ladehybrider
-
«Motarbeider utviklingen aktivt», hevder kritikere:
Toyota høster kraftig kritikk for elbilmotstand
-
Joe Biden skal signere presidentordre:
USA: – Halvparten av bilsalget nullutslipp innen 2030
-
Ny stor undersøkelse om livsløp-utslipp:
Elbiler knuser bensin- og dieselbiler i klimakappløpet
-
Norges andel krymper raskt:
Nå eksploderer elbilsalget i mange land
-
Nesten ingen elbiler i lavinntektsland:
Det er bare rikingene som kjøper elbil i EU
-
Elbilvekst på 170 prosent siste år:
Nå eksploderer elbil-salget i verdens største bil-land
-
Ny Opel Astra kan komme som elbil:
Ny generasjon av Opels Golf-rival elektrifiseres
-
Oppsiktsvekkende dom i tingretten:
Mitsubishi dømt for å reklamere med for lang rekkevidde
-
LEVC lanserer el-camper med rekkeviddeforlenger:
London-taxien blir campingbil
-
Toyota har tatt kritikken på alvor:
Oppgradert RAV4 får oppreisning i fersk elgtest
-
Ladbar Peugeot 308 stasjonsvogn:
Modellen som kan friste deg vekk fra en SUV
-
Ny Opel Grandland ladehybrid:
Endelig får denne SUV-en interiøret den fortjener
-
Ny Kia Sportage:
Fire stormakter har tegnet bil sammen, hva synes du?
-
Ladbar NX får lang rekkevidde:
Lanserer ny Lexus med det beste fra RAV4
-
Tredje generasjon X3:
Dette er nytt på ladehybrid-favoritten til BMW
-
Ny Opel Astra:
Et glimt av gammel storhet, nå også klar for strøm
-
Prøvekjørt: Cupra Formentor (ladehybrid)
(Nesten) alt er bedre med denne bilen enn en Golf
-
Ny svensk miljø-rapport:
Disse bilene er minst skadelige for miljøet
-
78
Motor-test: Kia Sorento (ladehybid)
Denne er for mange bedre enn «Årets beste bilkjøp»
-
70
Test: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Er det lov å si at dette er en perfekt pensjonistbil?
-
EU vil ha raskere skifte:
Strammere EU-regler kan bety slutten for ladehybrider
-
Første Cupra lanseres i Norge:
Heftig forsmak på ID.3-tvilling
-
Kia Sorento i svensk test:
Er denne bedre enn «Årets beste bilkjøp»?
-
Her er nye C5 X:
Citroën med klassisk komfort i nytt flaggskip
-
Vi ga Ford Explorer en ny sjanse:
Nå er denne blitt et par hakk bedre
-
Nye Peugeot 308:
Blir helelektrisk 10 år etter erkerivalen
-
Prøvekjørt: Mercedes-Benz GLA (ladehybrid)
En ganske unødvendig Mercedes
-
Prøvekjørt: Peugeot 508 PSE (ladehybrid)
Tidenes sterkeste Peugeot holder det den løver
-
Prøvekjørt: Mitsubishi Eclipse Cross (ladehybrid)
Så bra er modellen som erstatter Outlander
-
Peugeot 308 fornyes:
Prisvinner hvesser klørne – og blir ladbar
-
Her er det første bildet:
Dette er Toyotas nye elbil
-
Slipper bilder av 2022-modellen:
Volvo fornyer bestselgeren XC60
-
VW framskynder elbil-satsingen:
70 prosent elbiler i 2030 og ladehybrider med 10 mil
-
«Mitsubishi kan bli i Europa»:
Rykteflom om comeback for Mitsubishi Outlander
-
Green NCAP med ferske målinger:
Fossilbiler knuser populær ladehybrid i ny utslippstest
-
Stadig flere eierskifter:
Rekordsalg for brukte dieselbiler
-
Nye Mercedes C-klasse vist i dag:
10 mil med fullt batteri og flatt bagasjerom
-
Entusiast-Peugeot med 360 hk:
Nå går løven i strupen på BMW
-
Mercedes satser tungt på ladehybrider:
Nye C-klasse skal klare 10 mil på strøm
-
Prøvekjørt: Peugeot 3008/5008
Gamlefar har fått bedre syn og nye tenner
-
Ny DS 4 er merkets tredje modell:
DS utfordrer Lexus med kompakt ladehybrid
-
Renault elektrifiserer videre:
Renault med ladbar familiestasjonsvogn til 350.000 kr
-
Ladehybriden DS7 Crossback e-Tense:
Ladbar premium-SUV kryper ned i pris
-
Starter levering i vår:
Her er prisen på Kias ladbare stor-SUV
-
Toyota RAV4 mot DS 7:
Ladbar familie-SUV – hvilken er best for deg?
-
75
Test: Renault Captur E-tech (ladehybrid)
Ladekabel gir Renaults crossover en ny sjanse
-
Prøvekjørt: Hyundai Tucson (ladehybrid)
Dette blir en konkurrent til «årets beste bilkjøp»
-
Den norske Hyundai-sjefen:
– Vi har solgt vår siste bil uten ledning
-
Ny sikkerhetssmell for Toyota RAV4:
Gjør umiddelbart endringer etter svikt i «elgtest»
-
Prøvekjørt: Kia Sorento (diesel)
Dette er en genial løsning på et trafikkfarlig problem
-
MG lanserer ladbar hybrid:
Holder prisen hemmelig
-
Ny ladbar SUV i salg nå:
Prisen klar for Mitsubishis Outlander-erstatter
-
Audi lanserer ladbar Q3:
Audi med ny og rimeligere ladehybrid i SUV-format
-
Nye Skoda Octavia utvider:
Nå får diesel-favoritten det lille ekstra
Største minus
Selv om X1 er mindre utvendig, har den et vesentlig større bagasjerom.
Og her er vi ved testbilens største minus: 359 liter bagasjevolum er nærmere 200 liter under RAV4, og på nivå med en småbil som Volkswagen Polo (351 liter).
Eclipse har også en skrånende taklinje, som gir vesentlig dårligere lastekapasitet opp til taket. Her taper den mange poeng mot konkurrentene.
Det er også et minus at den mangler en gjennomlastingsluke til for eksempel ski.

Subjektivt
Da vi oppsummerte inntrykket av designet på Eclipse Cross, dumpet det inn en nyhetsmelding om at modellen hadde blitt tildelt «Good Design Award» i Japan.
Det underbygger egentlig bare noe vi visste fra før:
At design er høyst subjektivt. Og at europeere og asiater har et ulikt designspråk. Begge deler er bra.
Men vår konklusjon er at vi er uenig med juryen. Det starter med noe som kan minne om det Ari Behn i sin tid kalte Märtha Louise – en lysfontene. Og det lettere spektakulære lysdesignet i kombinasjon med en litt sinna og muskuløs front, appellerer til mange av dem som har studert bilen.

Men så ser de ut til at designerne har brukt opp sin tildelte plass og tid. Og da forsvinner også inspirasjonen.
Linjene – inkludert den skarpe profilen i karosseriet som vi kjenner igjen fra forgjengeren ASX – ender i en høy og stump hekk.
Ikke likegyldig
Hekken har også mistet det karakteristiske vinduet under bakspoileren som kom på de første Eclipse for tre år siden. Neppe et savn, men særpreget er blitt borte. Uansett er dette et design man ikke kan være likegyldig til.
Og det liker vi.
Eclipse Cross havner litt nede på poengskalaen. Det betyr slett ikke at det er en dårlig bil. Er du mer enig med juryen i Japan enn Motor, så kan du plusse på noen poeng på design. Og trenger du ikke mer enn Polo-størrelse på bagasjerommet, så kan du glemme den poengsummen også.
Da står vi igjen med en bil med ypperlig komfort, bra framkommelighet og et trygt eierskap.
Møt Norges største bilentusiaster:
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Vi som koser oss på sportsbiltreff:
Over tusen norske sportsbiler på én søndag
-
Vi som kjører 1950-tallet som livsstil:
Er 50-tallets biler de siste som var sexy?
-
Vi karer i Karmann Ghia:
Bilen som får humøret og prisene til å stige
-
Vi som kjører Panda 4x4:
– Norges minste firehjulstrekker er også den barskeste
-
Vi som kjører påskegult hele året:
I år blir påsken neongul
-
Vi som kjører racing i Porsche 944:
Er dette Porsches mest undervurderte gull?
-
Vi som mekker bilklubber for jenter:
I disse bilklubbene stoppes gutta i døra
-
Vi som vokste opp i Volvo:
Da Volvos bakseter var halve Norges lekerom
-
Vi som humrer i Hummer:
1990-talls Hummer har alt elbiler mangler
-
Vi som brenner for flammelakkering:
Glem foliering – nå bestiller nordmenn flammelakk
-
Vi som tjuvstarter våren i kabriolet:
Cab-sesongen starter før snøen har gått!
-
Vi som feirer Renault 5:
Da Renault kjørte fra Ferrari
-
Vi som kjører med ski på taket:
Skiboks er for pyser!
-
Vi som liker Slottets kjøretøy:
Kongehusets liv i biler
-
Vi som elsker vår Toyota RAV4:
Bilen er RAV, ruskende genial!
-
Vi som bruker vinteren på å mekke:
Er mekking Norges største vinteraktivitet?
-
Vi som liker biler andre synes er stygge:
Er dette Norges peneste eller styggeste bil?
-
Vi som nyter nattkjøring:
Kjør i mørket og se lyset!
-
Vi som ratter Rolls-Royce:
Nå unner nordmenn seg en real Rolls!
-
Vi som digger 40-årsjubilantene BX og Sierra:
Godt nytt år med fremtidsbilene fra 1982!
-
Vi som ratter rundt i nissedrakt:
Nissens rekkevidde slår enhver elbil!
-
Vi med genial 4x4 i eldre stasjonsvogn:
Er amcar-4x4 eller tysk quattro morsomst på snø?
-
Vi som samler bilbrosjyrer:
Disse bilbrosjyrene holder seg bedre enn bilene de skulle selge
-
Vi som mesker oss med Mazda:
Det fantes knapt makan til Mazda!
-
Vi som tyner veteranbilen på vinterføre:
Gammelbil i kaldværet er het hobby for stadig flere
-
Vi som tatoverer bilen på armen:
Bilen som tatovering gjør at den varer livet ut
-
Vi som sverger til BMW E30:
Er dette BMWs skarpeste linjer noensinne?
-
Vi som monterer svære ekstralys:
Møt Norges mest blendende bilister
-
Vi som rosemaler bilen vår:
Rosemaling er den tøffeste måten å pynte bilen på
-
Vi som digger gromme griller:
Hvem har Norges mest grisefine grill?
-
Vi som elsker Citroën 2CV:
Norges best likte snegle
-
Vi som elsker tilhengere:
Tilhengerne er nordmenns aller kjæreste eie
-
Vi som setter oss bak rattet i kjole:
– Flotte biler fortjener stilige sjåfører
-
Vi som pynter antenna på bilen:
Revehale er Norges frekkeste bilpynt
-
Vi som digger biler med skråstilte bakruter:
Z-formet bakrute er tidenes barskeste bildesign
-
Vi som ratter elbil på bane:
Nå invaderer elbilister racingbaner over hele landet
-
Vi som kjører én meter lave sportsbiler:
Høye SUV-er er for pyser!
-
Vi som kjører gullfarga felger:
Hele Norge pynter bilen med «gullsko»
-
Vi som farter rundt i Fiat:
Nordmenn dyrker romantikk i italiensk hverdagsbil
-
Vi som raser rundt i Fords klassiker:
De fyrrigste folka kjører Ford Capri
-
Vi som bruker bilen til hagehobby:
I sommer har nordmenn kjørt halve hager hjem
-
Vi som kjøpte tilbake ungdomsbilen:
Nå vil stadig flere finne igjen sin aller første bil
-
Vi som titter på biler i ferien:
De beste feriebildene av morsomme biler
-
Vi som sverger til hardhausen Mercedes W123:
Er dette Norges mest seigliva bil noensinne?
-
Vi som sover i bilen i sommer:
Bilen er hotellrommet med den beste utsikten
-
Vi som suser forbi deg i Saab Sonett:
«Mange lurer på om den er en Porsche»
-
Vi som hygger oss med hund på biltur:
Bikkje i bil er den beste reisekompisen
-
Vi som liker gromlyd:
Muskelbiler gjør bygde–Norge heitere
-
Trehjulinger gir tre ganger så mye trivsel:
«Trehjulinger er verdens beste, verste biltype»
-
Corolla er vår kollektive hukommelse:
Er dette Norges mest elskede hverdagsbil?
-
Vi som digger nostalgisk camping:
Nå reiser nordmenn på klassisk camping
-
Folket som pimper elbilene sine:
Denne elbiltrenden gjør det gromt å kjøre grønt
-
Ja, vi elsker bilparader på nasjonaldagen:
Slik 17.mai-pynter vi bilene våre
-
Ja, vi jager lykken i Jaguar:
– Jaguar er populær blant folk med sans for det gamle imperiet
-
Møt de som digger DeLorean:
De kjører Teslas heftigste inspirasjon
-
Vi som stortrives i svææær campingvogn:
For noen blir en campingvogn aldri lang nok
-
Møt de som ratter VW Type 2:
Folkevognbuss er kongen av kos
-
Hondas heiagjeng slår tilbake:
Vi var europamestere i å handle Honda
-
Møt Geir Schau & co som kjører netto:
Sure folk kjører ikke cabriolet
-
Når Golf er go'bilen:
Garantert gira på Golf
-
Ja, vi elsker stasjonsvogn:
Livet blir større med stasjonsvogn
-
Vi som tilber Ferrari:
«Porsche blir for dagligdags, sammenlignet med Ferrari»
-
Morgan er bilen for oss gledesspredere:
– Morgan er en investering i egen helse
-
Jepp, vi kjører Jeep:
Jeep-folk trenger ikke varme i hyttegølvet
-
Møt Mercedes-menneskene:
«Du kan kjøre over fartsdumper i 80 uten å miste asken på cigaren»
-
Folka som ratter folkevogn på vinterføre:
Firehjulsdrift er for pyser!
-
Møt de som bruker varebil som hytte:
Eldre arbeidsbiler er den nye hytta!
-
Vi som har 240 i blodet:
Firkantet svenske er Norges mest omsatte bil noensinne
-
Norske landeveisrøvere med Land Rover:
«Å kjøre Land Rover er som å gjøre noe gøy med en god venn»
-
Folka med dragning mot Datsun:
– Nye biler kneler lenge før Datsun tar kvelden
-
Nordmenn som ble Polestar-polare:
– Polestar-eiere minner om tenåringer som vil ha den råeste mobilen
-
Møt de som elsker Subaru Forester:
Er dette Norges aller kjedeligste (og beste) bil?
-
De med eldre elbiler har kjørt lengst:
Blodfans av kort rekkevidde
-
Bilistene som dekorerer sledene sine:
Slik pynter vi bilene til jul
-
Møt åtte som dyrker Toyotas ville side:
Toyotas minst solgte får flest blikk
-
Mini-fans gir bilene småfrekke kallenavn:
Kjærester med bilen
-
Hvem lukter på elektrisk Mustang?
Denne rakkeren får nordmenn til å bestille elektrisk Mustang
-
Møt de som fortsatt ratter russisk:
Er dette den verste bilen som finnes?
-
«Påvirkere» og upåvirkede som kjører Lexus:
Lexus lokker med kjentfolk
-
Hvem svever i svære Citroëner?
Kong Haralds flørt med Citroën
-
De elsker MG av motsatte årsaker:
Den nye bilduellen – kinesisk eller engelsk MG?
-
Møt de som kjører bil med lasteplan:
Her er Sp-Vedums aller største svakhet
-
Hvem er Porsche-sjåførene?
Visst pokker kjører kvinnfolk Porsche!
-
Fem entusiaster om kjærleiken til Saab:
Eldar byttet Saab mot brennevin
-
Hvem kjører egentlig Geländewagen?
«Små biler er det verste jeg vet!»
-
Hvem er det som kjører Opel?
Nå gjør Vanja gamle Opel kult igjen
-
Hvem i huleste kjører egentlig Aston Martin?
«Aston Martin er stil. Porsche er Frogner-Golf»
-
John gjorde gull av tsjekkisk fugl:
Derfor digger nordmenn Skoda
-
Hvem er Tesla-entusiastene?
«Tesla-eiere har blitt mobbeofre og skyteskive»
-
Hvem er folka som kjører amcars?
De som elsker amerikanerne
-
Hvem er disse som elsker BMW?
BMW for alle penga
-
Hva slags folk kjører Alfa Romeo?
Nå snakker vi inderlig kjærlighet!
-
Si meg hva du kjører…
Hvem er det egentlig som kjører Audi?