
Oppgradert Ford Kuga:
Mest kjøpt i sitt segment, nå blir den noen kilometer bedre
Ford Kuga er et godt eksempel på to ting: Det kjøpes fortsatt biler i Norge som ikke er helelektriske. Og: Nordmenn må ikke ha firehjulsdrift.
Ford Kuga finnes kun med forhjulsdrift i ladbar versjon. Over 88 prosent av kundene valgte denne. Etter årets 10 første måneder er dermed Kuga den mest solgte ladbare forhjulstrekkeren, 40 biler foran Volvo XC40.
Det er et svært lite segment vi snakker om her, men for mange er dette den ideelle bilen. Les Motors test av Kuga her.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
Vi som brisker oss med bryllupsbiler:
Se bryllupsbilene som nesten gruser kjolen!
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
Lavere vekt
Og nå blir Kuga noen kilometer bedre. Den offisielle rekkevidden (WLTP) på strøm øker fra 56 til 64 kilometer, oppnådd gjennom vektreduksjon og optimalisering av drivverk.
Forbedringene blåser nok ikke hatten av konkurrentene, men kan likevel være viktige i den daglige kjøringen.
Anonymiserte data fra europeiske brukere viser at gjennomsnittsturen med en ladbar Kuga var på 52 km. I teorien innenfor både gammel og ny rekkevidde.

Ekstra buffer
Men vi vet fra elbillandet Norge at det er en rekke faktorer som reduserer rekkevidden på strøm. Og da kan fort den ekstra bufferen på en snau mil bli viktig.
Dataene viser videre at nesten halvparten av kjørelengden (49 prosent) med en ladbar Kuga har skjedd helelektrisk, og at to tredjedeler av kjøreturene har vært 50 km eller kortere.
Mest lest på Motor.no:
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
– Du kan utføre det aller meste av hverdagskjøringen på ren elektrisk drift. Samtidig får du en SUV som også har svært god plass, fleksible løsninger, det siste av førerassistanseteknologier og meget bra komfort, sier markedsdirektøren i Ford Motor Norge Geir Haugaard.