
Motor kårer «Årets beste bilkjøp»:
Disse bilene er ikke blant de 10 som kommer til finalen
Juryen i «Årets beste bilkjøp» har plukket ut de 10 finalistene. Hvor bra disse bilene er, og hvor vrien juryens jobb har vært, understrekes best av bilene som ikke kom med.
De kommende dagene vil Motor presentere finalekandidatene til «Årets beste bilkjøp».
Vi starter med 10.-plassen og ender opp med en duell om den gjeve tittelen – parallelt publisert på nett og i Motors papirmagasin.
Oppdatert: Her finner du vinneren, med lenke til de øvrige ti i finalefeltet.
I fjor vant ladehybriden Toyota RAV4. Året før, Tesla Model 3.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
RAV4 målestokken
Nedenfor har vi plukket ut 10 modeller som var opplagte kandidater til finalelisten, men som likevel ble stående utenfor etter at alle stemmer var talt opp og de siste argumentene vurdert:
- BMW i4: Klassisk BMW i elektrisk versjon. Heftig konkurrent til Tesla Model 3 og Polestar 2, men bringer for lite nytt til klassen. Les prøvekjøring her.
- Audi Q4 e-tron: Trillingsøsteren til Skoda Enyaq og VW ID.4. Ypperlig familiebil, men for dyre tilvalg. Les test her.
- Hyundai Tucson: Meget god ladehybrid med firehjulsdrift, solid plass og lekkert interiør. Men fjorårsvinner Toyota RAV4 er fortsatt målestokken. Les prøvekjøring her.

- Mercedes EQA: Komfortabel og litt småluksuriøs, men best for to. Les test her.
- Opel Mokka: Ypperlig småbil med voksent førermiljø, men for lite bagasjeplass og for snau rekkevidde. Les test her.

- Kia Sorento: Særpreget og elegant ladehybrid med sju seter og firehjulsdrift, men også denne hårfint bak fjorårsvinner RAV4 totalt sett. Les test her.
- Citroën e-C4: Svært komfortabel, skapt for lange etapper. Og da blir rekkevidden for dårlig. Les test her.
- Audi e-tron GT: Tvillingen til Porsche Taycan er en herlig elektrisk kjøremaskin, men dyr. Les test her.

- BMW iX3: Svært komfortabel og energieffektiv SUV, men taper finaleplass på manglende firehjulsdrift. Les test her.
- Toyota Yaris Cross: Eneste av disse uten ledning. En større og mer praktisk Yaris. Men litt mye støy, og ganske dyr med firehjulsdrift. Les prøvekjøring her.

Mest lest på Motor.no:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
Videre finner du en rekke av årets bilnyheter, som alle var inne i diskusjonen på et eller annet tidspunkt, men som tapte noen slag av ulike årsaker.
Det kan handle om pris, plass, rekkevidde, drivlinje, modellutvalg – eller rett og slett at de er gode toere i en meget tøff kamp:
- Nissan Qashqai (les prøvekjøring her), MG EHS, Mitsubishi Eclipse Cross (les test her), Land Rover Discovery, Xpeng p7, Fiat 500 (les test her), Mercedes EQS (les prøvekjøring her), Maxus Euniq (les test her), Porsche Taycan Turismo, Ford Kuga PHEV (lest test her).
- Enkelte modeller lanseres sent i år, med levering til kunder enten helt mot slutten av året eller i 2022. Uansett for sent til at juryen i Årets beste bilkjøp kan felle en dom. Dette gjelder blant annet Volvo C40, Hongqi e-HS9 og MG Marvel. Disse blir da med i kåringen i 2022.
Økonomisk fornuftig
Dette er de viktigste kravene i «Årets beste bilkjøp»:
Alle modellene skal være nye i 2021.
De skal ha blitt utlevert til kunder 2021.
De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.
Juryen har bestått av Ulrica Risberg, marked- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor.