
Motor kårer «Årets beste bilkjøp»:
Disse bilene er ikke blant de 10 som kommer til finalen
Juryen i «Årets beste bilkjøp» har plukket ut de 10 finalistene. Hvor bra disse bilene er, og hvor vrien juryens jobb har vært, understrekes best av bilene som ikke kom med.
De kommende dagene vil Motor presentere finalekandidatene til «Årets beste bilkjøp».
Vi starter med 10.-plassen og ender opp med en duell om den gjeve tittelen – parallelt publisert på nett og i Motors papirmagasin.
Oppdatert: Her finner du vinneren, med lenke til de øvrige ti i finalefeltet.
I fjor vant ladehybriden Toyota RAV4. Året før, Tesla Model 3.
Har du lest disse sakene?
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
RAV4 målestokken
Nedenfor har vi plukket ut 10 modeller som var opplagte kandidater til finalelisten, men som likevel ble stående utenfor etter at alle stemmer var talt opp og de siste argumentene vurdert:
- BMW i4: Klassisk BMW i elektrisk versjon. Heftig konkurrent til Tesla Model 3 og Polestar 2, men bringer for lite nytt til klassen. Les prøvekjøring her.
- Audi Q4 e-tron: Trillingsøsteren til Skoda Enyaq og VW ID.4. Ypperlig familiebil, men for dyre tilvalg. Les test her.
- Hyundai Tucson: Meget god ladehybrid med firehjulsdrift, solid plass og lekkert interiør. Men fjorårsvinner Toyota RAV4 er fortsatt målestokken. Les prøvekjøring her.

- Mercedes EQA: Komfortabel og litt småluksuriøs, men best for to. Les test her.
- Opel Mokka: Ypperlig småbil med voksent førermiljø, men for lite bagasjeplass og for snau rekkevidde. Les test her.

- Kia Sorento: Særpreget og elegant ladehybrid med sju seter og firehjulsdrift, men også denne hårfint bak fjorårsvinner RAV4 totalt sett. Les test her.
- Citroën e-C4: Svært komfortabel, skapt for lange etapper. Og da blir rekkevidden for dårlig. Les test her.
- Audi e-tron GT: Tvillingen til Porsche Taycan er en herlig elektrisk kjøremaskin, men dyr. Les test her.

- BMW iX3: Svært komfortabel og energieffektiv SUV, men taper finaleplass på manglende firehjulsdrift. Les test her.
- Toyota Yaris Cross: Eneste av disse uten ledning. En større og mer praktisk Yaris. Men litt mye støy, og ganske dyr med firehjulsdrift. Les prøvekjøring her.

Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Videre finner du en rekke av årets bilnyheter, som alle var inne i diskusjonen på et eller annet tidspunkt, men som tapte noen slag av ulike årsaker.
Det kan handle om pris, plass, rekkevidde, drivlinje, modellutvalg – eller rett og slett at de er gode toere i en meget tøff kamp:
- Nissan Qashqai (les prøvekjøring her), MG EHS, Mitsubishi Eclipse Cross (les test her), Land Rover Discovery, Xpeng p7, Fiat 500 (les test her), Mercedes EQS (les prøvekjøring her), Maxus Euniq (les test her), Porsche Taycan Turismo, Ford Kuga PHEV (lest test her).
- Enkelte modeller lanseres sent i år, med levering til kunder enten helt mot slutten av året eller i 2022. Uansett for sent til at juryen i Årets beste bilkjøp kan felle en dom. Dette gjelder blant annet Volvo C40, Hongqi e-HS9 og MG Marvel. Disse blir da med i kåringen i 2022.
Økonomisk fornuftig
Dette er de viktigste kravene i «Årets beste bilkjøp»:
Alle modellene skal være nye i 2021.
De skal ha blitt utlevert til kunder 2021.
De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.
Juryen har bestått av Ulrica Risberg, marked- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor.