TØFT: Audi Q4 e-tron er en ypperlig familiebil, men for dyr til å være blant årets 10 beste kjøp, mener juryen.

Motor kårer «Årets beste bilkjøp»:

Disse bilene er ikke blant de 10 som kommer til finalen

Juryen i «Årets beste bilkjøp» har plukket ut de 10 finalistene. Hvor bra disse bilene er, og hvor vrien juryens jobb har vært, understrekes best av bilene som ikke kom med.

Publisert Sist oppdatert

De kommende dagene vil Motor presentere finalekandidatene til «Årets beste bilkjøp».

Vi starter med 10.-plassen og ender opp med en duell om den gjeve tittelen – parallelt publisert på nett og i Motors papirmagasin.

Oppdatert: Her finner du vinneren, med lenke til de øvrige ti i finalefeltet.

I fjor vant ladehybriden Toyota RAV4. Året før, Tesla Model 3.

RAV4 målestokken

Nedenfor har vi plukket ut 10 modeller som var opplagte kandidater til finalelisten, men som likevel ble stående utenfor etter at alle stemmer var talt opp og de siste argumentene vurdert:

  • BMW i4: Klassisk BMW i elektrisk versjon. Heftig konkurrent til Tesla Model 3 og Polestar 2, men bringer for lite nytt til klassen. Les prøvekjøring her.
  • Audi Q4 e-tron: Trillingsøsteren til Skoda Enyaq og VW ID.4. Ypperlig familiebil, men for dyre tilvalg. Les test her.
  • Hyundai Tucson: Meget god ladehybrid med firehjulsdrift, solid plass og lekkert interiør. Men fjorårsvinner Toyota RAV4 er fortsatt målestokken. Les prøvekjøring her.
BEST FOR TO: Mercedes EQA er et ypperlig valg for mange som ikke trenger mye bagasjeplass eller voksne passasjerer i baksetet.
  • Mercedes EQA: Komfortabel og litt småluksuriøs, men best for to. Les test her.
  • Opel Mokka: Ypperlig småbil med voksent førermiljø, men for lite bagasjeplass og for snau rekkevidde. Les test her.
KOMPETENT: Kia Sorento snuste på tetstriden, men falt utenfor til fordel for et par helelektriske sjusetere. Med litt bedre elektrisk kjørelengde, på nivå med fjorårsvinner Toyota RAV4, ville den vært inne blant finalistene.
  • Kia Sorento: Særpreget og elegant ladehybrid med sju seter og firehjulsdrift, men også denne hårfint bak fjorårsvinner RAV4 totalt sett. Les test her.
  • Citroën e-C4: Svært komfortabel, skapt for lange etapper. Og da blir rekkevidden for dårlig. Les test her.
  • Audi e-tron GT: Tvillingen til Porsche Taycan er en herlig elektrisk kjøremaskin, men dyr. Les test her.
KJØREMASKIN: Hvis kjøreglede var et hovedkrav i kåringen av «Årets beste bilkjøp» ville Audi e-tron GT ligget svært godt an. Men pris og praktiske egenskaper er nok viktigere for de fleste.
  • BMW iX3: Svært komfortabel og energieffektiv SUV, men taper finaleplass på manglende firehjulsdrift. Les test her.
  • Toyota Yaris Cross: Eneste av disse uten ledning. En større og mer praktisk Yaris. Men litt mye støy, og ganske dyr med firehjulsdrift. Les prøvekjøring her.
GLIS: Den store kinesiske sjuseteren Hongqi kommer etter BYD Tang og Nio ES til Norge, og for sent til at juryen kan gjøre seg opp en fullgod oppfatning om denne spektakulære nykommeren.

Videre finner du en rekke av årets bilnyheter, som alle var inne i diskusjonen på et eller annet tidspunkt, men som tapte noen slag av ulike årsaker.

Det kan handle om pris, plass, rekkevidde, drivlinje, modellutvalg – eller rett og slett at de er gode toere i en meget tøff kamp:

  • Nissan Qashqai (les prøvekjøring her), MG EHS, Mitsubishi Eclipse Cross (les test her), Land Rover Discovery, Xpeng p7, Fiat 500 (les test her), Mercedes EQS (les prøvekjøring her), Maxus Euniq (les test her), Porsche Taycan Turismo, Ford Kuga PHEV (lest test her).
  • Enkelte modeller lanseres sent i år, med levering til kunder enten helt mot slutten av året eller i 2022. Uansett for sent til at juryen i Årets beste bilkjøp kan felle en dom. Dette gjelder blant annet Volvo C40, Hongqi e-HS9 og MG Marvel. Disse blir da med i kåringen i 2022.

Økonomisk fornuftig

Dette er de viktigste kravene i «Årets beste bilkjøp»:

  • Alle modellene skal være nye i 2021.

  • De skal ha blitt utlevert til kunder 2021.

  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.

  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.

  • Juryen har bestått av Ulrica Risberg, marked- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor.