STRØMLØS: De store bilutleiefirmaene har ingen krav til at ladehybridene – som en Volvo V60 på bildet – skal gå på strøm.

Nyter godt av avgiftslettelser, men:

Ladehybrider leies ut uten strøm og kun med «nødlader»

De store bilutleieselskapene kjøper inn avgiftsgunstige ladehybrider, men disponerer dem stikk i strid med myndighetenes ønske om at bilene skal gå utslippsfritt.

Publisert Sist oppdatert

Ladehybridene leies ut uten strøm på batteriet, utstyrt med en såkalt «nødlader», og uten krav til at kundene skal leveres tilbake med strøm.

Motor har hentet inn opplysninger fra de tre store bilutleieselskapene Hertz, Budget og Avis, som alle har ladehybrider i sitt utleietilbud.

  • Ingen av selskapene har rutiner for å levere ut bilene med strøm.
  • Ingen har rutiner for at kundene skal levere dem tilbake med strøm.
  • Hertz leverer heller ikke ut bilene med annet ladetilbehør enn en såkalt «nødlader», altså kabelen med vanlig stikkontakt og en kladd, som er standard på alle ladehybrider og elbiler.

Skuffelse

Fra Budget og Avis får vi opplyst at ladehybridene leveres med Schuko kabel («nødlader», red.anm.), men at «noen også kommer med type 2 kabel», som er kabelen ladehybrideiere flest bruker.

En Motor-leser forteller om sin nylige opplevelse med en ladehybrid fra Hertz, hentet ut i Stavanger. Han ble lokket med forholdsvis gunstig leie på luksusbil, eksemplifisert med en BMW 520i. Han fikk utlevert en Volvo XC60 ladehybrid – og innrømmer at han kjente et snev av skuffelse. Det skulle bli verre: Batteriet var tomt.

90 prosent utslippsfritt

Han stiller følgende spørsmål:

Kan virkelig et bilutleieselskap som Hertz være bekjent av å leie ut en delelektrisk bil uten så mye elektrisk drivstoff som mulig?

Han har selv kjørt ladehybrid privat i seks år. Han anslår at 90 prosent av kjøringen innenfor bomringen i Oslo har vært utslippsfri.

I Stavanger sentrum fant han en offentlig parkeringsplass med lader. Dermed kunne han kompensere for det han kaller «Hertz sin manglende miljøbevissthet», mens de likevel var i byen.

Da kom en ny nedtur:

– Kan bli skadet eller stjålet

– Det var kun lagt ved ladekabel med stikkontakt, som vel knapt lenger kan brukes på slike offentlige lade-parkeringsplasser, og som av sikkerhetsmessige hensyn gjerne omtales som nødlader.

Han ringte til Hertz. Tilbakemeldingen var nedslående:

BEGRENSET: På mange av utleiepunktene finnes det ikke nok strøm til at det i praksis ville latt seg gjøre å montere tilstrekkelig med ladebokser, mener Hertz.

– Hertz sine ladehybrider leveres ikke ut med skikkelig ladekabel, kun med nødkabel. Begrunnelsen var at disse kablene lett kan bli skadet eller stjålet, forteller han.

I svarene Motor har fått fra Hallvard Nerbøvik, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Hertz og Donald Hayes, daglig leder i Avis Budget Group, står det ingenting om risikoen for kabler som blir borte.

Logistikk

I en e-post til Motor begrunner Nerbøvik praksisen med de strømløse ladehybridene slik:

«Med vår svært høye andel ladehybrider ville en endring av rutiner til at disse skulle være ladet opp ved utlevering krevd en enorm investering i ladebokser og personell til å håndtere logistikken forbundet med lading. Økt ståtid og dårligere utnyttelse, samt mindre tilgjengelighet for kundene på bilene knyttet til ladetid og logistikk, samt de enorme investeringene i ladeinfrastruktur er p.t. ikke økonomisk bærekraftig.»

Fordyrende

På spørsmål om hvorfor ladehybridene ikke leveres med den mest relevante ladekabelen, svarer han dette:

  • Mange ladehybrider kan ikke hurtiglade med Mode3 ladekabel.
  • De fleste offentlig tilgjengelige ladestasjoner har fastmontert kabel.
  • De modellene som har muligheten for hurtiglading, har stort sett en begrensning i ladehastigheten (på flere modeller 22kW).
  • Kostnad ved lading på offentlig tilgjengelige ladestasjoner prises delvis pr. minutt. Lav ladehastighet gir høy pris pr kW/km elektrisk rekkevidde.
  • Mode3 ladekabel er for de fleste ladehybridmodeller fordyrende ekstrautstyr.
  • Ladehybrider med relativt kort rekkevidde vil være vanskelig for kunden å returnere med høyt ladenivå, og en «lik-til-lik» drivstoff policy vil utløse mange irriterende servicegebyrer fSor lading ved innlevering med lavere ladestatus enn ved utlevering.
BEGRUNNER: Hallvard Nerbøvik er Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Hertz.

Han konkluderer slik:

«Basert på ovennevnte vurderer vi per nå behovet for Mode3 ladekabel som lite for våre ladehybrider.»

Fornyer bilbestanden

Vi har også stilt Hertz følgende spørsmål:

Ladehybrider er rimeligere i innkjøp, fordi det følger insentiver fra myndighetene som skal stimulere utslippsfri kjøring. Hvordan mener Hertz at dette følges opp når det ikke er strøm på bilene ved utlevering, ikke stilles krav til strøm ved tilbakelevering, og det kun følger en såkalt «nødlader» med bilen?

Til dette svarer Nerbøvik:

«Vår innfasing av ladehybrider er med på å fornye bilbestanden i Norge. Vi bruker ladehybridene i utleie i ca. 12–18 måneder, mens bilene har en levetid på opp mot 20 år. Det vil si at disse bilene medvirker til lavere utslipp gjennom et langt livsløp uavhengig av vår ladepraksis.»

Bensin kreves

Donald Hayes i Avis Budget Group opplyser at begge selskapene forsøker å levere bilen ladet, men at dette ikke kan garanteres. Det er uansett ingen kostnad for å levere en hybrid tilbake uten at den er ladet.

Her er det full til full – altså bensintank – som gjelder. Dersom utleieselskapet må fylle tanken, belastes drivstoffprisen, pluss et gebyr på 250 kroner.