NYTT FJES: Opel Astra som stasjonsvogn og ladbar hybrid bør vekke interesse.

Astra som stasjonsvogn:

Krymper seg attraktiv

Den mest interessante versjonen av nye Astra er langt nettere enn forgjengeren – og langt riktigere motorisert.

Publisert

Med nye samarbeidspartnere i Stellantis (tidligere PSA, bestående av blant annet Peugeot og Citroën) er Opel i ferd med å finne tilbake til seg selv.

Modellene er ikke lenger unødvendig store og tunge – og de har fått topp moderne motorteknologi under panseret.

Seks cm. kortere

Nye Astra Sports Tourer går inn i en nesten 60 år lang historie med kompakte stasjonsvogner fra Opel, som startet med Kadett Caravan.

Stasjonsvognen av Astra er tvillingen til nye Peugeot 308. Det betyr at den bare har merkenavnet felles med forgjengeren. Derfor er nykommeren også hele seks centimeter kortere, og utseendet langt nettere.

ALT NYTT: Designet er blitt renere og enklere på nye Astra, og noe helt annet enn på modellen den erstatter.

To hybrider

Modellen kommer til Norge som ladehybrid i kombinasjon med åttetrinns automatkasse. Motoralternativene på 180 og 225 hester kjenner vi godt fra konsernet.

Opel har ikke oppgitt noe rekkeviddetall på strøm, men det blir trolig litt i overkant av 50 kilometer for den litt større stasjonsvognen.

TIDSRIKTIG: Opels nye generasjon instrumentpanel har en fin miks av moderne og mer tradisjonelle funksjoner, i tillegg til at det ser pent ut.

Batteripakken krever 60 liter volum. Det betyr at bagasjerommet i hybridutgaven er på 548 liter med setene oppslått. Seteryggen kan deles 40-20-40.

Opel fortsetter å utvikle sin klasseledende lysteknologi, og siste generasjon med 168 LED-elementer er hentet direkte fra Opels flaggskip, Insignia.

Innvendig ser vi selvsagt den heldigitale horisontale skjermen som Opel kaller Pure Panel. Samtidig lytter Opel når lojale kunder snakker. Derfor er det også fysiske hurtigknapper til viktige funksjoner.

Motor har god erfaring med denne miksen fra elbilene Corsa og Mokka, samt den oppgraderte ladehybriden Grandland.

Elbil i 2023

– Astra Sports Tourer er den første elektrifiserte stasjonsvognen fra Opel. Kompakte stasjonsvogner har vært viktig for Opel helt tilbake til 60-tallet, og med nye moderne drivlinjer er vi sikre på at særlig barnefamilier vil se hvor praktisk en bil som dette er. Hybridversjonene er en fin start, og fra 2023 kommer også en helelektrisk Astra på markedet, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Reidar Holtedahl.

  • Femdørs Astra kombi kommer til Norge til våren, mens Sports Tourer følger noen måneder senere.