NY GENERASJON: Femte utgave av Prius kommer utelukkende som ladehybrid, her med konseptutgaven av bZ kompakt-SUV bak.

Ny Prius ladehybrid:

Toyotas fineste 2023-lansering ikke til Norge

Etter 25 år har Toyota laget sin lekreste Prius. Men den blir ikke tatt inn til Norge. Dessverre, er vi fristet til å si.

Publisert

BRUSSEL (Motor): Prius har vært et av de virkelige ikonene fra verdens største bilprodusent. Ikke så mye for hvordan den har sett ut, som på grunn av hva den har leverert.

Ved lanseringen i 1997 ble den verdens første masseproduserte bil med hybridteknologi, riktignok bare tilgjengelig i det japanske markedet. Der ble den til gjengjeld kåret til årets bil.

Da andre generasjon ble presentert på bilutstillingen i New York seks år senere, var det med et helt nytt design – som har preget eksteriøret helt til nå.

Men det var lave utslipp gjorde den populær i innflytelsesrike kretser, mer enn designet.

STØRRE OG LAVERE: Denne Prius-utgaven er 50 mm høyere, 46 mm lenge og 22 mm bredere enn forgjengeren – og triller på 19-toms dekk.
PLUGG INN: Ladepunktet er på høyde side bak.

Sånn passe interessert

I Norge har interessen vært sånn passe: Omtrent hver åttende bil som er registrert i Norge på 2000-tallet er produsert av Toyota.

Men fem andre Toyota-modeller har solgt langt mer enn de 21.538 Prius-modellene – RAV4, Yaris, Avensis, Auris og Corolla er på den norske Toyota-toppen.

I Norge hadde den sitt toppår i 2014 med 5385 registreringer, i 2022 var det bare 176 biler. På global basis har Toyota solgt over fem millioner Priuser.

Oppgraderingen til femte generasjon har fristet Toyota Norge, men de norske regnestykkene for Prius blir like dårlige som for VW Golf – som også knapt tas inn, selv om det var Europas mest solgte bil så sent som i oktober.

– Vi har besluttet å ikke ta inn Prius til Norge. Hovedgrunnen er at avgiftene for ladbare hybrider øker kraftig i 2023, og med et større batteri blir bilen mye dyrere enn tidligere, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Vellykket oppgradering

Hva er det vi går glipp av?

Vel, når den nå kommer i femte generasjon, har den fått sin mest vellykkede design­oppgradering noensinne.

Den lanseres utelukkende som ladehybrid – med en elektrisk rekkevidde på 69 km (opp fra dagens 48 km), ifølge Toyotas egne tester. CO2-utslippene er beregnet til 19 g/km, det laveste for en Prius-modell noensinne (den forrige hadde 28).

Kraft og effekt er betydelig oppgradert: denne versjonen har en 2.0-liters motor med samlet effekt på 164 kW, mot 90 kW på ladehybrid-utgaven av den forrige.

Den elektriske rekkevidden kommer fra et 13.6 kWt-batteri. Skjønt, ikke bare derfra … Prius har et solcelletak som kan sanke energi til åtte km elektrisk kjøring hver dag.

Toyota sier batteriet kan fullades via solcellene.

VIL VÆRE SOLA DI: Solcelletaket gjør det i prinsippet mulig å fullade uten ladekabel.

Plass til alle

Inne er bilen forbløffende romslig, med god seteplass bak også for langbeinte.

Akselavstanden er økt 50 mm, mens bilens totale lengde er opp 46 mm til 4599 mm – og den plassøkningen har Toyota brukt godt. Det er sjelden biler i denne klassen oppleves så romslige.

Førermiljøet er uten fiksfakserier, med knapper for det meste, en 7-tommers skjerm med kjøreopplysninger rett bak rattet, og en senket hovedskjerm over midtkonsollen for kart, medier, telefon og det øvrige.