ENDA BEDRE: En Volvo V90 ser fortsatt topp moderne ut og har også fått viktige oppgraderinger under overflaten.

Prøvekjørt: Oppgradert Volvo V90

I daglig bruk er denne nå hel­elektrisk

Med større batteripakke vil nordmenn flest kunne kjøre V90 elektrisk i hverdagen, selv på de kaldeste dagene. Og da kjører man i praksis en av de beste elbilene.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Effekt, rekkevidde, firehjulsdrift

Minus:

Interiørdesign, hjulstøy, plassutnyttelse

Volvo har oppgradert hybridlinjene. Større batterikapasitet (fra 11,6 til 18,8 kWt) gir lengre rekkevidde. I tillegg får du en hyggelig bonus i form av bedre totaleffekt. Elmotoren har nå 145 hk og 309 Nm, mot tidligere 87 og 240 Nm.

På vår testbil gir det en totaleffekt på 350 hk og 659 Nm – og et vanvittig fraspark om ønskelig.

Volvo V90 Recharge T6

  • Pris: 720.000 (inkl. omkostninger)
  • Pris prøvekjørt bil: 811.000 (inkl. omkostninger)
  • Effekt/drivlinje: 350 hk/659 Nm. Åttetrinns automat. Firehjulsdrift.
  • Rekkevidde strøm (km): 88
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 495/189/148/16
  • Vekt (uten fører)/nyttelast (kg): 2096/419
  • Bagasjevolum/hengervekt/taklast (kg): 551/2100/100

Maksimal

Paradegrenen 0–100 går på 5,5 sekunder. Ikke enestående sammenliknet med en elbil, men i kombinasjon med motorlyd og opplevelsen av en girkasse som mobiliserer til maksimal innsats, så er det egentlig ikke noe poeng at moroa skal ende fortest mulig ...

Ifølge Volvo skal effektøkningen også gi en mer effektiv firehjulsdrift. Men viktigere for de fleste:
En stor V90 har nå en oppgitt elektrisk rekkevidde på 88 kilometer.

Gjennomsnitt på 30 km

På de aller kaldeste dagene må du nok trekke fra nærmere halvparten, men fortsatt er vi godt innenfor distansen gjennomsnittsnordmannen kjører daglig: Litt over 30 kilometer.

Så er det trolig unødvendig å minne om ladehybridens fortreffelighet når denne distansen eventuelt overskrides, eller når man skal fylle opp bilen og komme seg til hytta raskest mulig.

FAMILIEBIL: Volvo V90 har 551 liter bagasjevolum og en hengerkapasitet på 2100 kg. Det bør holde for de fleste, men utseendet har nok likevel hatt høyest prioritet.

Moderne hybrid

Rekkeviddeangst og ladekø er begreper, ikke erfaringer, for en ladehybrid-eier. Og selv om en ladehybrid blir en del tyngre enn en tradisjonell bensinbil, så er den moderne hybridteknologien nå så effektiv at totalforbruket ikke blir noe høyere når strømmen er brukt opp.

GAMMELDAGS: Interiøret var topp moderne da det kom, men infotainmentskjermen og plasten i midtkonsollen sladrer om at utviklingen går fort.

Særdeles elegant

Resten av V90 er mer eller mindre uforandret. Det er stort sett positivt. Men interiøret begynner å bli gammeldags, spesielt infotaimentskjermen med all plasten rundt.

Og plassutnyttelsen er ikke direkte imponerende. Men form har gått på bekostning av funksjon fra dag én, og derfor ser fortsatt V90 særdeles moderne og elegant ut. Kjennere kan registrere en ny kromlist i hele frontens bredde og litt mørkere baklys, ellers lite.

Liten forskjell

Kjørekomforten er utmerket, men i likhet med øvrige Volvoer er hjulstøyen på grov asfalt litt høyere enn hos de beste konkurrentene.

Luftfjæring koster 21.000 kroner, men mange vil ikke kjenne forskjell på norske veier. Elektrisk hengerfeste til 12.000 er nok et mer fornuftig tilvalg.