
Første salgstall i 2022:
Salg av ladehybrider stuper, elbilandel på 88 prosent
Vil virkelig det heftige avgiftspåslaget på ladehybrider påvirke salget? I dag kom de første tallene. Markedsandelen stuper fra 27 til under 4 prosent.
Utslagene er voldsomme, men kanskje ikke overraskende.
Et bredt politisk flertall sørget for at populære ladehybrider fikk opp mot 100.000 kroner i avgiftsøkning i det siste statsbudsjettet, og beskjeden fra kundene er kontant:
De velger elbil i stedet. Andelen elbiler er på hele 88 prosent de første to salgsukene av 2022.
– Denne droppen for ladbare hybrider har NAF og bransjen advart mot lenge. Avgiftsøkninger av denne størrelsen får betydning for hva slags bil folk velger. NAF har sagt tydelig fra om disse avgiftene at det var for mye og for tidlig, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, til Motor.
– Nå er dette foreløpige tall to uker ut i januar, så vi får se litt utover våren før den endelige dommen faller. Men det er ingen tvil om at politikerne ser på den ladbare hybriden som en parentes i bilhistorien, samtidig som den har vært elbilens største konkurrent i nybilsalget. Derfor mener politikerne at avgiftene på denne typen biler skal opp, legger han til.
Elbil opp, alt annet ned
Med 3036 elbiler er det en økning i elbilsalget på 8,5 prosent fra samme periode ifjor. Samtidig har totalmarkedet falt med 30,28 prosent – fra 4957 til 3456 nyregistreringer.
Men det er ikke bare salget av ladehybrider som stuper. For bensin- og dieselbiler fortsetter en trend som er blitt sementert de siste årene. Selv om de fortsatt utgjør majoriteten av bilparken, blir nybilregistreringene stadig færre.
Det er registrert 42 nye bensindrevne biler og 87 dieselbiler hittil i 2022, tilsammen 3,74 prosent markedsandel.
Andelen Toyota-hybrider er redusert fra 6,42 til 4,54 prosent, hvilket betyr at dette nå er den nest største drivlinje-gruppen.
Det skal understrekes at det norske nybilsalget er så lite at de store produsentenes leveringsplaner påvirker kraftig. Det er eksempelvis nesten ikke registrert nye Teslaer hittil i 2022.
Audi Q4 e-tron topper modelloversikten. Ladehybriden Toyota RAV4 på 17. plass er eneste bil på topp 20 som ikke er helelektrisk.
Har du lest disse sakene?
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
-
Avkrevd gebyr for bil på henger:
Denne bompenge-regningen kan du faktisk avslå!