VELKOMMEN TIL BILNORGE: Elbiler dominerer nybilsalget som aldri før.

Første salgstall i 2022:

Salg av ladehybrider stuper, elbilandel på 88 prosent

Vil virkelig det heftige avgiftspåslaget på ladehybrider påvirke salget? I dag kom de første tallene. Markedsandelen stuper fra 27 til under 4 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Det viser de første rapportene om antallet nybilregistreringer fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) som kom tirsdag.

Utslagene er voldsomme, men kanskje ikke overraskende.

Et bredt politisk flertall sørget for at populære ladehybrider fikk opp mot 100.000 kroner i avgiftsøkning i det siste statsbudsjettet, og beskjeden fra kundene er kontant:

De velger elbil i stedet. Andelen elbiler er på hele 88 prosent de første to salgsukene av 2022.

– Denne droppen for ladbare hybrider har NAF og bransjen advart mot lenge. Avgiftsøkninger av denne størrelsen får betydning for hva slags bil folk velger. NAF har sagt tydelig fra om disse avgiftene at det var for mye og for tidlig, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF, til Motor.

– Nå er dette foreløpige tall to uker ut i januar, så vi får se litt utover våren før den endelige dommen faller. Men det er ingen tvil om at politikerne ser på den ladbare hybriden som en parentes i bilhistorien, samtidig som den har vært elbilens største konkurrent i nybilsalget. Derfor mener politikerne at avgiftene på denne typen biler skal opp, legger han til.

Elbil opp, alt annet ned

Med 3036 elbiler er det en økning i elbilsalget på 8,5 prosent fra samme periode ifjor. Samtidig har totalmarkedet falt med 30,28 prosent – fra 4957 til 3456 nyregistreringer.

Men det er ikke bare salget av ladehybrider som stuper. For bensin- og dieselbiler fortsetter en trend som er blitt sementert de siste årene. Selv om de fortsatt utgjør majoriteten av bilparken, blir nybilregistreringene stadig færre.

Det er registrert 42 nye bensindrevne biler og 87 dieselbiler hittil i 2022, tilsammen 3,74 prosent markedsandel.

Andelen Toyota-hybrider er redusert fra 6,42 til 4,54 prosent, hvilket betyr at dette nå er den nest største drivlinje-gruppen.

Det skal understrekes at det norske nybilsalget er så lite at de store produsentenes leveringsplaner påvirker kraftig. Det er eksempelvis nesten ikke registrert nye Teslaer hittil i 2022.

Audi Q4 e-tron topper modelloversikten. Ladehybriden Toyota RAV4 på 17. plass er eneste bil på topp 20 som ikke er helelektrisk.