ENIGE: Kari Elisabeth Kaski (SV), Eigil Knutsen (Ap) og Geir Pollestad (Sp) i Stortinget etter forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett.Foto: PETER MYDSKE/STORTINGET
SV og regjeringen enige:
Vedtar å gi ladehybrider nådestøtet
Stortingsflertallet setter kroken på døra for ladehybridene i et presset bilmarked. Nå er regjeringen og SV enige om å fjerne vektfradraget for ladehybridene allerede neste år.
I revidert nasjonalbudsjett heter det at Stortinget ber regjeringen fjerne vektfradraget i statsbudsjettet for 2024, og det betyr at ladehybridenes siste avgiftsfordel forsvinner ett år tidligere enn antatt.
Toyota RAV4, landets klart meste solgte ladehybrid, får dermed en ytterligere avgiftsøkning på rundt 36.000 kroner.
Ladehybridene har vært svært populære i Norge, med markedsandel på over 20 prosent så sent som i 2020.
Men økte avgifter og bedre elbilutvalg har satt teknologien under kraftig press.
Siden 1. januar 2022 har ladehybridene en markedsandel på 8,35 prosent av nybilregistreringene, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Andelen falt brått fra nyttår 2022 – og har vært på sotteseng siden. I 2023 er den falt under 6,5 prosent, slik at kategorien nå er mindre enn de ordinære hybridene fra Toyota.
Med økningen som nå varsles i neste års statsbudsjett, vil denne teknologien i praksis bli så marginalisert at elbil-andelen snart vipper over 90 prosent.
Annonse
Heftige økninger
Det er førstegangsregistrert 19.179 ladehybrider siden 1. januar 2022. Blant disse står Toyota RAV4, Volvo XC60 og Suzuki Across for nær 40 prosent av salget.
Mest nybilregistrerte ladehybrider siden 1. januar 2022:
Nr
Merke
Modell
Antall
Andel
1
Toyota
RAV4
4338
22,62 %
2
Volvo
XC60
2236
11,66 %
3
Suzuki
Across
1199
6,25 %
4
Volvo
XC90
1027
5,35 %
5
Ford
Kuga
878
4,58 %
6
Mazda
CX-60
784
4,09 %
7
Lexus
NX
719
3,75 %
8
Hyundai
Tucson
616
3,21 %
9
Volvo
V60
542
2,83 %
10
Kia
Sportage
355
1,85 %
Totalt
19.179
100 %
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken
Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge anslår overfor Bilbransje24.no at RAV4 får en avgiftsøkning på om lag 36.000 kroner. Suzuki Across har nær identiske spesifikasjoner og får en økning i omtrent samme størrelse.
Toyota Norge og Suzuki-importør RSA har tidligere valgt litt ulik strategi når det gjelder i hvilken grad en avgiftsøkning slår ut på prisene, og det er ikke gitt at prisene vil øke like mye som avgiftene – selv om det vil være tilfelle for mange av modellene.
For den litt dyrere og tyngre Volvo XC60 vil vedtaket i revidert nasjonalbudsjett bety en avgiftsøkning på om lag 50.000 kroner, får Motor opplyst.
– At vektfradraget fjernes er som forventet, selv om det etter vår mening skjer et år for tidlig, 2025-målet tatt i betraktning. Med en varslet avgiftsøkning forventer vi godt salg i år og en lignende effekt som det vi så før avgiftsøkningen på elbiler i slutten av 2022, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.