Spørsmålet om Norge vil nå det politiske målet om 100 prosent nullutslipp i nybilsalget i 2025, vil trolig avgjøres av utviklingen i leasingmarkedet.
I privatmarkedet er det nå først og fremst leveringsutfordringer som skaper usikkerhet om farten på elbilskiftet, p.t. er andelen helelektrisk inneværende år på 77,8 prosent innenfor førstegangsregistreringene som rapporteres fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
Det betyr en svak volumøkning for elbilene i et marked som ellers er over 20 prosent bak fjoråret.
Hybridene stuper derimot med en nedgang mot samme periode i 2021 på over 66 prosent.
Blant leasingbilene, hvor de elektriske ikke har samme åpenbare økonomiske fordeler, går elbilveksten betydelig saktere.
I 2021 steg riktignok andelen helelektrisk også i leasingmarkedet – fra 32 til 35 prosent.
Men i det totale 2021-markedet på vel 192.000 biler (der SSB regner inn både nybilregisteringer og bruktimport), var 31 prosent registrert med et leasingselskap som eier.
Og innenfor den snaue tredjedelen av nybilparken var altså 57 prosent av leasingbilene hybrider.
Drivstofftype på nyregistrerte personbiler, etter eierform: