BUDSJETTVINNER: Kia gjør e-Niro til Niro EV. Ytterligere 11 elbilmodeller skal lanseres innen 2027.

Trekker duken av ny Niro:

Kia gjør elektrisk budsjett­vinner litt stiligere

Kia sender ut en ny generasjon Niro, med noen designdetaljer hentet fra EV6 og noen knepps forbedringer på størrelse og rekkevidde. Prisene kommer etter påske.

Publisert Sist oppdatert

FRANKFURT (Motor): Niro har vært en svært viktig modell for Kias løft i det norske markedet de siste årene. Blant vel 19.000 nyregistreringer siden 2018 har e-Niro vært Kias mest solgte modell (27 prosent av totalen), med Niro som nummer tre (nær to tredjedeler som ladehybrider).

På samme liste står Soul EV og e-Soul riktignok for over 30 prosent, men forskjellene mellom de to bilene er så store at det er fristende å kategorisere dem som to ulike modeller.

Nye e-Niro, omdøpt til Niro EV, har med seg mye av det som gjorde den til en suksess i utgangspunktet:

  • Plass, rekkevidde og – skal vi tro Kia – en konkurransedyktig pris.

Litt mer teknologi og litt mer plass gir en antydning om at det også blir litt mer kroner. I dag koster innstegsmodellen like under 390.000 kroner.

Bilen lanseres til høsten, men Kia Norge åpner for bestilling på forsommeren. Klarer de å forsvare en posisjon i budsjettklassen, så kan Niro forbli en sentral modell i det norske elbilmarkedet.

Små forbedringer

«Klarer du deg uten firehjulstrekk, hengerfeste og prestisje, så gjør Kia e-Niro jobben minst like godt som de over dobbelt så dyre elbilene», skrev Motor etter at bilen kom på markedet mot slutten av 2018.

Den kommer fortsatt uten firehjulstrekk, og hengerfeste må ettermonteres. Skal du ha en Kia med prestisje, er det EV6 som er elbil-alternativet.

UKJENT PRIS: Det er ennå ikke klart om Kia holder innstegsprisen under 400.000 kroner for en helelektrisk Niro.
NY FRONT: Niro EV har fått en kraftigere grill, samtidig som linjen under panseret minner om slektskapet til prisvinneren EV6.
SIGNATUR: Bumerang-formen på baklykten blir en signatur for Niro.

Det er ikke prøvekjøring av Niro EV før i juni, så inntil da har vi ikke annet å melde om bilens kjøreegenskaper enn Kias løfter om at de er «de samme som før».

Enn så lenge handler nye Niro mye om design – i tillegg til små forbedringer i plass og funksjonalitet. Karosserivekten er redusert seks prosent, samtidig som Kia lover en noe stivere bil.

Boomerang

Det utvendige designet kan gi visse assosiasjoner til Kias særdeles vellykkede EV6, selv om kompakte Niro både er mer høyreist og mer kantete. Den lukkede grillen er større og mer markant enn på forrige generasjon. Front- og nedre baklykter, som tidligere hadde LED-linje i bunnen formet som en åpen vinkel, har nå fått en lyslinje med fasong som en sigd.

Ladeluken er flyttet fra venstre side av grillen til midten. Det er i prinsippet en fordel i den altfor ulike floraen av ladeløsninger, men gjør den også enda mer utsatt for ising vinterstid.

Bilen som ellers er ganske anonym i designet, har fått en signatur i de store baklyktene som går langs C-stolpen og rammer inn bakluka. Dessuten kommer partiet rundt C-stolpen i en sekundærfarge som tar igjen den samme bumerangformen. Kia har foreløpig bare vist én av de ni fargevariantene (hvit/grå).

Om det ikke er et design som får folk til å snu seg på gata, så kommer i hvert fall denne Niro-en med betydelig mer karakter enn forgjengeren.

Denne modellen har også en luft-åpning i C-stolpen, som sammen med takspoileren skal bidra til å redusere støynivået, lover Kia. De skal også gjøre sitt til at bilen kommer med en forbedret luftmotstandskoeffisient på 0,29.

RETT I VINKELEN: Lyktedesignet er helhetlig, med en LED-linje i frontlyktene som også er tatt igjen på de nedre baklyktene.

Tre drivlinjer

Niro EV kommer i en utgave som er 4,5 cm lengre og 2 cm bredere enn forgjengeren, med samme høyde: 442 cm, 182,5 cm og 157 cm. Akselavstanden er økt 2 cm til 272 cm.

Det er visse variasjoner mellom de tre drivlinjene, blant annet er elbilen 3 cm høyere, samtidig som den kommer med en cm lavere bakkeklaring (15 cm).

Den helelektriske utgaven kommer med 17-tommers hjul som standard, hybriden og ladehybriden kommer med 16-tommer som standard og mulighet for å velge 18-tommer.

I Norge vil den helelektriske modellen ganske sikkert dominere salget, men også ladehybriden kan få en interessant prising, ettersom den får 65 km rekkevidde på strøm.

Både hybrid og ladehybrid kommer med en 4-sylindret, 1,6 liters GDI bensinmotor og seks trinns automat. Hybriden har en makseffekt på 141 hk, ladehybriden med elmotor på 62 kW har 183 hk.

Elbilen har en marginal forbedring av rekkevidden fra forrige generasjon til 463 km og et forbruk på 15,7 kWh/100 km, ifølge foreløpige WLTP-tall. Batteripakken er på 64,8 kWh.

Niro EV har et dreiemoment på 255 Nm, toppfart på 167 km/t og gjør 0–100 på 7,8 sekunder. Hengerfeste kan ettermonteres på alle de tre drivlinjene – med 750 kg kapasitet på elbilen og 1300 kg på de to hybridene.

BRA ER BLITT BEDRE: Et allerede funksjonelt førermiljø er blitt enda ryddigere.
PLASS TIL FAMILIEN: Niro er en romslig crossover, nå også med vegansk lær i setene og betydelig større innslag av resirkulerte materialer enn tidligere.
FYLL OPP: Niro EV har et bagasjerom på 475 liter, pluss 20 liter frunk. De to hybrid-variantene har noe mindre plass.

EV6-inspirasjon

Inne i kupeen er inspirasjonen fra EV6 enda tydeligere.

Klimaanlegg og seter er de samme, layouten på de to infoskjermene likeså.

Niro kommer med to separate skjermer på 10,25 tommer, i tillegg til et 10-tommers head-up-display.

Bilen har multifunksjonsratt, mens det er fysiske knapper for setevarme og -kjøling i den lave midtkonsollen. I sum er det et førermiljø som er betydelig mer oversiktlig og funksjonelt enn det forrige.

Et romslig bagasjerom har blitt litt større:

Elbilen har 475 liter bak (1392 liter med nedslåtte bakseter), pluss en 20 liters frunk med rom til ladekabel. Hybriden har 451 liter (1445 liter), mens batteriet stjeler ytterligere drøyt 100 liter av bagasjeplassen i ladehybriden (348 liter, eventuelt 1342 nedslåtte seter).