KUNDEVEKST: SkyttelPass-sjef Vidar Raa ser at kunder strømmer til etter hovedkonkurrentens prisøkning.
Foto: SKYTTELPASS
Bombrikkebråket:
Firedobler antallet nye kunder etter prisdobling
Bombrikkeutstederen SkyttelPass firedoblet antall nye kunder i november, etter at markedslederen AutoSync varslet en dobling av prisen fra nyttår.
AutoSync og Flyt, de to største brikkeutstederne, har en abonnementsløsning der brikkekjøperne betaler fem kroner per måned, mens SkyttelPass selger brikkene for en engangssum på 200 kroner.
Myndighetene har nettopp vedtatt en forskriftsendring som stadfester at brikkegebyret kun kan dekke kostnaden som utstederselskapene har hatt til å kjøpe brikken og sende den til brukeren.
Dette beløpet er anslått til i underkant av 200 kroner, pluss moms.
AutoSync, som har 1,8 millioner brikkeavtaler, varslet nylig at de dobler abonnementsprisen fra nyttår, samtidig som de starter salg av brikken for et engangsbeløp.
Men dagens kunder overføres automatisk til abonnemementsløsningen.
Åpne armer
SkyttelPass skriver i en pressemelding at de fikk 12.000 nye kunder i november, nær fire ganger så mange som i oktober.
– Vi tar imot nye kunder med åpne armer. Jeg har jo forståelse for at folk blir provosert når brikke-leien hos konkurrenten dobles, sier administrerende direktør Vidar Raa i SkyttelPass.
– Vi driver ikke med utleie av bombrikker, fordi det koster kundene mer penger, sier han.
AutoSync og Flyt er eid av landets største forsikringsselskaper, mens SkyttelPass er eid av fylkeskommunene Agder, Rogaland og Vestland.
Vil ha svar
Forbrukertilsynet har bedt om en forklaring fra AutoSync om bakgrunnen for prisøkningen.
Også på politisk hold er det aktører som vil ha svar.
I et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) spør Bård Hoksrud (Frp):
«Vil statsråden ta et initiativ overfor selskapet for å endre praksis slik at folk som betaler bompenger får den rimeligste avtalen og selv må velge tilleggstjenester?»
Statsråden har ennå ikke besvart spørsmålet, men sa til VG sist uke at forskriftsendringen ikke forbyr utstederselskapene å kreve månedgebyr. Han er svært kritisk til AutoSyncs prisøkning.
– Målet her ikke er at forbrukerne skal få større utgifter på bakgrunn av dette. Det er svært uheldig at AutoSync AS varsler at de vil overføre sine kunder til den dyreste av de to løsningene om kundene ikke aktivt selv velger den billigere løsningen, sier Nygård til VG.
Flere forbrukersaker på Motor.no: