GOD START: Volvo har nettopp begynt utrullingen av EX30, det merkes på leveringsstatistikken.

Elektrisk dytt:

Knallmåned for Volvo

Med introduksjonen av EX30 selger Volvo godt, særlig i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Volvo leverte 65.838 biler i april, 27 prosent mer enn samme måned i fjor.

Ifølge Vi bilägare har ikke Volvo hatt en like god april på «minst 13 år.»

I en pressemelding sier selskapet at deres elektrifiserte modeller, både elektriske og ladehybrider, økte med 53 prosent sammenlignet med samme periode i fjor og utgjorde 48 prosent av alle biler solgt i løpet av april. Andelen elbiler utgjorde 26 prosent.

Særlig i Europa var det fart på sakene, med 34.238 biler, en vekst på 65 prosent. Her er det den helt nye EX30 som er bestselgeren, som den var i Norge. EX30 bidro til at veksten for elektrifiserte biler var på 76 prosent, og med en markedsandel på 67 prosent for merket.

Les testen av Volvo EX30 her.

Den helelektriske veksten i Europa var på 156 prosent.

Volvo XC60 var den mestselgende modellen globalt med 19.542 biler (2023: 16.658), etterfulgt av XC40, med 15.139 biler (2023: 13.740) og EX30 med 9.730 biler (2023: 0).

Det betyr før øvrig av 12 prosent av alle EX30 som ble levert ut i april gikk til Norge.