DYRERE: Lading har de siste månedene blitt mye mer kostbart.

Stor prisoversikt:

Så mye koster ladingen akkurat nå

Prisene på hurtig- og lynlading varierer med nesten 100 prosent, fra drøyt fire kroner til over åtte kroner per kilowatt-time.

Publisert

I sommerferien må mange elbileiere lade bilen borte fra hjemmeladeren, som tross rekordhøy strømpris fortsatt er mye billigere enn ladestasjonene langs veiene.

Akkurat nå koster det fra drøyt fire kroner til over åtte kroner per kWt å lade bilen på hurtig- eller lynladestasjoner.

Normallading (inntil 22 kilowatt i timen) er mange steder mye billigere.

Se tabell lenger ned.

Store forskjeller

Diesel- og bensinprisene kan variere med flere kroner per liter. Men det er sjelden eller aldri prisforskjeller på 100 prosent, slik det er på lading.

Aller dyrest i Motors prisundersøkelse er Ionity, som har en dropp-inn-pris på 8,40 kroner per kilowatt-time på sine 22 norske stasjoner.

Circle K er ikke langt unna, mens ladeprisene til Tesla (for Tesla-eiere), Ishavsveien og E-on er i den andre enden av skalaen. Ishavsveien har ladere kun i Troms og Finnmark.

Normallading

De fleste ladeoperatørene priser strømmen sin etter om du lader på lynladere, hurtigladere, eller på de tregere normalladerne. Flere operatører har også en lavere pris for registrerte kunder enn for uregistrerte kunder, som noen også kaller dropp-inn-kunder.

Også på normallading er det store prisforskjeller. Fra 2,50 kroner hos Ishavsveien til opp mot 6,29 hos Circle K.

Eviny og Mer

Eviny og Mer er ikke med i prisoversikten, fordi de fortsatt tar et gebyr også for tiden man står og lader. Dermed blir det vanskelig å sammenligne prisene.

Dette er deres priser per 20/6:

Eviny:

Hurtig- og lynlading: 4,20 kr/kWt + 1,25 kr/minuttet.

Mer:

Hurtiglading: 4,25 kr/kWt + 1,25 kr/minuttet for registrerte kunder og 2,50 kr/minuttet for dropp inn-kunder.

Normallading: 3,25 kr/kWt + 0,20 kr/minuttet for registrerte kunder og 0,50 kr/minuttet for dropp inn-kunder.

I Motors siste ladetest brukte gjennomsnittsbilen 34 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent.

Det betyr at du i gjennomsnitt på en normal ladeøkt på lyn/hurtigladere til Eviny og Mer må plusse på 40-80 kroner i ladetidsgebyr.

Både Mer og Eviny har varslet at også de vil gå vekk fra denne prismodellen, og ta betalt kun for mengde strøm som kjøpes.

Mye dyrere

Siden sist gang Motor sjekket ladeprisene, i desember i fjor, har strømmen blitt merkbart dyrere hos flere.

Tesla tar nå i gjennomsnitt én krone mer per kilowatt-time, mens Recharge har plusset på 74 øre for sin lynlading.

Hos Circle K har lynladingen blitt hele 1,20 kroner dyrere per kilowatt-time.

Ionity er den eneste som ikke har økt prisene siden forrige prissjekk.

Om prisene i tabellen:

Recharge: Prisene avviker ved noen ladestasjoner. Disse er listet opp her.

Kople: Står du lenge på ladestasjonen, må du betale ekstra. På lynlading koster det 1 kr/min. etter 45 minutter, på hurtiglading 1 kr/min. etter 60 minutter, og på normallading 50 øre/min. etter åtte timer.

Ionity: Bilprodusentene som står bak Ionity (blant annet Ford, Mercedes, VW, Audi og Hyundai) har en serie ulike rabatt- og abonnementsavtaler som gjør lynladingen rimeligere for de fleste av deres faste brukere.

Tesla: Prisen gjelder for Teslaer, og oppgitt pris er en gjennomsnittspris regnet ut av Teslas eierklubb, TOCN. På de rimeligste Tesla-stasjonene koster ladingen nå 3,10 kr/kWt, mens det på de dyreste Tesla-stasjonene koster 5,50 kr/kWt.

PS!

På de fleste Tesla-stasjonene kan også andre bilmerker lade, men prisene er da noe høyere.