V8: I den nye M5 modellen er det en V8-bensinmotor, som i kompaniskap med en elmotor leverer 727 hestekrefter.
Foto: BMW
BMW:
Har aldri solgte flere biler med åtte sylindre
BMWs strategi med å satse på flere drivlinjetyper viser seg å være en god idé. Selv biler med motorer som andre har pensjonert, går som aldri før.
BMW har hatt en litt annen strategi i overgangen til elbiler enn sine tyske premiumkonkurrenter.
Merket har fortsatt å utvikle motorer som går på fossilt drivstoff parallelt med satsingen på biler med elektrisk drivlinje.
Det har ført til god fart uansett drivlinje, ifølge Joachim Post, som er sjef utviklingsavdelingen til BMW.
– Vi ønsker å gi kunden den beste bilen, og de kan bestemme hva slags drivlinje de ønsker. Ikke bare kjøpe en ny bil hvis de velger en elbil, eller en gammel bil hvis de ønsker en forbrenningsmotor, sier han til Motor1.
Det har gjort at en motortype som mange andre har gått vekk fra, gjorde det godt for BMW i 2024. Post forteller at de aldri før har solgt så mange biler med en åttesylindret motor under panseret.
BMWs V8-motorer er spesielt populære i USA, tilgjengelig som et alternativ i X5-, X6-, X7-, 7-serie- og 8-seriemodellene, og standard i M5, M8, X5 M og X6 M.
I den nye M5-modellen introduserte BMW en ny ladehybrid-V8-drivlinje, som skal ha truffet godt i markedet.
Les alle Motors biltester: